Nu har jag rivit bort mitt gamla kakel över diskbänken och där under finns gipsskivor. Till största delen är de hela men det finns några större hål. Dessutom är ytterskiktet (något pappaktigt) trasigt på flera ställen. Det ser ut som om det där pappskiktet är i många lager och att kaklet dragit bort olika mycket på olika ställen, eller om det är någon annan skiva över gipset, jag vet inte. Ovanför det gamla kaklet är det helt och målay. Hur gör jag nu innan det är dags att sätta upp nytt kakel på hela den ytan?
 
Pilla bort allt löst och spackla upp ytan med fix. Fix brukar dock inte gå att slipa så om du känner att du inte kan spackla tillräckligt jämt är det bättre att spackla med typ Maxit Gypsum eller dylikt som går att slipa.

Alternativt skär man ut hela gipsskivan och sätter dit en ny.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.