Vi ska byta ut två ytterdörrar och en altandörr och när jag nu mäter är måttet på själva dörrarna 89,5 cm på bredden och 200,5 cm på höjden.

Huset är byggt 1989. Vad är detta för konstiga mått. Går det att lösa utan allt för stora ingrepp?

Man byter dörr komplett med karm, mät dagsljus måttet (hålet i väggen) så vet du hur stora dörrar du kan beställa
Troligtvis har du en 10*21 dörr om dörrbladet är 89,5*200,5cm

F fribygg skrev:
Man byter dörr komplett med karm, mät dagsljus måttet (hålet i väggen) så vet du hur stora dörrar du kan beställa
Troligtvis har du en 10*21 dörr om dörrbladet är 89,5*200,5cm
Jo, jag har bytt lite dörrar tidigare men inte stött på de här måtten tidigare. Inte så sugen på att öppna upp väggarna och bygga om reglarna osv men får kanske köpa en mindre dörr och lösa det runt om med lite nya foder osv?

Fattar du att dörrarna byts komplett med karm och att du inte behöver ändra husets stomme/regelverket för att byta ytterdörr?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fattar du att dörrarna byts komplett med karm och att du inte behöver ändra husets stomme/regelverket för att byta ytterdörr?
Ja, givetvis byter man karmen också. Karmyttermåttet brukar ju vara typ 98x208 för en 10x21 dörr och så mycket plats finns inte här . Saknas nog ett par cm runt om. Jag får försöka mäta hålet lite noggrannare, lite klurigt bara då allt är inbyggt

Att mäta är att veta, att du tror nått om måttet istället för att peta bort fodren och mäta tyder på att du inte riktigt vet hur man gör.

daddydj daddydj skrev:
Vi ska byta ut två ytterdörrar och en altandörr och när jag nu mäter är måttet på själva dörrarna 89,5 cm på bredden och 200,5 cm på höjde
Hur menar du att dörrbladens mått skulle vara relevanta?

Jag ser med blotta ögat att en 10x21 dörr inte får plats. I och med att dörrbladet är några cm mindre än standard så blir karmyttermåttet det också. Jag får nog satsa på 9x20 dörrar och istället bygga igen hålet lite.

Är det någon som vet om det fanns någon alternativ standard 1989? Eller kan dörrarna vara specialbyggda?

Fram med talmetern och mät dagsljusöppningen istället för dörrbladet.

Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.