Vi funderar på nytt kök och vill gärna ha tvåfärgat (ca 3x3m2 och u-format kök, stor öppning mot matrum på 4:e väggen och på väggen mitt i u:et ett smalt avlångt fönster ovanför diskbänken) .

När det gäller luckor är planen vit högglans nertill och nån lite mörkare brun (inte ljusbrun och inte för röd) kanske valnöt upptill. Förmodligen inte massivt utan troliggast laminat (eller faner?)
Det jag vill ha åsikter på, skulle ni gjort så eller valt mörkt nertill och vitt upptill istället?

Så här går mina funderingar...

- Jag tycker det ser bättre ut med i ordning nerifrån och upp:
Mörkt golv, vita luckor, mörk bänkskiva, vitt frostat glas, mörkare luckor och vitt tak

- Eller blir det lika snyggt med nerifrån och upp:
Mörkt golv, mörka luckor, mörk skiva, vitt glas, vita luckor och vitt tak?

- Högglansluckorna kanske är lätta att torka av om man tex spiller typ tomatpure eller har ett barn som kladdar med smutsiga fingrar där? Och då är de mest praktiska nertill?

- Å andra sidan syns ju smuts mer på vitt. Kanske bättre med mörkbrunt nertill?

- Folierat kanske är svagt och skadas/repas om ett barn kör emot det med typ en bobbycar? Så då bör de vara uppe?

- Eller är Kanske laminatluckorna (ev faner?) känsligare för stötar eller om man dräller vatten på dem, kan skiva sig/flisa i kanten och bör därför sitta uppe?

- Rummet kanske upplevs ljusare om vita luckorna sitter upptill?

Ja hur skulle ni gjort om ni skulle göra tvåfärgat?

Jag tycker också att de vita skåpen bör placeras upptill, mörka skåp upptill kommer att tynga ned intrycket och säkert ge en känsla av märkliga propirtioner i rummet. Medans det omvända ger en känsla av lyft och rymd :)

Jag tror också att att det blir bättre med det ljusa nedtill. Mörka luckor skulle nog "tynga" ner intrycket. Sen vet jag inte om Högglans är särskilt praktisk. Jag har inte någon erfarenhet själv men man hör titt som tätt att fingeravtryck syns lätt, men det är väl bara att torka och torka...

Tack för era synpunkter. Fick båda förslagen uppritade i en köksbutik i ett "riktigt" ritprogram och var har tagit ett beslut. Det BLIR nog bättre med mörka skåp nertill och ljust upptill. Så så får det bli. Nu är det bara 100 andra val att ta beslut om.... :o)

Jag har mörkröda högblanka nere och vita högblanka uppe. Fint som snus med en antracitgrå virrvarr emellan.

carinpeter skrev:
Jag tror också att att det blir bättre med det ljusa nedtill. Mörka luckor skulle nog "tynga" ner intrycket. Sen vet jag inte om Högglans är särskilt praktisk. Jag har inte någon erfarenhet själv men man hör titt som tätt att fingeravtryck syns lätt, men det är väl bara att torka och torka...

Såg nu att jag skrev fel, jag menar ju lusa luckor upptill!
/Carin

carinpeter skrev:
Såg nu att jag skrev fel, jag menar ju lusa luckor upptill!
/Carin
Jepp, jag listade ut att det var en felskrivning ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.