Byggahus.se

Undvik sjukt hus

2k läst  8 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Sjuka hus. Vi har hört talas om det, men vad är det? Vad ska den som bygger eller köper hus tänka på? Vi talade med Lennart Olsson, skadekonsult och ordförande i Riksförbundet mot Sjuka Hus.

Du kan läsa artikeln här: Undvik sjukt hus

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Hej det är så att jag hyr en villa som är byggd 82 och det är ett ventilations system på vinden , motorn till denna apparat har rostat fast för länge sedan och kondens vatten läcker ner genom ventiler och även taket . luften inne är mycket torr . och vi har nu bott här i sex månader nu och jag har mått dåligt hela tiden huvudvärk( tung i huvudet ) hes i mellan åt ,torra ögon ,allmänt jobbigt att andas och munsår och ständigt trött ,undrar om det kan bero på detta med ventilationen ,vi är två vuxna som bor här ,jag mår dåligt medan min make enbart känner av trötthet . vaktmästaren som sköter om huset har stoppat rockwool i ventilerna för att det inte ska läcka in, men i badrummet läcker det ändå, vad kan vi göra ,kan jag söka läkare för att vara säker på att det beror på huset , hoppas du har några svar på detta Mvh BAWO

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Tommy

Skämtar du? Burken på vinden är troligen värmeväxlaren i FTX-systemet. När fläktmotorn stannar blir huset helt utan ventilation. Det blir då ganska snabbt odrägligt att vistas i huset. Se till att burken byts mot en ny omgående.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Holger Wästlund

En tredjedel av alla småhus har fuktskador Boverket har på uppdrag från regeringen genomfört byggnadsbesiktningar i cirka 1 800 byggnader i 30 kommuner under åren 2007?2008. Tekniska mätningar har utförts och boende har fått svara på enkäter. Här är de viktigaste resultaten: * Boverket bedömer att 70 % av alla villor, radhus och kedjehus i Sverige har någon form av skada * Ungefär 45 procent av de upptäckta skadorna är fuktskador som kan påverka inomhusmiljön. * Mögel i hus är särskilt vanligt på kallvindar och i krypgrunder.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Skulle tro att det beror på mögel och inte torr luft. Flytta om du inte redan gjort det.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Vem/vad kontaktar man för att få kontroll utförd?
    //Sjuk

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Nisse

Det är mycket vanligt att man upplever att luften är torr och sätter in luftfuktare, när problemet i själva verket är mögel som irriterar slemhinnorna. Då hjälper inte luftfuktare, snarare tvärtom. Bäst är att sanera eller så får man tillfälligtvis sätta in luftrenare. Finns utmärkta elektrostatiska luftrenare, t ex Ionflow 50.

• Svara
  8. E
    Anonym
    • Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Hyr ett hus som varit fuktskadat, men som nu ska vara åtgärdat. Men sen ett halvår tillbaka känner jag "konstiga" symptom som hosta, torra slemhinnor, huvudvärk, trötthet, torr hy, eksem, nästäppa, rinnsnuva, näsblod, sveda vid andning. Barnen är ofta förkylda, hostiga, har näsblod, torr hy, eksem och ett par enstaka astma-anfall. Jag tror det är huset, då när vi är bortresta försvinner alla symptom, men får inget gehör för min oro. Söker nu annan bostad med ljus och lykta men då det råder bostadsbrist så har vi nog ett tag kvar framöver innan vi hittar nytt boende. Så min fråga är:Vad kan vi göra med inomhusmiljön så länge tills vi kan flytta?

• Svara
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka