Byggahus.se
Hallå!
En bekant till mig har köpt "Uponor Smatrix Wave Pulsen X-265 6X med två T-169 termostater.
Allting fungerar med värmen, men det han ogillar är att klinkergolvet i badrummet hinner bli kallt innan termostaten väljer att skjuta ut värme på slingan igen för att värma upp rummet. Så jag undrar om någon vet om man kan programmera termostaterna för att bli känsligare så ställdonen slår av och på oftare så inte golvet hinner bli lika kyligt, eller om det kanske finns någon dipswitch i kontrollådan? Tar gärna emot andra smarta tips också :)

Mvh Nicke
 
Vad är de för övrig värme i huset , radiatorer då blir det lite hicka på ett GV. radiatorer ska högre temp än GV och då kan det inträffa det som händer.
 
J jonaserik skrev:
Vad är de för övrig värme i huset , radiatorer då blir det lite hicka på ett GV. radiatorer ska högre temp än GV och då kan det inträffa det som händer.
Japp, radiatorer med fjärrvärme
 
Då ska framledningstempen ställas in för radiatorerna och den ska finnas någon reglering för GV , först ska det vara en maxtermostat så inte GV får för hög värme , max ca40- 45 C, sen ytterligare ska ev termosterna reglera för temp i golvet till ca 25 - 30 C beroende på vad man vill ha. En bild på det som ska justera är bra ,gärna då att allt syns, brukar vara en puschdel som ska sköta om flöde och temp med termodon.
 
J jonaserik skrev:
Då ska framledningstempen ställas in för radiatorerna och den ska finnas någon reglering för GV , först ska det vara en maxtermostat så inte GV får för hög värme , max ca40- 45 C, sen ytterligare ska ev termosterna reglera för temp i golvet till ca 25 - 30 C beroende på vad man vill ha. En bild på det som ska justera är bra ,gärna då att allt syns, brukar vara en puschdel som ska sköta om flöde och temp med termodon.
Okej! Kan få tag i bild senare under helgen på systemet. Men vi bytte till Uponor regleringen för ungefär två veckor sedan och tidigare reglering(som jag inte kan namn på just nu) blev det inte samma fenomen med kallt golv. Därför jag undrar om T-169 termostaterna är lite segare med att öppna och stänga donen. Men du tror det är en annan inställning på systemet alltså? :)
 
Vad jag vet så finns inga inställningar för GV ,mer än termostaterna i rummen om det finns och var givaren sitter är inte ovidkommande, i övrigt så går det inte att säga något utan mer info vad som finns
 
J jonaserik skrev:
Vad jag vet så finns inga inställningar för GV ,mer än termostaterna i rummen om det finns och var givaren sitter är inte ovidkommande, i övrigt så går det inte att säga något utan mer info vad som finns
Okej, T-169 är trådlösa termostater. En termostat till badrummet och en termostat till hallen, där systemen finns. Givaren sitter väl i termostaten(?). Ska försöka få tag i bild så snart som möjligt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.