Hej och hjälp 😂
Vi ska ha vår tvättstuga i källaren.
Väggarna håller på att putsas om och ska bli vita.
På golvet vill jag ha klinker
Måste man ha tätskikt där ?
Det är betong eller puts ?!
Källaren ser riktig läskig ut nu men försöker se framåt 😂
Vi ska ha vår tvättstuga i källaren.
Väggarna håller på att putsas om och ska bli vita.
På golvet vill jag ha klinker
Måste man ha tätskikt där ?
Det är betong eller puts ?!
Källaren ser riktig läskig ut nu men försöker se framåt 😂
Vi gjorde om källaren. Det var inte och blev inte tätskikt på golvet. Jag grävde ur och sedan lades grus och EPS-betong med klinker på.
Tycker det räcker gott med bra fall och en golvbrunn OM det nu skulle läcka. Men det finns liksom inte så mycket som kan bli skadat egentligen.
Tycker det räcker gott med bra fall och en golvbrunn OM det nu skulle läcka. Men det finns liksom inte så mycket som kan bli skadat egentligen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Är det gammal källare med fuktvandring dvs oisolerat betonggolv utan kapillärbrytande skikt så ska man bara sätta tätskikt där det spolas vatten. I min egen tvättstuga satte vi bara tätskikt runt golvbrunnarna.
Det blir lite Fritzel-känsla med nyputsade källarväggae.
Det blir lite Fritzel-känsla med nyputsade källarväggae.
Hur gammalt är huset?
Jag personligen anser att väggar och golv av fukttåligt material som har tillskjutande fukt utifrån absolut inte ska ha tätskikt.
Jag personligen anser att väggar och golv av fukttåligt material som har tillskjutande fukt utifrån absolut inte ska ha tätskikt.
Dusch eller bara tvätt?tensiden skrev:
Men varför i en tvättstuga i en 1930-tals källare?F Fjonken skrev:
Påminner mig liiiite om denna strippen: https://xkcd.com/463/
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Enda stället i källaren vi har tätskikt är i duschen, resterande är klinkrat rakt på betongen.
Har tvättstuga och grovkök i källaren.
Har tvättstuga och grovkök i källaren.
Missade att dom bara gör ordningO [old rusty] skrev:
Väggarna. Trodde det skulle grävas ut och isoleras. Då ska du ha tätskikt, annars stannar ju vattnet i isoleringen. Inget bra.
Men behålla golvet som det där så kan dom köra utan. Jag hade dock inte gjort det
Förstår inte riktigt poängen med tätskikt i en tvättstuga i källare med betonggolv. Det är ju väldigt liten vattenbelastning frånset något enstaka tillfälle då någon slår ut en spann eller om tvättmaskin får tokspel. När det sker så är det ju inte mycket som kan ta skada, betongen har ju alltid visst fukt och merparten hamnar i golvbrunnen. Sen kan det torka upp.
Känns som en större risk att man får fuktvandring utifrån som kan låsas in i betongen av tätskiktet.
Sen tycker jag att det ska finnas en avfuktare i tättstugan, den tar hand om eventuell fukt som hamnat fel oavsett riktning och gör att tvätten torkar.
Känns som en större risk att man får fuktvandring utifrån som kan låsas in i betongen av tätskiktet.
Sen tycker jag att det ska finnas en avfuktare i tättstugan, den tar hand om eventuell fukt som hamnat fel oavsett riktning och gör att tvätten torkar.