1 152 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Uppvärmning av externt rum (kontor)
Hej. Jag ska ta användning av vårt 'extrarum' och ha som kontor. Det ligger anslutet till garaget men ej dörranslutet till storhuset.
Rummet är väl isolerat med mindre högt belägna fönster och användes av förre ägaren också som kontor. Där finns två olje-el-element på 2000 samt 1000 W.
Funderar på att införskaffa en mindre IR-värmare på 700-1000 W istället, för att ha igång när jag använder kontoret under kyliga dagar. Vissa dagar kommer jag antagligen inte använda det alls, andra dagar då och då och somliga dagar 'fulltid'.
Men känner att det inte kommer att behöva vara uppvärmt där alltid.
Tror ni IR kan funka i det här läget? Gäller väl att placera den hyfsat bra så att det inte blir för kallt under skrivbordet...
Rummet är väl isolerat med mindre högt belägna fönster och användes av förre ägaren också som kontor. Där finns två olje-el-element på 2000 samt 1000 W.
Funderar på att införskaffa en mindre IR-värmare på 700-1000 W istället, för att ha igång när jag använder kontoret under kyliga dagar. Vissa dagar kommer jag antagligen inte använda det alls, andra dagar då och då och somliga dagar 'fulltid'.
Men känner att det inte kommer att behöva vara uppvärmt där alltid.
Tror ni IR kan funka i det här läget? Gäller väl att placera den hyfsat bra så att det inte blir för kallt under skrivbordet...
Produkter som diskuteras: "IR-värmare"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Jag har en sån här som jag använder på mitt kontor ibland
https://www.bauhaus.se/varmeflakt-termo-2000w-230v-20x22cm
Nackdelen med ir är att det i princip bara värmer det som det strålar på.
Glöm inte att kontrollera också så du har tillräckligt med ström och bra uttag för att driva allt.
https://www.bauhaus.se/varmeflakt-termo-2000w-230v-20x22cm
Nackdelen med ir är att det i princip bara värmer det som det strålar på.
Glöm inte att kontrollera också så du har tillräckligt med ström och bra uttag för att driva allt.
Ok. Ja den e säkert bra, men 2000 W känns för krämigt för min del, tror jag. Inser ju att jag inte kommer att sitta i nån 23° semestertemp dagar som dessa, men runt 20 vore ju trevligt iaf. 😏Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Har du tänkt att ha någon grundvärme eller kommer rummet att kallställas mellan användandet?
Allt som inte belyses med strålnings-/IR-värmaren kommer att vara kallt.
Har du tex en IR-värmare över skrivbordet så kommer dina ben under skrivbordet att bli utan värme.
Allt som inte belyses med strålnings-/IR-värmaren kommer att vara kallt.
Har du tex en IR-värmare över skrivbordet så kommer dina ben under skrivbordet att bli utan värme.
Ja som jag skrev i originalposten så kommer jag inte ha det uppvärmt när jag inte är där. Men jag kommer nog vara där nästintill dagligen i varierande grad.Demmpa skrev:
Då känns det nästan som det gick på ett ut att ha en relativt hög grundvärme. Varje gång du går ut kommer du ju att frysa i minst 15-20minuter. Sen kommer alla element och/eller ir-värmare gå flr högtryck de stunderna du är där. Det är inte säkert att det är någon vettig förtjänst att stänga av värmen helt.Fishdoc skrev:
Kommer du bara ha IR-värmare när du är där så kommer "allt" att inta närmare utetemperaturen under natten.Fishdoc skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan låg uppvärmning i rum orsaka fukt?
Värme allmänt -
Ankarsrum No 927 användning för bästa uppvärmning?
Ved, Pellets, Flis -
Vilken typ av fönster bör uterummet ha, uppvärmning, golv?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppvärmning nytt badrum 4 kvm
Badrum -
Uppvärmning av isolerat uterum
Värme allmänt