1 416 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Uppdatering pannrum, ved till pellets
Tjena.
Dags att uppdatera värmesystemet i min kåk.
I dagsläget har jag en ctc vedpanna från 80-talet kopplad till vv-beredare samt acktankar på 1500L. Allt har sett sina glansdagar och skall nu bytas ut.
Valet har fallit på pelletseldning mot 1st tekniktank för att hålla alternativet med sol eller luft/vatten öppet för framtiden.
Nu till frågeställningen, tillverkarna av pannor som är aktuella är ulma, effecta, fröling och det är deras rena pelletspannor med lambdastyrning är aktuella.
Är det någon som har erfarenhet av dessa, för/nackdelar osv?
Hittar inte så mycket åsikter om ulman och egentligen inte ett smack och vare sig effecta eller fröling vad gäller pelletspannor så det vore toppen om någon sitter på lite erfarenhet ifrån verkliga livet istället för reklambroschyrerna!
Dags att uppdatera värmesystemet i min kåk.
I dagsläget har jag en ctc vedpanna från 80-talet kopplad till vv-beredare samt acktankar på 1500L. Allt har sett sina glansdagar och skall nu bytas ut.
Valet har fallit på pelletseldning mot 1st tekniktank för att hålla alternativet med sol eller luft/vatten öppet för framtiden.
Nu till frågeställningen, tillverkarna av pannor som är aktuella är ulma, effecta, fröling och det är deras rena pelletspannor med lambdastyrning är aktuella.
Är det någon som har erfarenhet av dessa, för/nackdelar osv?
Hittar inte så mycket åsikter om ulman och egentligen inte ett smack och vare sig effecta eller fröling vad gäller pelletspannor så det vore toppen om någon sitter på lite erfarenhet ifrån verkliga livet istället för reklambroschyrerna!
Har enbart erfarenhet av Ulma Ladd Mini TCA utan laddstyrning. Verkar vara en effektiv kombination som har gått problemfritt i 3-4år nu. Väldigt låg temp på rökgaserna ,så tänk på det beroende på vad du har för skorstenslösning.
Bra tänkt med rökgaserna. Vedpannor brukar man väll i regel öka/minska konvektionsytan för att ställa tempen på gaserna, finns något liknande på motsvarande pelletspannor eller kan man labba med effekten för att få upp tempen?dof skrev:
Har murstock utan rör ifrån källarnivå där pannan står så detta kan ju absolut bli ett bekymmer.
Då tror jag du kommer få problem med i alla fall ulman. Vill minnas att rökgaserna ur den vid nysotad panna ligger kring 50°. Visst går det att höja den med bla ökad effekt på brännaren , men då tappar du verkningsgrad.
Om det går att lösa genom att vrida upp effekten lite så lär det vara det enklaste sättet att lösa problemet på.dof skrev:
Hur hög ljudnivå är det på en pelletsbrännare i full drift? Har vardagsrummet ovanför pannrummet och funderar på om detta skulle kunna bli ett problem.
Valet föll på en ulma lambda med vv-beredning och hela baletten inbyggd.
Hoppas att jag inte ångrar mig.
Återkommer med recension efter vintern.
Hoppas att jag inte ångrar mig.
Återkommer med recension efter vintern.
Klicka här för att svara