9 057 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Underdimensionerad luft/vatten?
Årets kallaste dagar köper jag det resonemanget fullt ut, men nu måste jag köra patron även vid -6, vilket det är ganska stor del av tiden här uppe i Gävle. Jag inbillar mig att vid -6 skulle den större VP fortfarande vara ganska effektiv?
Är pumpen installerad som den skall? Samt rätt inställd?
Vilken framledningstemperatur krävs nu vid närmare - 20?
Är alla termostater fullt öppna?
En llvp kan definitivt vara ett bra tillskott, men även de levererar som minst värme när de är som kallast. En fördel att komplettera med en llvp är att ni kan kyla huset under sommarens varmaste dagar.
Vilken framledningstemperatur krävs nu vid närmare - 20?
Är alla termostater fullt öppna?
En llvp kan definitivt vara ett bra tillskott, men även de levererar som minst värme när de är som kallast. En fördel att komplettera med en llvp är att ni kan kyla huset under sommarens varmaste dagar.
Jag utgår ifrån att den är rätt installerad. Han som gjorde det är kunnig och har gjort det förut.
Inställnigarna är svårt att säga om den är rätt inställd eller ej. Jag har försökt läsa mig fram till vad det skall vara, men är ju ny på området.
Just idag är det beräknad framledning (S1) 55.3 grader. Enligt logged verkar det ligga på runt 48 grader sett över senaste veckan
Inställnigarna är svårt att säga om den är rätt inställd eller ej. Jag har försökt läsa mig fram till vad det skall vara, men är ju ny på området.
Just idag är det beräknad framledning (S1) 55.3 grader. Enligt logged verkar det ligga på runt 48 grader sett över senaste veckan
Hej på er,
Jättetacksam för alla svar. En annan grej som jag reagerade på var att även när vi eldar och det är både 23 och 24 grader inne, även via rumsgivaren så går elpatronen. Pannan är ställd på 22, så borde inte den anse att allt är frid och fröjd och stänga av patronen då?
Idag är utetempen -7
Tillsatsen står och tuggar med 6kw!!
Jättetacksam för alla svar. En annan grej som jag reagerade på var att även när vi eldar och det är både 23 och 24 grader inne, även via rumsgivaren så går elpatronen. Pannan är ställd på 22, så borde inte den anse att allt är frid och fröjd och stänga av patronen då?
Idag är utetempen -7
Tillsatsen står och tuggar med 6kw!!
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Har du fyllt upp pelletsskruven ordentligt efter reparationen då? En tom skruv får stå och tugga bra länge innan den är full och matar felfritt. För lite ibland om skruven inte är full gör ju att brännaren slår ifrån.
En annan grej som jag har reflekterat över är att den gör väldigt många start och stopp. Jag har 2776 starter på 2613 drifttimmar. Låter det rimligt? För mig som lekman känns det som att den borde gå konstant när det är kallt ute, eller?
Att du behöver mycket eltillskott kan förvisso betyda att pumpen är underdimensionerad, men det kan lika gärna bero på underdimensionerade radiatorer (vilket dina sannolikt är om de är från byggåret). Radiatorer med liten värmeavgivande yta kräver höga framledningstemperaturer för att avge värme till rummet, vilket inte är något problem vid el/olja/ved-eldning men kan bli ett för en värmepump.
Beroende på modell är det mycket möjligt att kompressorn inte klarar av att jobba upp en högre temperatur än lite drygt 50 C när det börjar bli ett gäng minusgrader, vilket kommer att leda till att elpatronen behövs för att nå temperaturer på 55+ (ofta värms de varmaste delarna av vattenvolymen till ca 5 grader varmare än aktuell framledning).
Det ska också observeras att de flesta LVVP-utedelar helt stängs av under en viss utetemperatur (min gamla CTC EcoAir är specad ner till -15 men slutar göra någon större nytta redan vid lägre temperaturer).
Kontentan av detta blir att du sannolikt skulle kunna öka ditt värdesystems effektivitet markant med nya radiatorer eller golvvärme, men denna investering skulle bara göra någon större skillnad så länge det är tillräckligt kallt ute. Med andra ord är det sannolikt vettigt att ägna denna vinter till att logga hur mycket elpatronen behöver gå vid vilka utetemperaturer, för att utifrån detta räkna på om någon framledningstemperatursminskande investering skulle löna sig.
//Ägare av en villa från -68 med 9 kW LVVP och gamla högtempradiatorer
Beroende på modell är det mycket möjligt att kompressorn inte klarar av att jobba upp en högre temperatur än lite drygt 50 C när det börjar bli ett gäng minusgrader, vilket kommer att leda till att elpatronen behövs för att nå temperaturer på 55+ (ofta värms de varmaste delarna av vattenvolymen till ca 5 grader varmare än aktuell framledning).
Det ska också observeras att de flesta LVVP-utedelar helt stängs av under en viss utetemperatur (min gamla CTC EcoAir är specad ner till -15 men slutar göra någon större nytta redan vid lägre temperaturer).
Kontentan av detta blir att du sannolikt skulle kunna öka ditt värdesystems effektivitet markant med nya radiatorer eller golvvärme, men denna investering skulle bara göra någon större skillnad så länge det är tillräckligt kallt ute. Med andra ord är det sannolikt vettigt att ägna denna vinter till att logga hur mycket elpatronen behöver gå vid vilka utetemperaturer, för att utifrån detta räkna på om någon framledningstemperatursminskande investering skulle löna sig.
//Ägare av en villa från -68 med 9 kW LVVP och gamla högtempradiatorer
Thermopanel i rätt dimensionering kan absolut funka i lågtemperatursystem!
Efter att ha studerat lite datablad på Nibe F2120 8Kw så inser jag dock att mina uppskattningar ovan är lite väl konservativa om det är en sådan du har. F2120 ska klara en framledningstemperatur på närmare 63 grader vid -20 ute, men endast med ca 4 kW värmeeffekt. En lägre framledning ger lite bättre COP (dvs värmeeffekt vid samma eleffekr) men så länge du inte med regelbundenhet behöver varmare framledning än 60 grader är det nog högst tveksamt om en uppgradering till ett lågtemperatursystem skulle kunna löna sig.
Jag är inte så himla hemma på inverterpumpar, men håller med om att det låter udda med så himla många starter. Kan du ta fram statistik på genomsnittlig gångtid per körning och körningar per dygn? Om du ligger på max av vad pumpen klarar av borde den precis som du säger gå dygnet runt frånsett avfrostningar.
Efter att ha studerat lite datablad på Nibe F2120 8Kw så inser jag dock att mina uppskattningar ovan är lite väl konservativa om det är en sådan du har. F2120 ska klara en framledningstemperatur på närmare 63 grader vid -20 ute, men endast med ca 4 kW värmeeffekt. En lägre framledning ger lite bättre COP (dvs värmeeffekt vid samma eleffekr) men så länge du inte med regelbundenhet behöver varmare framledning än 60 grader är det nog högst tveksamt om en uppgradering till ett lågtemperatursystem skulle kunna löna sig.
Jag är inte så himla hemma på inverterpumpar, men håller med om att det låter udda med så himla många starter. Kan du ta fram statistik på genomsnittlig gångtid per körning och körningar per dygn? Om du ligger på max av vad pumpen klarar av borde den precis som du säger gå dygnet runt frånsett avfrostningar.
Om det är låg- eller högtemp beror inte på vilken sorts radiator det är, utan hur den är dimensionerad.
Det är så klart enklare att få önskad effekt vid låg vattentemperatur ur en radiator med flera paneler och konvektionsplåtar utan att den blir orimligt stor, men det är inget krav.
Det är så klart enklare att få önskad effekt vid låg vattentemperatur ur en radiator med flera paneler och konvektionsplåtar utan att den blir orimligt stor, men det är inget krav.
Har en kund med en nibe bergvärmepump med inverter som har som du många starter och går mycket på elpatron. Tydligen om man har strömkännare på den och det börjar närma sig gränsen för inställt max amperevärde så känner vp det å vägrar att varva upp utan kan koppla in elpatron på dom andra faserna som inte är hårt belastad. Har även en teori på dom många starterna men nu ska ungarna bäddas nerBjolja skrev: