85 313 läst ·
196 svar
85k läst
196 svar
Tvisten om häcken
TS vinner nog mest på att vara tillmötesgående. Ta upp problemet med grannen och ge denne möjlighet att själv beskära häckens höjd och den övre delen på TS's sida och att TS beskär så mycket som TS klarar. Vi väljer inte grannar så det finns ett värde i att vara smidig.
Bästa svaret
Hej Anders Tack för länken till domen som jag skrivit ut och sparat. Ska kontakta kommunen för att se om det finns nån ev "hjälp" att få.anders07 skrev:
[länk]
Det är ju dessvärre så att du gjort åverkan på grannens del av häcken och då har han i princip rätt att kräva ersättning, om inte häcken orsakat någon olägenhet för dig så du har behövt ta ner den en del.
Dock finns ju domslut på väldigt liknande fall som ogillats av rätten: [länk]
Vissa kommuner har även regler som kan "hjälpa" dig. Det finns bestämmelser i kommuner som säger att om en häck ska anses tillhöra en fastighet måste den stå så långt in på tomten att den kan skötas i sin helhet från den "ägande" fastigheten. Det innebär i princip att häcken måste stå minst 50-60 cm in på tomten för att man ska kunna klippa/sköta den från sin egen tomt.
Är den planterad på grannens sida, mitt i gränsen eller på din sida?BMWZ3 skrev:
Hejsan Yonna, ja tomtgränsen är som du ser på bilden där den vita väggen är och att häcken går in ca 50 cm in på min tomt och att det finns rötter precis rakt nedanför. Så jag anser att häcken är både min och grannens. Grannen som yrkar på att häcken är deras vill sköta den helt själv så det har jag sagt ja till men nu tror jag de vill slita upp häcken - rubbet och sätta nåt nytt eller kanske plank på 2 meter. Inte vet jag då de inte sagt vad de ska göra mer än "fixa". Jag befarar att de då lämnar mig med ett dike på min sida. Jag har på intet sätt provocerat eller så tvärt om. Bett som sagt om ursäkt för hur det blev så många gånger men det hjälper inte.
Om det stämmer vad säljaren sa till TS (att han brukade sköta häcken), då gjorde TS inget fel als. Sedan är ja 1,85 eller 1,35 skillnaden mellan insynsskydd och ingen insynsskydd, så det kan vara lite känsligt.
Men om det nu inte är så att TS fastighet brukade sköta om häcken, men det var gemensamt eller även grannen som gjorde det, hade ju TS behövt hålla klippningen till sin sida tomtgränsen, och kan det eventuellt vara aktuellt med skadestånd till grannen. Problemet är bara att det inte finns någon skada som grannen kan kräva:
- att ta bort häcken och plantera nytt, betyder ju inte att grannen får tillbaka gamla häcken, så den kostnaden kan han inte räkna som skada.
- det finns inte heller något annat sätt att återställa häcken till ursprungsformen, förutom att låta det växa naturligt och det är gratis.
Sedan skulle jag inte be alltför mycket om förlåt. Häcken står på båda fastigheter och kan ni inte komma överens om skötsel, är ett alternativ att ta bort allt på din sida och låta grannen sköta sin hälft från sin egen fastighet.
Men om det nu inte är så att TS fastighet brukade sköta om häcken, men det var gemensamt eller även grannen som gjorde det, hade ju TS behövt hålla klippningen till sin sida tomtgränsen, och kan det eventuellt vara aktuellt med skadestånd till grannen. Problemet är bara att det inte finns någon skada som grannen kan kräva:
- att ta bort häcken och plantera nytt, betyder ju inte att grannen får tillbaka gamla häcken, så den kostnaden kan han inte räkna som skada.
- det finns inte heller något annat sätt att återställa häcken till ursprungsformen, förutom att låta det växa naturligt och det är gratis.
Sedan skulle jag inte be alltför mycket om förlåt. Häcken står på båda fastigheter och kan ni inte komma överens om skötsel, är ett alternativ att ta bort allt på din sida och låta grannen sköta sin hälft från sin egen fastighet.
Hej, tack för ditt inlägg. Men som du kanske då inte läst så står halva häcken på min tomt. Och som också en annan medlem skriver så finns det ett prejudikat där tom HD ogillar försök till att kräva ersättning. Så nån ersättning lär det inte bli. Men du har kanske något annat svar.R Rolle85 skrev:
Det finns faktiskt en dom där någon med grannens goda minne brukade röja sly på grannfastigheten.R Rolle85 skrev:
Plötsligt tyckte grannen inte längre att det var ok och kom med skadeståndsanspråk. (Alnarpsmodellen för många självsådda träd)
Domstolen ansåg att han faktiskt fick utgå från att han röjde med grannens tillstånd eftersom han brukade göra det med grannens goda minne. Här borde grannen alltså sagt i förväg att han från och med i år inte ville att han skulle röja sly på grannfastigheten.
Dessutom var ju skadeståndskravet inte verklighetsförankrat.
Vore kanske bra om du läste först innan du kommenterar. Grannen är INTE ägare av häcken då den står till hälften på våra tomter. Så tack för nu.R Rolle85 skrev:
Redigerat av moderator:
Känner många i övrigt vettiga människor som gillar att stänga in sig bakom höga häckar och inte alls vill att folk ska se vad de har för sig på sin tomt eller inne. Själv förstår jag dem inte alls, även om jag för den sakens skull inte vandrar omkring naken till allmän beskådan, men insynsskydd är ju lika mycket utsiktsskydd och en tujahäck eller ett plank är ju otroligt tråkigt att titta på. Kan dock se hur dessa personer skulle bli rätt dåliga grannar om någon kom och petade bort deras skygglappar. Dina grannar har säkert någon tråd på FB om hur de behöver "sitta med vid grannes middagsbord" eller de kan inte nyttja sin trädgård längre för att grannen står och stirrar hela tiden.
Om ni inte hade något mer otalt sedan innan så be din granne att snyta sig o ta sig samma. Klargör att du redan bett om ursäkt fler gånger än nödvändigt så det blir det inget mer med, du gick på tidigare ägares uppgifter och det blev en tråkig historia, men att det vore tråkigt om det skulle behövas lika lång tid för grannsämjan som för häcken att växa tillbaka. Kvarstår är fakta att häcken växer på tomtgränsen (eller har växt över i alla fall), den ägs och ansvaras av båda men att du är villig att låta grannen bestämma höjden fritt så länge han klipper den då du inte kan göra det om den blir för hög. Gör det tydligt för båda vilka krav som gäller, skall den ansas 0/1/2 gånger om året eller vad är ni överens om, det kommer ju påverkar hur fort den växer upp till full höjd igen och hur "snygg" den är under tiden.
För att det inte ska bli vidare missar i kommunikationen så be om ett förtydligande i vad grannen menade med att "fixa" häcken, den växer ju som sagt på din sida med så han kan inte heller komma och gräva upp den hur som, i alla fall inte det som är på din sida (om det inte är så att rotklumpen är på hans sida för då åker ju dina grenar med av bara farten).
Hoppas ni kan bli goda grannar igen, känns (för mig) som en fånig sak att sura länge över, gjort är ju gjort.
Om ni inte hade något mer otalt sedan innan så be din granne att snyta sig o ta sig samma. Klargör att du redan bett om ursäkt fler gånger än nödvändigt så det blir det inget mer med, du gick på tidigare ägares uppgifter och det blev en tråkig historia, men att det vore tråkigt om det skulle behövas lika lång tid för grannsämjan som för häcken att växa tillbaka. Kvarstår är fakta att häcken växer på tomtgränsen (eller har växt över i alla fall), den ägs och ansvaras av båda men att du är villig att låta grannen bestämma höjden fritt så länge han klipper den då du inte kan göra det om den blir för hög. Gör det tydligt för båda vilka krav som gäller, skall den ansas 0/1/2 gånger om året eller vad är ni överens om, det kommer ju påverkar hur fort den växer upp till full höjd igen och hur "snygg" den är under tiden.
För att det inte ska bli vidare missar i kommunikationen så be om ett förtydligande i vad grannen menade med att "fixa" häcken, den växer ju som sagt på din sida med så han kan inte heller komma och gräva upp den hur som, i alla fall inte det som är på din sida (om det inte är så att rotklumpen är på hans sida för då åker ju dina grenar med av bara farten).
Hoppas ni kan bli goda grannar igen, känns (för mig) som en fånig sak att sura länge över, gjort är ju gjort.