Tjena hej!

Ja, jag får nog sluta med att ha 2-årig ved i pannrummet, lite synd för det är av bekvämlighetsskäl främst. 8-)

Tyvärr verkar det inte räcka med att strypa primären, det verkar vara så att de brännbara gaserna i veden lättare spjälkas (?) när det inte finns vatten som binder det hela.
Det som händer är att det helt enkelt börjar ta sig i hela ilägget, ja brinner uppåt för att energin utvinns "för lätt".

Trebema rekommenderade att köra primär på 2,5 vid torr ved, ca 3 vid "normal", ca 15% och 4-5 med ved som är uppåt 25% vattenhalt.
Sekundären har inte mycket med effekten att göra, enbart att det blir rätt förbränning.

Med tanke på dina rökgaser Dem00nix så kanske du har ganska torr ved?!

;D Verkar ju som det. Den är kluven och staplad i mars/april i år. Legat under plåttak våren och sommaren och sen lagrad ca 2 veckor inne i källaren .. Tar in för 2-4 veckor i taget. Det där med att det brinner uppåt stämmer rätt väl för jag kollade in idag. Och jag hade ved nästa ända upp te taket i pannan och allt var kolat och brann o hade sig. :o

Jag tycker också att det låter som om Dem00niX har väldigt torr ved. Rökgastempen vid nysotad panna är en bra vägledning för att hitta rätt primärluftinställning. Lita mer på den än lösa rekommendationer i stil med "mellan 25 0ch 75% öppet". Egenskaperna hos ved kan skilja väldigt mycket. Det är väldigt svårt att rekommendera generella spjällinställningar för allt mellan grovt kluven, halvsur gran och fint kluven knastertorr björk.

Dedden, kolla att den övre pannluckan är ordentligt tät. Om hela vedmagasinet övertänds så kan det bero på att luft kommer åt övre delen av magasinet. I den övre delen av vedmagasinet ska det inte kunna brinna under några omständigheter. Primärluften tillsätts ju i nedre delen och dras nedåt. Pannvattnet som kyler pannväggarna i vedmagasinet och fukten i veden gör att det inte ska gå att få så hög temp i övre delen av vedmagasinet att veden inte förgasas i någon större omfattning där.

Veden brinner s a s i tre steg. Vatten förångas, kolväten förångas, kol förgasas till kolmonoxid (CO). Kolväten och CO förbränns i efterbrännkammaren till koldioxid och vatten respektive koldioxid. Efterförbränningen kräver rätt hög temperatur (knappt tusen grader), men tempen får inte bli för hög för då bildas kväveoxider.Det är en knepig balansgång...

Vem vet, kanske kommer panntillverkarna att börja saluföra tillsatser som minskar rosterytan för att man ska kunna elda extremt torr ved, snickerispill eller briketter med lugn och stabil förbränning? Det kanske t o m skulle kunna gå att köra satsvis eldning av pellets om man bara hittar rätt balans mellan rosteryta, lufttillförsel och temperatur.

Dem00niX skrev:
;D Verkar ju som det. Den är kluven och staplad i mars/april i år. Legat under plåttak våren och sommaren och sen lagrad ca 2 veckor inne i källaren .. Tar in för 2-4 veckor i taget. Det där med att det brinner uppåt stämmer rätt väl för jag kollade in idag. Och jag hade ved nästa ända upp te taket i pannan och allt var kolat och brann o hade sig. :o
Kan bara tänka mej att det beror på för torr ved.. ::)
Eldade själv upp lite skräpvirke sedan fönsterbyte o några gammla kökstolar från grannen... Det övertändes allt på en gång o pannan puffade bakvägen så jag va tvungen att titta in i pannan genom dragluckan..
De skulle ja inte gjort då de blev en gengassmäll o eld/glöd sprutade ut så håret o ögonbrynen blev lite brända.. :-[

sveno skrev:
Dedden, kolla att den övre pannluckan är ordentligt tät. Om hela vedmagasinet övertänds så kan det bero på att luft kommer åt övre delen av magasinet. I den övre delen av vedmagasinet ska det inte kunna brinna under några omständigheter. Primärluften tillsätts ju i nedre delen och dras nedåt. Pannvattnet som kyler pannväggarna i vedmagasinet och fukten i veden gör att det inte ska gå att få så hög temp i övre delen av vedmagasinet att veden inte förgasas i någon större omfattning där.    
Hmm Nu blir jag fundersam.
På min calmar så sugs primärluften in i nedre kant av övre luckan sen går den upp till övre kanten där hålen sitter och in i pannan. Över veden. Om inte luften ska komma åt veden där så är ju alla calmar v33 pannor felbyggda. Det "brinner" inte direkt utan det är kolat o glöder mera. Brinner gör det neråt hålen i rostret. Lågorna slår ner i undre keramiken. Nästan så man funderar på om trebema monterat nått fel. Jag menar den inre isoleringsplattan med hålen i går ju att vända. fast jag har bytt lucka en gång och den förra såg lika ut. Så det bör vara rätt. Men ????? Fanken va klurigt det blev nu då.

Dem00nix:
Det är samma lucka på min V33.

Jag har inga problem med övertändning om jag hämtar veden utifrån.
Men nu är det varannandagseldning + att jag var duktig ;) och laddade pannrummet med 2m3 ved, nu är jag inne på ved som legat i ett varmt pannrum i snart 2 veckor, det var då det började.

Jag gissar att det inte är nån konstruktionsmiss från Trebema, men man kan ju synpunkter på konstruktionen, hur hade pannan betett sig med primärluft i nedre regionerna av vedmagget, det kan man ju undra.

Hoppsan, jag utgick från hur Solo Innova är konstruerad. Där tas primärluften in långt ner i vedmagasinet. En gång när min övre pannlucka var lite otät fick jag lite problem med för häftig och ojämn förbränning. Tänkte inte på att Calrmarpannan är lite annorlunda, men hursomhelst så har pannkonstruktörerna varit tvungna att balansera förgasningen. Om pannan är otät så kan det nog påverka förbränningen oavsett koonstruktion.

Sveno:
Jepp, kan nog vara så, jag ska kolla upp detta, tack för tipset!

Om luckan sitter som den ska hur ska man då kunna få den tätare då ?
Finns det nått man kan stryka på listen så den blir typ klibbig eller nått ???

Jag försökte kolla på bästa sätt om luckan var tät, det verkar den vara, iaf inget jätteläckage.
Testade att elda med halvt magasin 2ggr igår, det funkar bra, ingen övertändning, detta var även ett tips från Trebema om man eldade med väldigt torr ved.

Majgårdarna
När jag tänker effter är det nog lika åt mig med :-/

Jag kör in bra mycket ved. Räcker några månader.
Den blir ju jäkligt torr.Och jag kan ha lite övertändning jag med.
Ska testa och ta ved direkt utefrån i kväll och se hur det blir då...

Majgårdarna
Det blev inte mycket till skilnad.
Tog in ved direkt utefrån.
Den har legat ett år ungefär.

Hmmm, man undrar ju HUR det är tänkt att vedinlägget ska brinna upp?
Att den skulle ligga obränd tills den når keramiken är ju en utopi, men veden kanske ska vara "obränd" så länge den är över eller i liv med underkanten på vedluckan?!?!

Jag har ingen aning, men det vore intressant att veta, nån som har ideér?

:-/

Tjenahej
Tänkte bara informera att jag eldat slut på fjolårets ved som var ganska torr och gick igår in på björkved som jag kapat våren 2005 och som sedan dess legat ute.
Döm om min förvåning när pannan fungerar klockrent med denna ved!
Måttlig övertändning och lugn fin eldning med bra flås, känns bra.... 8-)

Hur har det gått för er??

Min ved är från våren 2005 med. Har dock inte tagit in lite stor mängd nu. Utan tar in för max 2 veckor framåt. Det får ligga i ett utrymme i källaren som inte är värmd. verkar funka bättre. Har börjat sota med maskin nu med. Blir renare.

Men men. Nysotad panna. primär på 2an av 5 möjliga. Sekundär på 2+ då ligger jag på 200-220 grader, lägre kommer jag inte. då måste jag strypa mera med flera hakningar som följd. Panntempen står på ca 85grader. Men om jag höger primär till 2,5-3 så får jag ca 240-250 grader rökgaser med en panntemp på ca 88-90.
Vet inte vad som är det bästa, men jag försöker hålla mig till den lägre tempen på rökgaserna och få lite lägre panntemp under driften. Slutresultatet blir det samma 94-96 grader i tankarna.

En sak till. Jädra kul att det blev några kalla dagar här. vi hade -20 grader på natten och -10 - -15 under dagen och det funkade överaskande bra. Fick elda en extra halv panna bara. Hade räknat med 2 fulla pannor för att klara mig. Har ju 260kvm yta på 1500 liter ack dock inte alla element i källaren igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.