85 321 läst ·
196 svar
85k läst
196 svar
Tvisten om häcken
Det är inte kommunen utan jordabalken kap 3 som reglerar hur man får hantera häck i tomtgräns.
Vems häcken än är.
Det TS beskriver är solklart brott.
Vems häcken än är.
Det TS beskriver är solklart brott.
Alfredo skrev:
Vem som äger något kan rimligen inte påverkas av en kommuns "bestämmelser". Det kan förvisso vara "kloka rekommendationer" men att de direkt skulle styra ägarförhållanden verkar inte rimligt.
Man ska nog vara försiktig med denna absoluta koppling mellan fysisk placering och ägarskap. Rent generellt kan någon annan än fastighetsägaren äga saker placerade på en fastighet.
Man skulle kunna tänka sig att "grannen" helt på egen hand "uppfört" och bekostat häcken med en placering överenskommen/godkänd med/av den tidigare ägaren av din fastighet och då är det nog inte självklart att en placering mitt på tomtgräns även ska tolkas som ett delat ägande.
Eftersom du har likadan häck runt hela din tomt skulle det inte förvåna om häcken är din när allt är klarlagt.BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Leta efter nedslagna entumsrör som markerar tomthörn. Så gjorde man förr.
Kolla Eniro och deras flygfoto-tomtgräns.
En fantastisk tjänst som är gratis.
Jättebra tips!!R K R Andersson skrev:
Nu verkar inte TS tveka om var tomtgränsen går. Eniros tjänst går inte att lita på för fastighetsgränser men den ger en bra indikation.R K R Andersson skrev:
Jag tycker att du som nyinflyttad och har ligusterhäck borde=skulle ha pratat med grannen innan du klippte häcken. Jag har lönnhäck och sibìrisk ärtväxt vilka jag har låtit växa fritt pga rv 40 där det lovas att den ska byggas utanför stan men man kommer inte till skott med det. Häckarna blir bullerdämpande,insynsskyddande,co2 sänkare,och står för frihet. Varför vill människor i allmänhet klippa,klippa,tukta,tukta sina växter. Förebild är väl hoven i Frankrike o England och engelska trädgårdar. Snacka först klipp sedan som ni kom överens om. Min nya granne gav sig på lönnhäcken utan att prata med mig. Jag upplyste honom att häcken är min och att jag upplevde hans sågande som ett rent övergrepp! Han lovade att inte röra den mer. Jag erbjöd honom också att lägga löven som föll på hans tomt på min kompost som nu antagit formen av en hässja. Stöttad av nät o stolpar.Tänk på klimatet ni naturtuktare.BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ett äldre par som granne som inte har en häck/plank på tomtgräns. Så fort vi går ut och plockar i trädgården så kommer grannen ut och sätter sig på sin uteplats eller ställer sig på tomtgräns och tittar på oss. Det har hänt att när jag tittar upp så har en av dem stått 20 meter in på vår tomt och sökt kontakt för småprata. Samma granne ville att en annan granne skulle kapa sin häck på navelhöjd för att de skulle kunna få insyn hos dem med.
Förra ägaren till vårat hus planterade en 50m lång Thujahäck på tomtgräns. Grannen som bor på andra sidan har varit snäll och kapat höjden efter överenskommelse och även påpekat att den är lite för gles då de inte vill ha insyn. Jag har då gödslat den i omgångar och undrat varför den inte tar sig trots åtgärder. Såg för ett tag sedan att samma granne kapat sin sida av häcken nästan jäms med stammarna varför den växer långsammare
Häckar kan skapa problem men det är nog bäst att jobba för god grannsämja. Ligusterhäcken kommer att ta sig tids nog
Lycka till!
Förra ägaren till vårat hus planterade en 50m lång Thujahäck på tomtgräns. Grannen som bor på andra sidan har varit snäll och kapat höjden efter överenskommelse och även påpekat att den är lite för gles då de inte vill ha insyn. Jag har då gödslat den i omgångar och undrat varför den inte tar sig trots åtgärder. Såg för ett tag sedan att samma granne kapat sin sida av häcken nästan jäms med stammarna varför den växer långsammare
Häckar kan skapa problem men det är nog bäst att jobba för god grannsämja. Ligusterhäcken kommer att ta sig tids nog
Jag tycker du gjorde ett misstag när du klippte häcken utan att prata med grannen, du har ju inte med säkerhet häcken på din tomtyonna skrev:
BMWZ3 skrev:
Häcken har skapat olägenhet på så sätt att den varit omöjlig för mig att klippa om den skulle vara 2 meter hög. Sedan klippningen och då det upprörde så mycket känslor har jag bett tusen gånger om ursäkt till grannen men det har som sagt inte hjälpt. Tack för länken till domen. Sedan är nog häcken idag 1,5 meter hög och just nu är det en massa gröna små löv o knoppar så den kommer.
Jag har frågar TS om detta men inte fått något svar.R K R Andersson skrev:
Var har du hittat uppgiften att TS har samma häck runt hela tomten?
På andra raden i första inlägget står det "Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten."B Beemaster skrev:
I övrigt kan jag bara undra hur alla som skriver att TS borde gjort annorlunda på det ena eller andra sättet är funtade? Han har uppenbarligen redan kapat häcken och att han borde ha pratat med grannen innan han gjorde det verkar han ha förstått redan innan han skapade tråden.
Ber om ursäkt, missade detta. Tack!B Bonzo2000 skrev:På andra raden i första inlägget står det "Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten."
I övrigt kan jag bara undra hur alla som skriver att TS borde gjort annorlunda på det ena eller andra sättet är funtade? Han har uppenbarligen redan kapat häcken och att han borde ha pratat med grannen innan han gjorde det verkar han ha förstått redan innan han skapade tråden.
Om då inte grannen har motsvarande liguster på någon av sina gränser så kan man ju då utgå ifrån att TS äger häcken som tråden gäller.
Men som sagt, hen kunde ju kommunicerat med grannen innan hen satte saxen i häcken.
Hej BMWZ3!BMWZ3 skrev:
Så trist att det blivit osämja med din nya granne. Jag hoppas verkligen du ska nå fram i dina försök att be om ursäkt och komma överens. En dålig relation med grannar är ju superjobbigt!
Jag har en annan sak på hjärtat också. Du ger uttryck för en föreställning att hotelser kan vara vanligare på den plats där grannen tidigare levt och spekulerar i om det finns ett samband mellan grannens agerande och hans ursprung. För din egen skull vill jag göra dig uppmärksam på att det första kan låta som en fördom och det andra ligger nära definitionen av rasism. Jag menar absolut inte att anklaga dig för att vara rasist. Det vore både oförskämt och o-ödmjukt av mig - jag vet ju ingenting om dig. Tvärt om: jag utgår ifrån att du inte är det och att du därför inte heller vill framstå som fördomsfull eller rasistisk. Men hur öppen man än är mot främlingar är det ju så himla lätt att råka formulera sig på ett sätt som stämmer mer med med rasisternas åsikter än vad man själv står för. Så är det i alla fall för mig och jag tänker att vi som tar avstånd från rasism (= de allra flesta) kan behöva varandras hjälp att upptäcka när vi råkar säga eller skriva något som spelar rasisterna i händerna.
Förlåt mig om jag härmed skrivit nåt jag inte borde. Jag vill dig bara väl.
Elisabeth
Tycker även att du borde pratat med grannen först när du gör så stor påverkan, även om det visar sig att häcken är er.
Är själv nyinflyttad och vill också kapa vår häck på höjden. Inget tvivel om vems häcken är eller vems sida den står på då de har satt plank vid sida av tomtgränsen. Jag planerar att kapa från 5-6m till ca 3m så skulle inte påverka insynen heller.
Dock är den vildvuxen och jag vill ha den mer formklippt och som jag kan anta att de gillar den så från deras övriga häckar så anser jag att det är god grannsed att man iaf meddelar dem innan.
Är själv nyinflyttad och vill också kapa vår häck på höjden. Inget tvivel om vems häcken är eller vems sida den står på då de har satt plank vid sida av tomtgränsen. Jag planerar att kapa från 5-6m till ca 3m så skulle inte påverka insynen heller.
Dock är den vildvuxen och jag vill ha den mer formklippt och som jag kan anta att de gillar den så från deras övriga häckar så anser jag att det är god grannsed att man iaf meddelar dem innan.