15 883 läst ·
21 svar
16k läst
21 svar
Udda backspjällsproblem - köksfläkt?
Niclas; ja, håller med.. Men det är ju dessvärre en motsvarande prisutveckling som sker. Man vill ju betala så lite som möjligt (dum som man är), så tillverkarna köper in billiga komponenter osv för att pressa ner priserna så mycket som möjligt..
En sak har vi nog lärt oss iaf, köp inte vitvaror "osett" på nätet. Besök en butik och "provkör" prylarna innan så ni vet vad ni får. Att bara läsa specar som vi gjorde känns inte tillräckligt.
En sak har vi nog lärt oss iaf, köp inte vitvaror "osett" på nätet. Besök en butik och "provkör" prylarna innan så ni vet vad ni får. Att bara läsa specar som vi gjorde känns inte tillräckligt.
Många av de "moderna" köksfläktarna mäste ha en tredubbla fläktkapacitet för att transportera bort rök och os från matlagning pga att design har varit viktigare än funktion. En fläktkåpa med glasvisir 50 cm ovanför spisen klarar tex 97% utsugning av oset med 100 kubikmeter luft/tim emedan en frihängande kåpa 60 cm från spisen måste ha 500 kbm/tim för att infånga 70% av oset. För att transportera 500 kbm luft bör du ha 160 mm kanal hela vägen ut och visst finns det backspjäll till det.Att fläkten har en övergång till 125 mm får man nog mer se som ett kundönskemål. Men du talar ju även om kallras. Redan där har du ett generalfel. Backspjället skall vara för att det inte skall suga ut luft när inte fläkten går. Inte för att hindra luft att gå bakvägen.Den problematiken löses på helt annat sätt.
Exerg; tack för ditt svar. Vet dock inte riktigt vad jag får ut av det.. Min fläkt har 150mm röranslutning, det är min kanal ut på taket som är 125mm. Kanalen har sutit där i 20år så den kan jag inte göra så mycket åt på ett enkelt sätt.
Kallras har jag när inte spjället är på plats. Mitt hus har mekanisk till och frånluft med återvinning. Jag hittade inget backspjäll på 150mm när jag sökte lite snabbt på nätet, det betyder dock inte att de inte finns. Får kanske leta reda på nån ventfirma så det blir rätt.. Nån som kan tipsa om en bra firma i Huddinge/Länna/Skogås/Trångsund trakten i sthlm?
Kallras har jag när inte spjället är på plats. Mitt hus har mekanisk till och frånluft med återvinning. Jag hittade inget backspjäll på 150mm när jag sökte lite snabbt på nätet, det betyder dock inte att de inte finns. Får kanske leta reda på nån ventfirma så det blir rätt.. Nån som kan tipsa om en bra firma i Huddinge/Länna/Skogås/Trångsund trakten i sthlm?
En liten kommentar på det du skriver.exerg skrev:Många av de "moderna" köksfläktarna mäste ha en tredubbla fläktkapacitet för att transportera bort rök och os från matlagning pga att design har varit viktigare än funktion. En fläktkåpa med glasvisir 50 cm ovanför spisen klarar tex 97% utsugning av oset med 100 kubikmeter luft/tim emedan en frihängande kåpa 60 cm från spisen måste ha 500 kbm/tim för att infånga 70% av oset. För att transportera 500 kbm luft bör du ha 160 mm kanal hela vägen ut och visst finns det backspjäll till det.Att fläkten har en övergång till 125 mm får man nog mer se som ett kundönskemål. Men du talar ju även om kallras. Redan där har du ett generalfel. Backspjället skall vara för att det inte skall suga ut luft när inte fläkten går. Inte för att hindra luft att gå bakvägen.Den problematiken löses på helt annat sätt.
Det som fläkttillverkarna verkar glömma totalt är att någonstans ska de här 500m2/h in i huset oxå plus att den vanliga ventilationen ska gå....:x
Alla har ju inte direkt dimensionerat luftintagen för 500m2/h extra.
Sen att spisfläkt tillverkarna fortfarande använder måttet 150mm kan man undra varför.
Standarden med 125/160mm spiro kom ju precis nu i rappet med. var väl runt 1976.:x
Micke59: Definitivt värt ett försök, betydligt enklare (och billigare) än mitt tidigare lösningsförslag. Kommer dock inte hinna göra detta innan helgen men lovar återkomma med statusrapport så fort det är klart.
Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och åtgärdat problemet.. Lösningen blev som Micke59 föreslog, dvs jag behöll backspjället men ersätta originalövergången med en 150mm slang och en övergång till 125mm uppe vid taket istället.
Nu beter sig fläkten som den ska.
Tack för alla tips och idéer!
/Hampus
Nu beter sig fläkten som den ska.
Tack för alla tips och idéer!
/Hampus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden