Jag planerar att ha ett tvättställ i en verkstad med fördelarskåp till golvvärmen på samma plats.
Vad gäller angående tätskikt på golvet. Måste jag ha tätskikt i hela lokalen, räcker det med fall och bara tätskikt kring golvbrunnen eller finns det inga krav alls?

Varför golvbrunn alls?

Jag har tvättställ utan golvbrunn i mitt garage.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att jag planerar att ha betonggolv i hela lokalen.

Skall det målas eller behandlas på annat sätt? Det verkar överdrivet att ha tätskikt om det inte skall vara blött.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska vara betong. Frågan är om det är godkänt utan tätskikt och vad som gäller enligt svensk byggnorm.

Det vimlar väl av lokaler med ett tvättställ utan vare sig golvbrunn eller tätskikt.
Betong tål ju vatten så ....

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det vimlar väl av lokaler med ett tvättställ utan vare sig golvbrunn eller tätskikt.
Betong tål ju vatten så ....
Hej! Tack för svar.
Betong suger vatten och kan sprida fukten till andra delar av byggnaden som inte tål vatten. Men frågan är egentligen inte om det går utan om man får godkänt i en slutbesiktning och vad som gäller.

J jake68 skrev:
Hej! Tack för svar.
Betong suger vatten och kan sprida fukten till andra delar av byggnaden som inte tål vatten. Men frågan är egentligen inte om det går utan om man får godkänt i en slutbesiktning och vad som gäller.
Men vänta lite nu...som jag uppfattat det är det en verkstad med betonggolv och ett handfat, inte en tvätthall.

Jag har en liten toalett med handfat på övervåningen, där finns varken goilvbrunn eller tätskikt, men så håller jag inte heller på med att skvätta mängder med vatten utanför handfatet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men vänta lite nu...som jag uppfattat det är det en verkstad med betonggolv och ett handfat, inte en tvätthall.

Jag har en liten toalett med handfat på övervåningen, där finns varken goilvbrunn eller tätskikt, men så håller jag inte heller på med att skvätta mängder med vatten utanför handfatet.
Nu var ju inte frågan vad ni har för lösningar utan om det är godkänt att bygga utan tätskikt. Din lösning är tex inte godkänd enligt säkert vatten vid nybyggnation.

Det är godkänt att ha ett tvättställ utan tätskikt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.