Nu ska det sunkiga Älvsbyköket ut. Har tillverkat egna kökluckor i massiv ek på jobbet och hade tänkt att mura upp sågad tegel istället för vanligt kakel. Bänkskivan åker också och hade tänkt mig en vit laminat skiva istället. Tycker det mesta borde funka ihop. Skickar lite bilder på projektet under tiden. Börjar med hur det ser ut nu i allafall.

Imorgon börjar projektet.

• Kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök2.jpg
    Skapa konto
vitt bänkskiva och tegel på väggen .... skulle inte vilja ha det i mitt kök :).
Torka av tegel från fet och vattenstänk och hålla den vita arbetsytan vitt ....tar du sen bort röstfritt också ....går det mer tid åt att hålla köket rent än åt matlagning :)
gaia

Finns impregnering till teglet så det inte suger åt sig så det problemet är fixat. Har testat det tidigare och det är väldigt effektivt. Vad det gäller avtorkning så funkar det med diskborste och lite vatten. Laminatskivan bör ju inte bli missfärgad då det är laminat. Vad skulle kunna missfärga den?

De nya köksluckorna testas in. Måtten stämde ganska bra. Imorgon åker kaklet och bänken.

• Kök3.jpg
    Skapa konto
  • Kök4.jpg
    Skapa konto
Då var de teglat och fogat. Imorgon ska fläkt och belysning in så förhoppningsvis kan det bli klart då med. Behåller det rostfria. Är ju faktiskt jäkligt bra att ha som någon sa här.

• P7230050.jpg
    Skapa konto
  • P7240054.jpg
    Skapa konto
  • P7270070.jpg
    Skapa konto
T
Ja, smaken är som baken, delad!

Luckorna är riktigt shyssta! :) Med allt på plats så kommer det bli jättesnyggt! Gillar din kombo av material och färgval!

Precis tank77, bra är väl det så inte alla har samma. Har inte sett denna kombinationen hos någon annan så jag tänkte prova på det.

Schysst att du gillar luckorna sobel_12 och materialet. Lade ner en hel del tid och omsorg på luckorna men det lönar ju sig i längden. Hoppas du har rätt med att det kommer bli schysst. Är lite nervöst innan allt kommer på plats med denna kombinationen. Får se imorgon hur resultat blir.

Då var det klart, enkelt och behändigt med tegel faktiskt och blev heller inte fasligt dyrt. 210 kr kvm. Känns som överkommligt för en enklare renovering som denna.

Vet att spisen är skitful och att vi borde haft häll men det ville inte frugan. Får bli en rosfri spis med tiden.

• P8120102.jpg
    Skapa konto
  • P8120104.jpg
    Skapa konto
  • P7300081.jpg
    Skapa konto
  • P8120103.jpg
    Skapa konto
Vad fint det blev!

Vi bor också i ett Älvsbyhus och funderar på att renovera köket. Vad är det för fläkt som du har satt in? Som jag förstår så är det inte bara att byta fläkten eftersom den är kopplad till centralventilationen. Utbudet av fläktar blir därför lite begränsat, eller har du kopplat om fläkten på något sätt?

Tackar så mycket, blev själv ganska nöjd. Fläkten är av märket Gorenje. Vet inte exakt modellbeteckning på den men kan ta reda på det om du vill? Den är inköpt i en "Hemma" butik och var snordyr men det var det värt. 1000 kbm luft i minuten. Är nästan så kastrullerna åker med men man slipper matos i allafall. Sedan följde det med en fjärrkontroll till den med för det behöver ju alla till sin fläkt eller hur? Som om man inte har nog med fjärrkontroller.

Fläkten var det inga bekymmer att byta ut. Vår fläkt har separat utsug och är inte kopplat till luftåtervinningen i pannan. Den är separat den för sig med ett eget utsug.

Bifogar en bild på hur vår förra fläkt var kopplad från taket i köket till fläkten.

För att koppla in vår nuvarande fläkt så tog jag såklart bort den gamla och även köksskåpet. Ventilationsslangen var det sen bara till att koppla på den nya och sedan montera upp. Fick flytta lite el och så men det får man räkna med. Allt flyter ju sällan perfekt.

• P7070019.jpg
    Skapa konto
Ser schysst ut, men se till o sätta på täcksidor på skåpen vid fläkten!! Inte så snyggt med vita sidor där!
Annars blir det klart godkännt.

Bonan skrev:
1000 kbm luft i minuten. Är nästan så kastrullerna åker med men man slipper matos i allafall.
Jag förstår att du menar 1000kbm i timmen. Man kan ju skriva fel ibland. :)

Men lite kul är det att tänka sig en fläkt med 1000kbm i minuten och en tvärsnittsarea av ett par kvadratdecimeter. Jag får det till att lufthastigheten i fläkten ligger någonstans uppåt 3 x ljudhastigheten, Mach 3. Jag skulle tro att den fläkten skulle suga ut inte bara kastrullerna utan även det mesta i övrigt av lösöret genom skorstenen. Som en jetmotor på JAS ungefär... Fönstren spräcks förmodligen.

Redigerat:
snyggt!
häftigt att ha egentilvärkade luckor, riktigt fina. tegelveggen blev faktisk snyggare än jag trodde från början...lite annorlunda.
en rostfri spis skulle sitta fint:-)

jakobnm skrev:
Jag förstår att du menar 1000kbm i timmen. Man kan ju skriva fel ibland. :)

Men lite kul är det att tänka sig en fläkt med 1000kbm i minuten och en tvärsnittsarea av ett par kvadratdecimeter. Jag får det till att lufthastigheten i fläkten ligger någonstans uppåt 3 x ljudhastigheten, Mach 3. Jag skulle tro att den fläkten skulle suga ut inte bara kastrullerna utan även det mesta i övrigt av lösöret genom skorstenen. Som en jetmotor på JAS ungefär... Fönstren spräcks förmodligen.

Ha ha ibland har man för bråttom. 1000kbm i minuten.......så fel det kan bli. Ja då hade nog huset vänt ut och in på sig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.