Hej,

Finns det någon hyfsat tillförlitlig siffra avseende hur mycket el ett spabad förbrukar per månad under vintermånaderna (SE3)? Tillverkare/installationsfirmor brukar nämna siffran 300-500 kwh/mån men detta kanske är en glädjesiffra? Badet i fråga är ett Carmague ca 1000 liter med isolerlock. Vi håller konstant 40 grader och badar 2 ggr/vecka ca 1.5 timme per gång. Har bundet avtal fram till sommaren men nästa vinter kan det bli lite svettigt…

Magnus E K
666 kWh/mån.

Som jämförelse förbrukade vi drygt 500 kWh hushållsel i november. Detta inklusive en del drift av LLVP som stängdes av i december pga elpriser som blev helt galna. Vi har flera alternativ som växlas in, fjärrvärme en stabil trotjänare på under kronan per kWh, även vedvärme via kakelugn men vi kör nog på vad som är minst arbetskrävande typiskt.
____
…Så med andra ord, att belastas av ett spabad som skulle dra motsvarande hela hushållselen per månad finns inte på min karta. Men andra kan ha andra prioriteringar och ekonomiska förutsättningar såklart.

Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
I november drog mitt ca 40 kwh och december ser ut att landa på kanske 100 kwh, lite beroende på hur vädret blir framöver. Detta bara för att hålla 10 grader och köra filtreringen. En uppvärmning med tillhörande bad i november drog ca 45 kWh, men då var det rätt milt väder ändå.

• Gilla
Andari
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
I november drog mitt ca 40 kwh och december ser ut att landa på kanske 100 kwh, lite beroende på hur vädret blir framöver. Detta bara för att hålla 10 grader och köra filtreringen. En uppvärmning med tillhörande bad i november drog ca 45 kWh, men då var det rätt milt väder ändå.
——————————-
Hur stort är ditt bad?

M Male1010 skrev:
Hej,

Finns det någon hyfsat tillförlitlig siffra avseende hur mycket el ett spabad förbrukar per månad under vintermånaderna (SE3)? Tillverkare/installationsfirmor brukar nämna siffran 300-500 kwh/mån men detta kanske är en glädjesiffra? Badet i fråga är ett Carmague ca 1000 liter med isolerlock. Vi håller konstant 40 grader och badar 2 ggr/vecka ca 1.5 timme per gång. Har bundet avtal fram till sommaren men nästa vinter kan det bli lite svettigt…
En kund jag har säger 5-6 MWh per år, lite beroende på temperatur och användning.

Riktiga siffror från energimätare.

Januari månad förbrukade vårt 492kWh
Bad var tredje dag, halmstad dvs södra Sverige.
Svindyrt, men värt det om man har möjlighet.
Spabad typ svenskaspa abisko, 1800liter och 38gr temp kontinuerligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.