Hej, ny på forumet så hoppas jag skriver på rätt ställe.

Jag har nyligen köpt ett radhus, med inflytt i April, som är två våningsplan + källare. I dag är det främst uppvärmt via direktverkande elradiatorer (gamla sådana, blir stekheta och luktar men inte behövt använda dom så mycket) samt en panasonic luftvärmepump modell äldre, Panasonic cs-e12dkew (inköpt 2006 av vad jag kan se i äldre papper. Fanns ett mail om kompressorhaveri 2009, och tror de fick det åtgärdat och inte en helt ny inomhusdel).

Så den är väldigt gammal, och vad jag då antar inte heller helt effektiv. Utöver det när vi flyttade inte så rengjorde och dammsög jag alla filter så det var tydligt att det inte gjorts på länge, så gissningsvis har effekten fr tidigare ägare inte varit perfekt redan. Inomhus-delen fick ett fel, inomhustemperatur-sensorn trasig, vilket trolgitvis är lätt fix men känner att med en så pass gammal pump är det lika bra att köpa nytt.

Nu till kanske lite mer relevant information!

Enligt energideklerationen vi fick inför inflytt anges det att för uppvärming (inte vatten) så var 954 kwh direktverkande el och 5266kwh luft/luft. Lite lågt tycker jag, men tror de kanske haft kyligare inne och mer kläder för att spara kostnad. Gissningsvis används direktverkande el-delen främst för att värma källaren när man spenderade tid där, och kanske som komplement uppe. Antar att det kanske blir svårt att få ner mycket kwh genom att installera en ny pump, och är inte heller det primära målet men om det går är det såklart positivt.

Jag börjar med att visa bilder på hur det ser ut i dagsläget med element och vart luftvärmepumpen sitter på de olika våningsplanen.

Entre-plan, turkos visar luftvärmepumpens placering. Röd anger elradiatorer
Planritning av entréplan med luftvärmepump (turkos) vid entrén och elradiatorer (röd) i vardagsrum, hall och WC nära kök och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre-våning

Planritning av övre våningen med märkning av elradiatorernas placering i sovrummen och balkong, markerade med röd färg.
Skapa konto

Källarvåning
Planritning av källarplan i radhus med två förråd, gillestuga, bastu och D/WC. Röda markeringar visar placering av elradiatorer.
Skapa konto

Vet inte om den i nuläget sitter på bästa plats, och antar att det kan bli svårt att få en inomhusdel att värma både entreplan samt övre-plan (Blir svårt med källaren, så där räknar vi med att byta ut mot olje-element). Långsiktligt, är det bättre att ha en värmepump på entreplan där den sitter idag samt en i hallen uppe, eller finns det kraftigare som att värma båda våningarna?

På sommaren blir övervåningen VÄLDIGT varm, och därför är AC-möjligheter uppe något som nog kommer behövas, och om man har pumpen nere gissar jag att det blir väldigt svårt att få någorlunda AC-effekt uppe.

Vårt radhus är i en förort till Stockholm, då jag antar att att det kan spela roll vart i Sverige man bor. Vad för modeller finns att rekomendera, antingen för att försöka värma båda planen eller för att enbart byta ut nuvarande och komplettera med en till vid senare tillfällfe för övre plan.

Några vi kollat på, utan att ha jättebra koll än så länge, är;

IVT Aero (8 eller 9?)

Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35

Är dessa några val som är bra, eller finns det bättre och vad isåfall ska vi kolla på? Och vad tror ni blir bäst, 2 pumpar eller 1 placerad i t.ex. trappen?

Vilken lösning gällande uppvärming hade ni valt, det kan vara något helt annat än det som nämnts?

Hallen är en ganska vanlig plats för luftvärmepumpen att sitta med motiveringen att man inte störs så mycket av ljudet. Men för värmespridningens skull är det troligen bättre att ha den i vardagsrummet eller matrummet.

I alla fall för några år sedan brukade det sägas att en luftvärmepump med flera innedelar var så mycket dyrare att det var bättre att köpa två separata värmepumpar. Övervåningen ser lite svår ut med alla dörrar. Men kan den sitta ovanför trappan och alla sovrumsdörrar hålls öppna kan det fungera.

Det är inget fel på oljeelement. Men gör inte misstaget att tro att de gör av med mindre energi än öppna konvektorelement. Det är ett vanligt missförstånd. Däremot kan de lukta lite mindre.

A Avemo skrev:
Hallen är en ganska vanlig plats för luftvärmepumpen att sitta med motiveringen att man inte störs så mycket av ljudet. Men för värmespridningens skull är det troligen bättre att ha den i vardagsrummet eller matrummet.

I alla fall för några år sedan brukade det sägas att en luftvärmepump med flera innedelar var så mycket dyrare att det var bättre att köpa två separata värmepumpar. Övervåningen ser lite svår ut med alla dörrar. Men kan den sitta ovanför trappan och alla sovrumsdörrar hålls öppna kan det fungera.

Det är inget fel på oljeelement. Men gör inte misstaget att tro att de gör av med mindre energi än öppna konvektorelement. Det är ett vanligt missförstånd. Däremot kan de lukta lite mindre.
Tack för svar!

Okej, det låter förvisso smart. Hur hade du gjort för uppvärmning av övre plan? Sätta en ny där det i dag ovanför dörren sitter en, och satt en till på övre plan (något vi kanske gör senare för att se hur det går på vintern, i hopp att ej behöva använda elementen för mycket. Om det redan i dag är bäst att sätta en där inför vintern finns såklart budgeten för det.), eller haft en placerad på annan plats på nedre plan?

Har du någon koll på någon av de modeller jag nämnde, eller några andra som idag anses vara bra i form av värme (och till viss del AC, även om den bara kyler nedre plan om vi väljer börja med en)?

Tack gällande element, får kolla upp det. För kommer behöva ha element i källaren, dels i stora rummet som blir extra vardagsrum samt längre förrådsdelet då det ska bli gym. Eller finns det annan smart lösning?

Förlåt för många, möjligtvis dumma, frågor men är rätt ny och vill lära mig och göra rätt!

Oljan i elementen är till för att öka massan och buffra värme. Det är en lösning som behövdes förr i tiden för att jämna ut temperaturen när termostaterna var helt mekaniska med relativt hög hysteres.

Nya element med elektronisk termostat ger jämn temperatur utan olja eller annan extra massa.
Varför folk fortfarande köper oljefyllda element förstår jag inte?

T Tommie_undrar skrev:
Okej, det låter förvisso smart. Hur hade du gjort för uppvärmning av övre plan? Sätta en ny där det i dag ovanför dörren sitter en, och satt en till på övre plan (något vi kanske gör senare för att se hur det går på vintern, i hopp att ej behöva använda elementen för mycket. Om det redan i dag är bäst att sätta en där inför vintern finns såklart budgeten för det.), eller haft en placerad på annan plats på nedre plan?
Det blir ju delvis en fråga om dina preferenser. Går trappan upp från vardagsrummet? Om du tål susandet i vardagsrummet går det ju att sätta en där riktad mot trappan och se hur det räcker. Räcker det inte går det om du vill att komplettera med en till luftvärmepump på övervåningen senare.

Angående att ha den i trapphallen på övervåningen så är en förutsättning för framgång att du kommer att ha alla dörrar vidöppna. Om de som använder sovrummen vill stänga om sig gör inte värmepumpen så stor nytta.

T Tommie_undrar skrev:
Tack gällande element, får kolla upp det. För kommer behöva ha element i källaren, dels i stora rummet som blir extra vardagsrum samt längre förrådsdelet då det ska bli gym. Eller finns det annan smart lösning?
Om elementen är gamla och fula och luktar bränt damm kan ju det vara ett skäl att byta dem. Om de skulle vara så gamla att de har mekanisk termostat kan möjligen även det vara ett skäl att byta. Jag menade inte att såga idén med direktverkande elradiatorer i källaren. Jag menade bara att du inte skall förvänta dig någon besparing av att de är oljefyllda. Se på öppna konvektorelement och oljefyllda element som funktionellt likvärdiga. De oljefyllda är fysiskt större. Å andra sidan kan de lukta lite mindre.

Enkel och relativt billig lösning som är billigare i drift än direktel finns inte så många. Det är luftvärmepump och möjligen pelletskamin om det finns en skorsten.

A Avemo skrev:
Det blir ju delvis en fråga om dina preferenser. Går trappan upp från vardagsrummet? Om du tål susandet i vardagsrummet går det ju att sätta en där riktad mot trappan och se hur det räcker. Räcker det inte går det om du vill att komplettera med en till luftvärmepump på övervåningen senare.

Angående att ha den i trapphallen på övervåningen så är en förutsättning för framgång att du kommer att ha alla dörrar vidöppna. Om de som använder sovrummen vill stänga om sig gör inte värmepumpen så stor nytta.

Om elementen är gamla och fula och luktar bränt damm kan ju det vara ett skäl att byta dem. Om de skulle vara så gamla att de har mekanisk termostat kan möjligen även det vara ett skäl att byta. Jag menade inte att såga idén med direktverkande elradiatorer i källaren. Jag menade bara att du inte skall förvänta dig någon besparing av att de är oljefyllda. Se på öppna konvektorelement och oljefyllda element som funktionellt likvärdiga. De oljefyllda är fysiskt större. Å andra sidan kan de lukta lite mindre.

Enkel och relativt billig lösning som är billigare i drift än direktel finns inte så många. Det är luftvärmepump och möjligen pelletskamin om det finns en skorsten.
Okej tack! Nä får väl, om man fixar en värmepump där uppe, ha dörrar öppna åtminstone på dagarna och om det behövs på natten ha elementen på. Förhoppningsvis är det någorlunda isolerat för att inte behövas för mycket!

Okej, ja det är väl mycket lite för att de äldre helt klart luktar lite. Och fula är de aboslut, gissningsvis MINST 30 år gamla.

Jag har ett radhus med liknande planlösning med 3 våningar, ingen utgång i källarplan, endast fönster. Har haft direktverkande elelement. Bor vid kusten i Västerbotten. Huset 50 år gammalt med frånluftsventilation.

För drygt 1 år sedan satt jag in en luft-luft pump, men satt den så att jag får utblås i gillestugan i källaren. Jag räknade med att värmen skulle stiga uppåt eftersom jag har öppna trappsteg i trappen. Alla gamla element finns kvar och kan fungera som stöd, framförallt på övervåningen på natten om sovrumsdörrarna är stängda.

Jag har den bara för värme. Skulle jag vilja ha kyla skulle jag sätta in en till på övre plan.

Jag är mycket nöjd med min placering och behöver inte mycket stödvärme från elementen. Värmen stiger bra i huset.

Så har du öppen trapplösning skulle jag rekommendera källarplan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.