2 571 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Uponor T-55 Ställdon Öppet trots temp uppnådd?
Hej
Har golvvärme Uponor T55 med trådlösa givare. I hallen är golvet alltid rejält mycket varmare trots avsaknad av både "komfortvärme-inställning" samt att den ej tycks reagera på att om jag ställer in den på 20 grader så står fortfarande ställdonet som öppet.
Jag kan se på infopanelen att den mäter rätt temperatur och att den tagit emot min justering av temperaturen. Ändå står ställdonet som öppet då den identifierar 23 grader i rummet när det är inställt på 20. Det har varit såhär hela vintern.
Hur kan jag lösa detta?
Har golvvärme Uponor T55 med trådlösa givare. I hallen är golvet alltid rejält mycket varmare trots avsaknad av både "komfortvärme-inställning" samt att den ej tycks reagera på att om jag ställer in den på 20 grader så står fortfarande ställdonet som öppet.
Jag kan se på infopanelen att den mäter rätt temperatur och att den tagit emot min justering av temperaturen. Ändå står ställdonet som öppet då den identifierar 23 grader i rummet när det är inställt på 20. Det har varit såhär hela vintern.
Hur kan jag lösa detta?
Jag tror inte jag har sett det stängt. Har iaf aldrig varit kallt på golvet där. Men ska spana på om det står stängt nån gång!
Justeringen i detta fall gjorde jag för flera dagar sedan, så det har gått väldans många timmar
Justeringen i detta fall gjorde jag för flera dagar sedan, så det har gått väldans många timmar
Men du är helt säker på vilka ställdon som styr vilka rum? Tänker så du inte stirrar dig blind på fel don.Henke_2017 skrev:
Jag har inte tittat fysiskt på ställdonet i fråga utan jag tittar på skärmen till styrcentralen där det står att den är öppen samt att det också står där att det är två grader varmare än det ska vara.
Hmmm, nu när jag kollade så stod det att ställdonet var stängt på den slingan, det är dock fortfarande två grader för varmt i det rummet och golvet är riktigt varmt. Märkligt nog så är det väldigt varmt på golvet där, trots att den står på 20 grader och det blir inte alls lika varmt på golvet på toaletten som är ställd på 23 grader och har komfort-inställningen på Max (12%).
Hmmm, nu när jag kollade så stod det att ställdonet var stängt på den slingan, det är dock fortfarande två grader för varmt i det rummet och golvet är riktigt varmt. Märkligt nog så är det väldigt varmt på golvet där, trots att den står på 20 grader och det blir inte alls lika varmt på golvet på toaletten som är ställd på 23 grader och har komfort-inställningen på Max (12%).
Uponor T55 termostater. Trådlös variant med ett vred på som man kan justera på. Som jag tolkat det så kollar de tempen i luften. Har sett att det finns varianter med massa dip-switchar som man använda på olika sätt men de här är enkla trådlösa som jag satt fast på väggen i respektive rum.S0MMER skrev:
Förlåt, insåg att du redan sagt det. Ledsen för mycket frågor, spånar bara. Är du helt säker på att termostaterna är inställda på rätt rum. Kan det vara så att termostaten du har i nämt rum tror att den är i något annat rum?Henke_2017 skrev:
Gjorde precis ett enkelt test där jag vred ned tempen rejält på "vredet" på termostaten i hallen (det berörda rummet) och observerade samtidigt värdet "inställd temperatur" på förväntad givare i centralen. Där kunde jag se att värdet ändrades efter mitt test. Dvs det bör således vara rätt termostat i rätt rum.S0MMER skrev:
Möjligen är det så att regleringen i sin tur går till fel ställdon men det känns väldigt långsökt.
Inget ovanligt med fel rum och termostat , dom konfigueras med radiolänk och blir lätt fel, kolla alla rum så det är rätt. Sen byter du plats på ställdon, en fungerande slinga och den som inte fungerar och ser vad som händer. Bara uteslutningsmetoden som gäller
Hur tar jag enklast bort ett ställdon? Skruvar jag på plastdelen eller är det mässingdelen?J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara