Hej,
Har rivit upp ett golv och såg inte direkt ut som jag tänkte mig, huset är från -61.
Det låg parkett på linoliumatta (gissar jag), följt av robust trägolv som låg på reglar med guldfiberisolering mellan, det i sin tur låg på svart massa som kletats ut på betongplattan (Vid första anblick såg det fuktigt ut men är helt fast/torkat, inte alls kletigt, och det är bara ett relativt tunnt lager.). Min spontana gissning är att det var tjära men efter jag kollat runt på nätet så är jag osäker på om det är tjära eller svartlim, låg förresten sand spritt över det också.
Har någon möjligtvis en gissning på vad det skulle vara? Tänker mest om man skall riva bort det så det inte är asbest ifall det är svartlim. Någon som har en gissning varför man byggt upp ett golv på detta vis? PS. Inkommande el i huset går tvärs över golvet också om det kanske varit en anledning även om jag inte skulle tro det.
Tacksam för alla förslag.
Har rivit upp ett golv och såg inte direkt ut som jag tänkte mig, huset är från -61.
Det låg parkett på linoliumatta (gissar jag), följt av robust trägolv som låg på reglar med guldfiberisolering mellan, det i sin tur låg på svart massa som kletats ut på betongplattan (Vid första anblick såg det fuktigt ut men är helt fast/torkat, inte alls kletigt, och det är bara ett relativt tunnt lager.). Min spontana gissning är att det var tjära men efter jag kollat runt på nätet så är jag osäker på om det är tjära eller svartlim, låg förresten sand spritt över det också.
Har någon möjligtvis en gissning på vad det skulle vara? Tänker mest om man skall riva bort det så det inte är asbest ifall det är svartlim. Någon som har en gissning varför man byggt upp ett golv på detta vis? PS. Inkommande el i huset går tvärs över golvet också om det kanske varit en anledning även om jag inte skulle tro det.
Prova värm lite på det med en gasbrännare för att se om det luktar som tjära eller bitumen.N Narone skrev:Hej,
Högst troligt, det verkar ha varit standardmetod på 60-talet. Har lika här.
H hapazard skrev:
Så kan det mycket väl vara men borde inte det göra mer skada än nytta om golvet inte får andas alls? Kan iofs förklara varför inte guldfibern var helt möglig när man tog bort den.Fotografen skrev:
@Fotografen, vet ni vad det svarta är för material på ert golv?
Svaret på din fråga är som alltid, det finns inga säkra svar utan att ta ett prov. Kosta på dig det om du vill veta. Man tror att det finns minst 2000 produkter som innehåller asbest och man vet inte ens om hälften, lite så är det.
Iofs sant, medveten om att ingen här kan säkert veta vad det är men tänkte man får börja någonstans och alltid bra att se om det finns några bra tips från personer som har mer erfarenhet än sig själv.J Johan456 skrev:
Alla idéer är alltid intressant vad det än gäller, t. ex tips att skicka in prov som du sa så svar från nätet kan mycket väl göra så man sover bättre i slutändan så länge man tar det som det är, tips.J Johan456 skrev:
Hej! Chansar och ställer en fråga såhär flera år senare. Vi har samma situation i vår källare från 60-talet. Vad gjorde ni med golvet? Tog ni bort det svarta materialet eller la ni nytt ovanpå?N Narone skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
NIBE EVC13 golvvärme fritidshus - underhållsvärme på vintern?
Värmepumpar -
Undergolv med spikad massonit, kan det bli snyggt att ha som golv?
Golv -
Nivell/Granab eller XPS-isolering under platta med golvvärme?
Golv -
Underlag vid nytt massivt trägolv
Byggnadsvård -
Tjära under golvmatta - lägga klinker på?
Golv