85 321 läst ·
196 svar
85k läst
196 svar
Tvisten om häcken
Förstår inte hur du som nyinflyttad kan få för dig att klippa ner häcken utan att fråga grannen.anders07 skrev:
Hade blivit så arg om min granne hade kapat ner häcken som delar tomten på mitten utan att fråga. Vi vill ha en hög häck för att kunna koppla av utan att se våra grannar när vi slappar på altanen och badar i jacuzzin.
Kan inte ens förstå hur du som nyinflyttad får för dig att kapa häcken utan att fråga din granne.
Jag hade blivit skogstokig och begärt skadestånd ,alternativ att du köper en ny häck i samma höjd och planterar ( många många tusenlappar för en hög häck att köpa).
Man undrar om detta är ett skämt att som nyinflyttad kapa ner häcken utan att fråga grannen???
Du har gjort fel och att tro du kan få din granne på bättre humör lär nog aldrig ske.
Tror en på 1000 kanske hade gjort som dig.....
Att du klippt ner en häck mellan dig och en granne utan att fråga är helt oförståeligt.
”Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd”.
Du verkar ”i mina ögon” vara en särdeles självisk varelse som helt saknar förståelse för andras behov och ståndpunkter.
Syftet med en att anlägga en häck mellan grannar är mycket ofta ett sätt att skydda från insyn… inte för att ena parten skall få en bekväm klipphöjd.
Sedan skriver du: ”Nej min granne är inte riktigt som jag skulle önska att ha som granne. Kanske kan det bero på hans ursprung. Tror han har lite svårt med svenska språket. Kanske är hotelser vanligt i hans tidigare värld”. Du är alltså inte bara egocentrerad utan dessutom fördomsfull och invandrarfientlig.
Själv är jag född i Gnosjö, uppväxt i Ullared och är betydligt blekare än jag önskar, men du ska tacka din lyckliga stjärna att det inte det är mig du har som granne.
Min reaktion hade inte stannat vid ”gap och skrik”.
PS. Till de som hävdar att ovan nämnda dom i HD är prejudicerande: Det behöver den inte alls vara, det beror helt på bevisning och andra omständigheter som tomtgränsdragning, klipphöjd etc.
”Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd”.
Du verkar ”i mina ögon” vara en särdeles självisk varelse som helt saknar förståelse för andras behov och ståndpunkter.
Syftet med en att anlägga en häck mellan grannar är mycket ofta ett sätt att skydda från insyn… inte för att ena parten skall få en bekväm klipphöjd.
Sedan skriver du: ”Nej min granne är inte riktigt som jag skulle önska att ha som granne. Kanske kan det bero på hans ursprung. Tror han har lite svårt med svenska språket. Kanske är hotelser vanligt i hans tidigare värld”. Du är alltså inte bara egocentrerad utan dessutom fördomsfull och invandrarfientlig.
Själv är jag född i Gnosjö, uppväxt i Ullared och är betydligt blekare än jag önskar, men du ska tacka din lyckliga stjärna att det inte det är mig du har som granne.
Min reaktion hade inte stannat vid ”gap och skrik”.
PS. Till de som hävdar att ovan nämnda dom i HD är prejudicerande: Det behöver den inte alls vara, det beror helt på bevisning och andra omständigheter som tomtgränsdragning, klipphöjd etc.
Låt kommunen komma ut o sätta gränspinnar/markeringar - om du inte hittar riktiga tomtgränsens punkter - dessa är då att räkna som fingervisning men inte juridiskt bindande,
sen spänner man upp ett färgat murarsnöre mellan pinnarna som markerar synligt/tydligt detta kan dras i flera nivåer, 5cm ovan mark - och ovan häckens nuvarande klippning på 1,5m - även en nivå inuti häcken vid behov-
Du kommer ju här märka tydligt hur gränsen sträckning går, och murarsnöret ger sedan ett bra diskussions underlag.
Kanske borde grannen vara tacksam för att en duktig trädgårdsarbetare kom o tog yrkesmässigt väl hand om häcken. Lycka till!
sen spänner man upp ett färgat murarsnöre mellan pinnarna som markerar synligt/tydligt detta kan dras i flera nivåer, 5cm ovan mark - och ovan häckens nuvarande klippning på 1,5m - även en nivå inuti häcken vid behov-
Du kommer ju här märka tydligt hur gränsen sträckning går, och murarsnöret ger sedan ett bra diskussions underlag.
Kanske borde grannen vara tacksam för att en duktig trädgårdsarbetare kom o tog yrkesmässigt väl hand om häcken. Lycka till!
Men det verkar väl inte råda tvivel om gränsen?T ToZ ToZ skrev:Låt kommunen komma ut o sätta gränspinnar/markeringar - om du inte hittar riktiga tomtgränsens punkter - dessa är då att räkna som fingervisning men inte juridiskt bindande,
Så länge den som spelar in är närvarande och deltar i samtalet är det lagligt att spela in. Det har jag ringt och frågat polisen om i ett helt annat sammanhang.R RogerHql skrev:Kan inte tänka mig att man får/ska spela in grannens tirader i telefon och att det på något sätt är lagligt.
Det är åtminstone omoraliskt och lär inte gjuta någon olja på vågorna i grannens aggressions-centrum.
Visa lite finess i stället och skicka grannen en blomma med en vers där du visar din vilja till kompromiss.
Du kan ju alltid skylla på din ljugande säljare?
När man bor så där Så måste man prata med grannarna om häcken. Oavsett vems den är.BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Just för att slippa bråk. Jag hade en syrenhäck där jag bodde förut som var min. Det flyttade in nytt folk o jag sa till dem att häcken tillhörde min tomt o sa till dem att de fick klippa på sin sida men höjden avgör jag. Ändock klippte de ner häcken till noll o inget utan att prata med mig. Jag skällde ut efter notor men inte mer. De gjorde inte om det.
Hmm, undrar var "tvisten" finns? Onekligen ett stort klavertramp att kapa ner en häck utan att föra diskussion med grannarna först, om nu häcken inte stod typ en meter in på TS tomt, då kan jag tycka att situationen är lite annorlunda. Be om ursäkt ett antal gånger, då borde grannarna lugna ner sig. I normala fall sätter man ju häcken i tomtgräns så att båda sidor har rätt att tycka till om höjd, art och sånt. I vårat fall hade vi och grannarna helt olika syn på vad vi ville ha för häck, det löste vi med att vi planerade varsin häck på respektive tomt, med ett 1,80 cm högt plank i mitten. Har fungerat toppen.
/S
/S
Jag hade nog pratat med grannen först ! Det är ett känsligt läge. Du klippte ner hela häcken alltså även halvan som är på hans sida. Vad ger dig den rätten ? Du har hamnat i ett läge som kanske bara är plus. Hade jag varit din granne hade jag grävt upp ”min” del av häcken och planterat en helt ”egen” helt säkert på min tomt. Än en gång varför pratar man inte med sina grannar ?BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Du har alltså - utan att ens kommunicera - via ombud kapat ner en häck som uppenbart var grannens insynsskydd och bevisligen även växer på grannens tomt och som grannen dessutom hävdar är hans.
Och sen undrar du varför de blir förbannade..?
Jag hopps din granne tar dig vidare till rättslig instans för chansen att du åker dit är verkligen inte noll.
Det är 3 kap jordabalken som reglerar.
Så här säger Familjens jurist om ett liknande fall:
”Som utgångspunkt gäller att var och en ska vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen, 3 kap. 1 § JB. Det innebär att man måste se till att åtgärder som vidtas inte orsakar besvär för andra i närheten. Om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne ta bort roten eller grenen. Men områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom, 3 kap. 2 § JB.”
Och sen undrar du varför de blir förbannade..?
Jag hopps din granne tar dig vidare till rättslig instans för chansen att du åker dit är verkligen inte noll.
Det är 3 kap jordabalken som reglerar.
Så här säger Familjens jurist om ett liknande fall:
”Som utgångspunkt gäller att var och en ska vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen, 3 kap. 1 § JB. Det innebär att man måste se till att åtgärder som vidtas inte orsakar besvär för andra i närheten. Om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne ta bort roten eller grenen. Men områdets ägare ska få tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom, 3 kap. 2 § JB.”
BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Vem som äger något kan rimligen inte påverkas av en kommuns "bestämmelser". Det kan förvisso vara "kloka rekommendationer" men att de direkt skulle styra ägarförhållanden verkar inte rimligt.anders07 skrev:
Man ska nog vara försiktig med denna absoluta koppling mellan fysisk placering och ägarskap. Rent generellt kan någon annan än fastighetsägaren äga saker placerade på en fastighet.BMWZ3 skrev:
Man skulle kunna tänka sig att "grannen" helt på egen hand "uppfört" och bekostat häcken med en placering överenskommen/godkänd med/av den tidigare ägaren av din fastighet och då är det nog inte självklart att en placering mitt på tomtgräns även ska tolkas som ett delat ägande.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Någon ersättning är som du redan har insett aktuellt. Varför då? Häcken är ju inte skadad utan kommer väl troligen att bli tätare. Snyggt klippt var det också.Claes Sörmland skrev:
Grannen verkar vara lite eldig. Det bästa är nog att försöka sänka hans energinivå, lämna honom ifred och svara inte på kontakt på ett tag. Någon ersättning är som du redan har insett aktuellt. Om några säsonger är ligusterhäcken lika hög igen så det finns liksom ingen påtaglig skada även om häcken skulle visa sig vara grannens som han hävdar.
Nästa fråga är vems häcken är och det är en inte helt okomplicerad fråga. Huvudregeln i jordabalken är att på rot stående plantor på din fastighet (på din sida gränsen) är dina. Men det finns i praktiken alla möjliga lösningar där någon granne hävdar äganderätt även för häckar som vindlar sig över gränsen.
Men efter att grannen har lugnat ned sig jobba på kommunikationen. Du kan liksom inte ta hem folk som beskär det som din granne upplever är dennes häck.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Vi har en ligusterhäck och de 50 cm du har kapat på häcken kommer att växa upp igen fram till midsommar. De växer som ogräs!BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Förklara det för grannen så lugnar han sig nog.
Och nästa gång du vill klippa kan det ju vara bra att meddela honom innan.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Du kanske borde snackat med grannen innan du började klippa, och kommit överens om höjden.BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken