Jag har köpt spis och häll som tillsammans drar 10 000 watt ca. De kräver 16 ampere säkringar. 230v
I dagsläget går det 10 amp. 2.5 kabel trefas.
Huvudsäkringen är på 16 amp.
Räcker det att byta bottenplatta på trefasen till 16 amp ?
I dagsläget går det 10 amp. 2.5 kabel trefas.
Huvudsäkringen är på 16 amp.
Räcker det att byta bottenplatta på trefasen till 16 amp ?
Den nya kombinationen kräver fem ledare 3 faser, nolla och jord.gnsmk skrev:
Troligtvis kan en elektriker bara byta passdelar men det kan ha varit höga förimpedanser som har gjort att det inte var lämpligt med 16 a. OBS Jobbet är behörighetskrävande
Redigerat:
sedan gäller det att koppla i hop allt på ett bra och säkert sätt med god kontakt.
som tobbe skrev
1:a vilkoret är 5-leddare framdragna 3faser 1neutralledare 1skyddsjord
2:a kolla upp förimpedansen
3:dje lösa inkopplingen mellan anslutningsladden och utrustningen.
som tobbe skrev
1:a vilkoret är 5-leddare framdragna 3faser 1neutralledare 1skyddsjord
2:a kolla upp förimpedansen
3:dje lösa inkopplingen mellan anslutningsladden och utrustningen.
Och innan du byter så prova att köra på 10 A, med smältsäkringar tror jag att du klarar dig långt. det är ytterst sällan man utnyttjar full effekt på spisar, jag skulle nästan säga aldrig när det gäller vanliga hushåll.
Huset är från 1972. Hela huset har 10 amp säkringar. Spisen har 3 fas 2.5. Har för mig att det är 5 ledningar när jag koppla bort spisen för nått år sen.
Men jag behöver inte byta huvudsäkringen från 16 till 20 iaf ?
Men jag behöver inte byta huvudsäkringen från 16 till 20 iaf ?
Du klarar dig nog 16 a huvusäkringar men det handlar om vilket värmesystem, huskonstruktion och klimatzon.
Det som försvinner är selektiveteten mot huvudsänringen vid t.ex kortslutning om grupp och huvudsäkrkngarna är lika stora. Men det är inget större problem i en bostad.
Den gamla spisen kräver enbart 3 faser + skyddsjord. Därav risken att man bara har dragit 4 ledare.
Det som försvinner är selektiveteten mot huvudsänringen vid t.ex kortslutning om grupp och huvudsäkrkngarna är lika stora. Men det är inget större problem i en bostad.
Den gamla spisen kräver enbart 3 faser + skyddsjord. Därav risken att man bara har dragit 4 ledare.
Moderator
· Stockholm
· 57 898 inlägg
Det är rätt ovanligt minst sagt att bara sätta 10A säkringar till en spis. Framförallt om det verkligen är 2,5 kvmm trådar. Stor risk att det finns ett bra skäl för de klena säkringarna. Så låt en elektriker kontrollera det här.
Hur säker är du på att trådarna verkligen är på 2,5 kvmm?
Hur säker är du på att trådarna verkligen är på 2,5 kvmm?
Gissningsvis så är spisgruppen nedsäkrad till 10amp i samband med att huset blev avsäkrat med 16amp för att inte riskera att släcka allt om man brassar på ordentligt med spisen.
Jag skulle nog kika på möjligheten att säkra upp inkommande till 20 eller 25 om spisen ska säkras av med 16.
Jag skulle nog kika på möjligheten att säkra upp inkommande till 20 eller 25 om spisen ska säkras av med 16.
Jag skulle testa att köra med befintliga säkringar. Går det så går det. Frågan är om man någonsin använder spisen på ett sådant sätt att den går på maxeffekt.
Ifall det inte funkar så har testet kostat någon säkring. Ett billigt sätt att avgöra ifall det behövs en antagligen rätt dyr investering i ens elsystem.
Då du inte verkar ha använt spisen än är ju också en variant att byta ut den (ångerrätt) mot en med lägre effekt. Med tanke på vad det kommer att kosta att fixa elen så kanske det är ett bättre alternativ.
Ifall det inte funkar så har testet kostat någon säkring. Ett billigt sätt att avgöra ifall det behövs en antagligen rätt dyr investering i ens elsystem.
Då du inte verkar ha använt spisen än är ju också en variant att byta ut den (ångerrätt) mot en med lägre effekt. Med tanke på vad det kommer att kosta att fixa elen så kanske det är ett bättre alternativ.