Jag vet att detta inte är första tråden kring detta ämne, jag har läst både här och på andra ställen i timmar kring ämnet, men skulle vilja ha lite feedback från er som kan eller har erfarenhet utifrån just vår situation.

Vi kommer under nästa år att bygga en fjällstuga i västra jämtland, boyta ca 90 kvm plus 30 kvm loft. Stugan kommer att nyttjas 1-2 helger i månaden plus några veckor under både vinter och sommar.
Vi kommer att köpa en färdigt skal med god isolering, 3-glasfönster osv, självklarheter...

Vad ska vi ha för uppvärmning?
De som säljer hur säger alla att det är självklart med vattenburen golvvärme och frånluftsvärmepump - men är det så självklart utifrån de förutsättning som jag beskrivit ovan?

Vi har tänkt att huset kommer att ha en innertemperatur kring 10-12 grader när vi inte är där, för att (fjärrstyrt) se till att det är varmt till helgen. Jag har förstått att frånluftsvärmepumpar inte fungerar så bra när man sänker temperaturen på detta sätt; men är det kanske så att de är så pass energisnåla att vi inte behöver sänka temperaturen utan ha stugan permanentvarm och ändå nå en relativt billig uppvärmning?

Min tanke annars är att installera "moderna" oljefyllda radiatorer som kan fjärrstyras och på så vis komma undan många gånger billigare i installationskostnad. Även om uppvärmningskostnaden per år bli högre än med en FLVP så är det trots allt så att den förväntade livslängden (som jag förstår det) på en FLVP inte är mer än ca 15 år och då kommer den inte att löna sig för en stugan med beskrivet användningsområde.

OM vi väljer en lösning som inte innefattar vattenburengolvvärme så torde ju en modern isolerad krypgrund duga alldeles ypperligt istället för en gjuten platta (tomten är plan på en grusås, dräneringen är ypperlig) och därav misstänker jag också att vi kan spara en del kosing på grunden utan att förlora i "trygghet" avseende grund.

Vi kommer att ha trägolv/parkett i större delen av huset (bortsett badrum och hall), och eftersom trä inte leder värma bort från fötterna som klinker gör så är min erfarenhet att golvet inte nödvändigtvis känns speciellt kallt utan golvvärme - med andra ord; vattenburengolvvärme för fot-komforten går lite bort för oss, det finns tofflor.

Med detta sagt; jag kan ytterst lite om värme och ventilation och husbyggnation i övrigt så kan tar välkommet emot alla slags tillrättavisningar och korrigeringar, men framförallt tips.

Fjärrstyrd luftvärmepump plus några radiatorer i sovrum för kalla vinterdagar är ett alternativ. Träbjälklag är en bra och ekonomisk lösning, golvvärme som sagt lite väl lyxigt och överkurs i en stuga. Jag tänker som er.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Hej, vi är i samma sits. Vad valde ni?

H hgus2568 skrev:
Hej, vi är i samma sits. Vad valde ni?
Hej!
Vi är just nu i det stadie av bygget att vi inväntar bygglovet.

Vi valde tillslut platta på mark med vattenburen golvvärme kopplat till frånluftsvärmepump. Utöver detta kommer vi att ha en rejäl kamin, denna är dock inte avsedd att värma upp huset, utan ämnad för mysfaktor, även om den rent teoretiskt sett klarar av att värma hela huset.

Varför detta val? Det är verkligen inte det billigaste, förmodligen ett av de dyraste. Samtidigt höjer det värdet på huset, förmodligen lika mycket som det kostar extra och det är en väldigt smidig lösning. Relativt billigt att värma upp, vi kan ha en ganska hög vilotemperatur i stugan och när vi kommer dig så eldar vi på i våran kamin (som kan producera ca 8 kw värme).
Vidare så är ju moderna betongplattor rätt bekymmers- och underhållsfria, vilket känns rätt bra.

Man ska väll ta med i åtanke att vi ämnar att vistas i stugan var och varannan helg, och att vi valt att bygga denna istället för att köpa villa. Vi kommer att bo kvar i våran billiga hyresrätt istället...

Antracith Antracith skrev:
Hej!
Vi är just nu i det stadie av bygget att vi inväntar bygglovet.

Vi valde tillslut platta på mark med vattenburen golvvärme kopplat till frånluftsvärmepump. Utöver detta kommer vi att ha en rejäl kamin, denna är dock inte avsedd att värma upp huset, utan ämnad för mysfaktor, även om den rent teoretiskt sett klarar av att värma hela huset.

Varför detta val? Det är verkligen inte det billigaste, förmodligen ett av de dyraste. Samtidigt höjer det värdet på huset, förmodligen lika mycket som det kostar extra och det är en väldigt smidig lösning. Relativt billigt att värma upp, vi kan ha en ganska hög vilotemperatur i stugan och när vi kommer dig så eldar vi på i våran kamin (som kan producera ca 8 kw värme).
Vidare så är ju moderna betongplattor rätt bekymmers- och underhållsfria, vilket känns rätt bra.

Man ska väll ta med i åtanke att vi ämnar att vistas i stugan var och varannan helg, och att vi valt att bygga denna istället för att köpa villa. Vi kommer att bo kvar i våran billiga hyresrätt istället...
Hej, lyfter en tidigare tråd, som jag är nyfiken på. Nu när ni förhoppningsvis har haft er stuga i några år, vilka erfarenheter har ni upplevt? Vad har varit positivt och vad har varit negativt med er frånluftsvärmepump och platta på mark?
Skulle vara väldigt intressant om du vill beskriva erfarenheterna och framförallt hur det har löst sig att sänka värmen i huset när ni inte är där i perioder.
Bästa hls
Maria

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.