Byggahus.se
Har en gammal flänsradiator som jag vill koppla in. På inlopp och retur sitter rörstumpar med lekande mutter. Diameter på mutterns gängor vid inlopp är 31mm och verkar vara R25 och passar bra på mötande R25-gängat rör. Men muttern på returen har bara 30mm diameter på gängorna. Och här passar inte R25-gängat rör. Det är lite lite för stort. Men R20 passar heller inte då det är alldeles för litet.

Finns det någon gammal dimension mellan R20 och R25?
Om inte antar jag att returen behöver bytas. Frågan är hur. Själva röret är så kort att den lekande muttern täcker hela röret. Så det går inte att komma åt med någon rörtång för att skruva av det. Mellan röret och radiatorn sitter något som ser ut som en enorm bussning (se bilden som jag lånat från en annan byggahus-tråd).

Är bussningen(?) vanligtvis gängad eller svetsad i radiatorn? Finns det något dokumenterat fall där någon faktiskt lyckats få loss den från ett gammalt element? Tips på hur man lyckas med det?

bussning2.jpg

Det är vanligt, även på moderna radiatorer att det är M-gänga som gäller, och därmed lite avvikabde dimension. Om du tittar hos rinkabyrör, eller Sigro (de två VVS butiker på nätet jag har erfarenhet av) så finns där diverse radiatorkopplingar med M-gänga.

Det är min gissning att du träffat på en m-gänga.

låt bussningen sitta där den sitter. Den är för övrigt gängad men det är nog bäst att låta den vara. Rörbiten som sitter där är också gängad i bussningen och vanligtvis drar man fast dem genom att sticka in ett verktyg i hålet. Om du tittar där så brukar det vara som två gjutna rillor som verktygen kan dra emot. Nån plattjärnsbit, fyrkantstång eller nåt liknande. De kan dock sitta ganska skapligt så lite värme skadar inte.

Eller så sågar du ett snitt i den lekande muttern med ett multiverktyg, tar bort mutter och så kommer du åt att få tag i rörstumpen med en rörtång. Det gjorde jag när jag insåg att mina nyblästrade och lackade gjutjärnsradiatorer hade en lekande mutter som inte passade någon reutrventil som fanns på Rinkaby. Ville inte värma och riskera att lackningen gick åt skogen.
De där rillorna inuti röret har en tendens att gå av om man inte har precis rätt verktyg, eller om skiten sitter för hårt...

Krilleman
Men är du säker på måttet på den lekande muttern? Där är det M-gänga med största sannolikhet.

DN10=M22 DN15=M26 DN20=M34 är dom storlekarna som är på returventilerna.

Jirva Nippelnyckel 880 är det du behöver om du ska ha loss nippel+mutter.

Det fanns en auktion på tradera som gick ut igår med detta verktyg. Blev inte såld.
http://www.tradera.com/item/301862/245638480/nippelnyckel-jirva-880
Kontakta säljaren och kolla om du får köpa billigt?

En ny kostar 702:- hos evbutiken.se

krilleman_215 skrev:
Men är du säker på måttet på den lekande muttern? Där är det M-gänga med största sannolikhet.

DN10=M22 DN15=M26 DN20=M34 är dom storlekarna som är på returventilerna.
Har ingen gängtolk utan har bara mätt diametern. Ska mäta igen. Men är ganska säker på att inre diametern på mutterns gängor är 30+-0,5mm.
Men borde det inte i sådana fall kunna vara M34? För M-måttet anger väl diametern på utvändig gänga som finns på mötande returventil?

Krilleman
Precis! (y)

Min gissning är då också M34.

Returventil i dimension 20 bör passa då.

Krilleman
Vad har du som satt i den lekande muttern från början? Och vad satt i den lekande muttern vid böjen?

Böjen = inloppet?
Jag har aldrig haft den monterad själv (bilden längre upp i tråden är bara en exempelbild för att visa den stora bussningen). När jag fick tag på radiatorn var den redan bortmonterad från där den en gång suttit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.