Hej
Vi har köpt ett hus som har en utomhus fontän. Nu när det blir kallt så har vi tagit in fontänstatyn och motorn men vi undrar lite hur vi bäst tar hand om själva "dammen".
Ska det vara vatten i eller förstör det när det fryser? Hur mycket vatten om det spelar någon roll.
Vet inte riktigt vad det är för material fast jag försökt titta och känna. Det är sten runt om men verkar vara mer målad betong eller sten inne i dammen.

Tar gärna tips på hur jag underhåller en fontän under resten av året med då jag aldrig haft någon förut. Det är inte fisk och sånt i denna utan bara en fontän med lite vatten för fint.

• Utomhusfontän med vatten i turkoskantad damm på kall dag med frost på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har nog 20-30 år på nacken. Lär överleva flera år utan något större underhåll
Här i Skåne kan man låta pumpen gå året runt. Kan bli snygga effekter vid snö och minusgrader.

Övrigt underhåll när du inte har fiskar inskränker sig till vattenpåfyllnad. Kanske en omgång med högtryckssprutan för att rensa kantsten från smuts och påväxt.

JanneJanne123
Hade tidigare fontän och brukade ungefär vartannat år orka tömma den på vatten inför vintern. Frysning var inga problem de åren jag slarvade, fontänen var bottenfrusen utan skador. Dock var det skönt på våren de år när jag hade tömt fontänen, då det är mycket enklare att ta bort torra gamla löv och annat skräp som samlas i den än att hålla på med håvar o annat och fiska upp skräpet.

JanneJanne123
Har du barn är det förövrigt också skönt att slippa ha ungar hoppandes på isen (om du inte tömmer den). Ett mycket roligt nöje som allt som oftast leder till väldigt blöta små fötter.

Tack för alla svar. Då verkar det inte skada fontänen oavsett om jag har vatten eller inte vid minusgrader. Då känner jag mig mera trygg.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.