Hej..
Har byggt ett uterum 15m2 som jag tänkt värma upp med golvvärme o en fläktradiator. Rummet skall värmas upp vid behov annars stå kallt. Jag eldar med ved med ack tankar och skall docka uterummet till befintligt system. Jag har två slingor i golvet och skall montera en fläktradiator.
Behöver råd om hur jag skall koppla systemet. Jag har tänkt att sätta en vvx mellan acktanken och uterummet då jag behöver ha det glykolfyllt men sen är frågan om jag kan köra golvvärmen och radiatorn på samma slinga eller behöver jag ytterligare vvx. Radiatorn skall stå för huvudvärmen och behöver mest effekt medans golvvärmen skall mer vara en komfortvärme. Hur gör jag detta på bästa sätt och vilka komponenter behöver jag?

Seriekoppla, fläkten först och slingorna sen. Du behöver ett expansionskärl eller nåt annat fiffigt sätt att hantera att volymen på systemets vatten varierar med tempen, dvs ett extra expansionskärl på uterummets sida av värmeväxlaren. Du behöver antagligen en cirkulationspump men det kan kanske gå att få det att funka med självcirkulation, om du sätter fläktkonvektorn högt. Du behöver ett sätt att reglera temperaturen, en termostat eller helt enkelt en ventil där du ställer flödet, eller så reglerar du flödet med pumpen. Kul projekt!

Ja, jag behöver ju en cirkpump på pannsidan av vvx:en och en pump på uterumssidan. Jag funderar lite på hur jag bäst skall styra framledningstemperaturen, på vilken sida av vvx:en jag skall shunta?
Du tänker alltså att jag skall leda returen från konvektorn genom golvslingorna?

R
Det kommer inte att bli självcirk , flödet ska gå genom en VX som har ett tryckfall och motstånd samt övrigt i systemet , att reglera tempen så ska det vara en givare som sitter på utgående till rummet och reglera på inkommande från värmekällan . Lämpligt med en kapilärmodell , samma sort som en maxtermostat för vattenburen golvvärme

Hur gör jag detta bäst...jag vill ju inte röra om för mycket i ackarna så jag tappar skiktningen och jag behöver förmodligen en framledningstemp för konvektorn och en annan för golvslingan?

R
Troligtvis klarar din pump för övrig värme att försörja VX , och en pump för det sekundära behövs för att få det runt i slingorna Du ska veta en sak att konvektorn är en törstig rackare och för att ge något behöver den hög temp in , var du ska få den ifrån är nog lite ?? samt reglera med något , returen från kanske räcker till GV och då med en maxtermostat , men returen till någon tank kommer att bli väldigt låg . EX in till konvektor ca 45C ut 35C in till GV ca 25 ut ca 20C blir en diff på ca 25-30C
det rör om lite och dessa värden är inte exakta bara lite höftat
.

Varför fläktkonvektor ?
Jag har ett uterum med golvvärme och det är inga problem att hålla 21˚ C även på vintern i sydSverige golvet ligger på 27˚ större delen av året.
När vi firar jul i uterummet har vi en elektrisk värmefläkt som kompenserar för kallras från dörrarna.
Ok för att spara energi ställer jag ner termostatet till 11˚ på vintern, men skall man ha gäster på kvällen får man ställa in 22˚ på morgonen det tar 8-10 timmar att värma upp betongsulan. Obs mitt uterum är helt tätt det enda stället luft läcker är vid rälsen vid dörrar o fönster.

Titta på en terrassvärmare med gasol, att använda vid speciella tillfällen på vintern, i stället för krångla med fläktkonvektor.

Hur fungerar endast fläktkonvektor och extremt välisolerade golv?

Enbart fläktkonvektor funkar säkert, aerotemper heter ju den kraftiga variant som används i verkstäder. Finns ibland på blocket.
Är det verkligen så otroligt att självcirkulation skulle funka? I min hembyggda TVA (värmeväxlare för tappvarmvatten) är det sån sjujävla självcirkulation, oönskad i det fallet, att jag fått sätta en magnetventil för att enbart slå på flödet när jag förbrukar varmvatten, och en vanlig radiator funkar ju till stor del med självcirkulation. Värmeväxlaren borde kunna kopplas just som en radiator, med termostat o allt, orienterad vertikalt med de varma sidorna uppåt. Det är säkert större chans att det funkar med relativt hög framledningstemp och rejält dimensionerade grejer, både vvx o fläktkonvektor.
Fråga: hur blir det om det är -20 i uterummet och systemet dras igång, finns det risk för att värmeväxlaren fryser, på primärsidan, utan glykol?

R
Fryser nog till rätt bra om det inte finns ett flöde som underhållsvärme i VX det är små kanaler i den , glykolen har ju minusgrader , om aerotempen startas kyls det ytterligare ner på sekundärsidan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.