Håller på att renovera köket i skulle vilja ha ugnen i ett högskåp. Men enda platsen vi kan ha ett högskåp är där diskmaskinen står. Går det att ha ett högskåp med både diskmaskin och ugn i samma???? Skulle lösa mycket för oss... Ikea visste inte när vi kollade o dom hade inga sådana lösningar hos sig! Ngn som vet??
 
Jag har sett den lösningen och det verkar fungera. Vet inte vilken kökstillvrkare det var dock.
 
asahelene skrev:
Håller på att renovera köket i skulle vilja ha ugnen i ett högskåp. Men enda platsen vi kan ha ett högskåp är där diskmaskinen står. Går det att ha ett högskåp med både diskmaskin och ugn i samma???? Skulle lösa mycket för oss... Ikea visste inte när vi kollade o dom hade inga sådana lösningar hos sig! Ngn som vet??
Tänkte på att ugnen blir väldigt högt upp. Normalt är att sänka den en aning, ca 15-20cm under bänkskivan, för att få en bättre arbetshöjd.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Tänkte på att ugnen blir väldigt högt upp. Normalt är att sänka den en aning, ca 15-20cm under bänkskivan, för att få en bättre arbetshöjd.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Högt upp?? Jag vill ha den i ett högskåp för den ska komma upp i höjd. Kanske 10-20cm över diskmaskinen...
 
Personligen funderar jag på en lösning där diskmaskin och ugn står bredvid varandra upphöjda ca 50 cm och med en bänkskiva ovanpå för tex brödrost, kaffebryggare mm. Skulle gärna ha upp diskmaskinen en del nämligen så man slipper knäcka ryggen. Men ha ugnen så högt som över diskbänkshöjden skulle jag verkligen inte vilja, det känns farligt, eftersom luckan kommer ivägen rakt i maghöjd då. Tänk på om barn eller gravida ska anävnda en sådan ugn, det blir ju direkt livsfarligt.
 
Anna_H skrev:
Personligen funderar jag på en lösning där diskmaskin och ugn står bredvid varandra upphöjda ca 50 cm och med en bänkskiva ovanpå för tex brödrost, kaffebryggare mm. Skulle gärna ha upp diskmaskinen en del nämligen så man slipper knäcka ryggen. Men ha ugnen så högt som över diskbänkshöjden skulle jag verkligen inte vilja, det känns farligt, eftersom luckan kommer ivägen rakt i maghöjd då. Tänk på om barn eller gravida ska anävnda en sådan ugn, det blir ju direkt livsfarligt.
50cm över golvet blir för mycket, det blir jobbigt att tömma övre hyllan. Speciellt om man har en tredje diskmaskinshylla för bestick (suverän uppfinning förresten). 30-35cm är mer lagom enligt mitt tycke. Då hamnar även ugnen lagom högt, dvs plåtarna i jämnhöjd med diskbänken...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.