Byggahus.se
Som sagt bygglagstiftningen är inte riktigt modern och behöver demokratiseras och anpassas vilket friggebod och attefall är exempel på men det räcker inte!
Tillstånd skulle vara betydligt lättare att få och ske på annat sätt![/QUOTE]

Är väl själv av åsikten att grannarna gärna får bygga lite vad de vill på sin tomt. Men friggebodar och attefallare skulle jag väl snarare säga är steg bort från demokratin när enskilda fastighetsägare ges tillstånd att avvika från tidigare demokratiskt fastställda detaljplaner. Sen att detaljplaner ofta reglerar/reglerat för hårt är en annan femma :)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Som sagt bygglagstiftningen är inte riktigt modern och behöver demokratiseras och anpassas vilket friggebod och attefall är exempel på men det räcker inte!
Tillstånd skulle vara betydligt lättare att få och ske på annat sätt!
Är väl själv av åsikten att grannarna gärna får bygga lite vad de vill på sin tomt. Men friggebodar och attefallare skulle jag väl snarare säga är steg bort från demokratin när enskilda fastighetsägare ges tillstånd att avvika från tidigare demokratiskt fastställda detaljplaner. Sen att detaljplaner ofta reglerar/reglerat för hårt är en annan femma :)[/QUOTE]
Det som händer i tråden med människor t Tranås som får förelägganden i brevlådan visar att de får sina liv förstörda av ev svartbyggda friggebod eller attefall utan att någon klagar
 
M maria01 skrev:
där skulle komunen kunna sälja marken få in lite pengar ingen vits att komuner äger sån där mark
Vitsen med att kommunen äger sån mark är att man vill ha kvarter som är lite öppna, luftiga, med små grönområde här och var där folk kan spela lite kubb, barn kan spela boll mm. Äger någon annan marken kommer den strax att byggas kring med staket och plank, lite som skett på bilden fast där de dessutom stulit mark från kommunen (eller det demokratiska samhället).
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det som händer i tråden med människor t Tranås som får förelägganden i brevlådan visar att de får sina liv förstörda av ev svartbyggda friggebod eller attefall utan att någon klagar
Nej. Ingen får sitt liv förstört genom att bli påkommen med att ha annekterat kommunal mark eller byggt för nära gränsen utan tillstånd. Det är fullständigt oproportionerligt att hävda något sådant.

Det finns mycket man kan vara emot med PBL på frihetlig grund, men det här är näppeligen en principfråga att rida ut på käpphästen för.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Det är knappast konstigt att folk blir arga och avundsjuka ifall en person köper en fastighet på 800 kvm men annekterar ytterligare 200 kvm av allmänhetens mark för att nu kunna använda 1000 kvm som ”sin” tomt, och till och med bygger uthus på den annekterade marken!

Hur kan man ens försvara sånt beteende?

Vad man får göra på sin egen fastighet är en helt annan diskussion.
 
  • Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
synd att man inte vet vilka fastigheter det gäller, för då ser man lite bättre om det är trams eller ej.
Men om jag tittar på flygbilder med tomtgränser i (kso.etjanster.lantmäteriet.se) ser man i alla fall att det finns ett antal fastighetsägare som har annekterat en del allmän platsmark som trädgård. Och om man köper sån fastighet och inte kollar noggrant var gränsen går, är det lätt hänt att man bygger på kommunens mark.
Jag tror att det skulle vara bra för kommunen att hålla lite bättre koll om alla håller sig inom sina fastighetsgränser.
[bild]
@pacman42 och @kashieda nu ligger den i rätt tråd :D
Men om du köper ett hus så brukar det väl ingå en tomtkarta. Då bör det inte var så svårt att lista ut att "hej, det där skjulet står ju inte på tomten!".
 
Vi har visst lite sånt på vår gata också noterar jag. Särskilt hörntomten mitt i bild, och där blir man ju lite sugen på att anmäla. Här finns faktiskt en uppgörelse, det är kommunen som äger parkmarken, men det finns en samfällighet som sköter om den, och man har då beslutat att de fastighetsägare som ansluter till GC-banan själva ska sköta den parkmarken istället för att samfälligheten ska gå runt och klippa gräset där. Men det var ju nite meningen att häckarna skulle vara i ytterkanten, och inte att de skulel bygga friggebod på ytan.

Det är inte utan att man blir sugen på att anmäla hörntomten, för han har en husbil och en båtkärra som tar upp stor palts på vår gästparkering, han kunde faktiskt ha dem på den mark han sköter åt samfälligheten istället för att gnälla på att han måste ha nånstans att parkera dem...
Satellitbild över ett bostadsområde med markerade fastighetsgränser och gemensamma grönområden.
 
  • Gilla
Nick&Wald och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Men om du köper ett hus så brukar det väl ingå en tomtkarta. Då bör det inte var så svårt att lista ut att "hej, det där skjulet står ju inte på tomten!".
Brukar det verkligen det?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi har visst lite sånt på vår gata också noterar jag. Särskilt hörntomten mitt i bild, och där blir man ju lite sugen på att anmäla. Här finns faktiskt en uppgörelse, det är kommunen som äger parkmarken, men det finns en samfällighet som sköter om den, och man har då beslutat att de fastighetsägare som ansluter till GC-banan själva ska sköta den parkmarken istället för att samfälligheten ska gå runt och klippa gräset där. Men det var ju nite meningen att häckarna skulle vara i ytterkanten, och inte att de skulel bygga friggebod på ytan.

Det är inte utan att man blir sugen på att anmäla hörntomten, för han har en husbil och en båtkärra som tar upp stor palts på vår gästparkering, han kunde faktiskt ha dem på den mark han sköter åt samfälligheten istället för att gnälla på att han måste ha nånstans att parkera dem...
[bild]
Finns inget som säger att gränserna i den kartan stämmer med verkligeheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Rättvisa finns inte bland avundsjuka människor som anmäler så fort de får bygganmälan från grannen men som inte anmäler ett påbörjat bygge
Det är därför bygglovsprövningarna måste vara rättssäkra.

Du må tycka att bygglovslagstiftningen är omodern, och det är den kanske, men det är också en av de lagstiftningar som uppdateras oftast, flera gånger per år.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Finns inget som säger att gränserna i den kartan stämmer med verkligeheten.
Gränserna på denna karta stämmer rätt bra, har bara inte tänkt på att kolla om det såg ut så på Hitta förut. Det ska enligt vad det sägs vara ca 50 cm bredvid cykelbanan i nederkanten som är i samfällighetens vård, och hela den där triangeln mot parkeringen. Går garanterat att hitta tomtpinnar i klippan här och där :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi har visst lite sånt på vår gata också noterar jag. Särskilt hörntomten mitt i bild, och där blir man ju lite sugen på att anmäla. Här finns faktiskt en uppgörelse, det är kommunen som äger parkmarken, men det finns en samfällighet som sköter om den, och man har då beslutat att de fastighetsägare som ansluter till GC-banan själva ska sköta den parkmarken istället för att samfälligheten ska gå runt och klippa gräset där. Men det var ju nite meningen att häckarna skulle vara i ytterkanten, och inte att de skulel bygga friggebod på ytan.

Det är inte utan att man blir sugen på att anmäla hörntomten, för han har en husbil och en båtkärra som tar upp stor palts på vår gästparkering, han kunde faktiskt ha dem på den mark han sköter åt samfälligheten istället för att gnälla på att han måste ha nånstans att parkera dem...
[bild]
Nu vet jag inte hur reglerna ser ut hos er, men det är rätt vanligt bland bostadsrättsföreningar att det inte är tillåtet för de boende att parkera på gästparkeringen. För det är just en gästparkering och inte en plats för någon som har för mycket prylar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Intressant läsning.
Jag minns när vi sökte bygglov för en ombyggnad och flera grannar kom till oss lite oroliga för de fått ett brev (som de inte riktigt förstod vad det var) från kommunen där de meddelades om vårt kommande bygglov för att de skulle kunna ge sin syn på det. Ingen hade sett ett sådant brev förut. Flera grannar (tidigare och nuvarande) har gjort ombyggnationer genom åren kan sägas...

Och vad det gäller att "annektera" annans mark så finns det många exempel på det, här ett citat från Sydvenskan rörande de som som har hoddar på kommunal mark längs ån:
"...Om vi inte sätter stopp nu så blir det ett fullständigt fritidshusområde. På flygfoto kan man tydligt se vad som tillkommit. Ån ska vara tillgänglig och det är den inte i dag. Det är igenbommat av trädgårdar och staket, säger Anders Berngarn (M), kommunalråd i Lomma..." "...Vem som helst skall ha tillträde till området och vare sig trädgård eller staket är tillåtet..."

Samma ser man vid Barsebäckshamn, där finns det fina äldre hus med en smal gata mellan deras tomter och havet och där finns det en del bänkar och skjul vid stranden på kommunal mark. Jag vet, folk säger att "det är bara att sätta sig på bänken om man vill"... Men man känner sig inte bekväm med det.

Jag tycker för övrigt inte det är ok att göra som man vill på egen fastighet.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Det är därför bygglovsprövningarna måste vara rättssäkra.

Du må tycka att bygglovslagstiftningen är omodern, och det är den kanske, men det är också en av de lagstiftningar som uppdateras oftast, flera gånger per år.
Alla ursäkter för omänsklighet håller inte!
Om byggnadsnämnden inte aktivt söker upp regelbrott varför behöver de agera när ingen klagat?
 
B byggarätt skrev:
Alla ursäkter för omänsklighet håller inte!
Om byggnadsnämnden inte aktivt söker upp regelbrott varför behöver de agera när ingen klagat?
Men nu är det någon som klagar, markägaren (kommunen), så då bör dom väl agera? Det tycker i varje fall jag.
 
  • Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.