Har idag ett högskåp med en ugn och en micro. I förra huset vi bodde i hade vi en vanlig ugn och en kompaktugn med micro och vi saknar att ha två ugnar. En kompaktugn skulle få plats i detta kök istället för micron, men kommer in för högt. Läskigt med varma saker så högt upp. Nuvarande kök är från Marbodal, ca 15 år gammal.

Så jag funderar på att bygga om så vi får plats med det vi vil ha. Först tänkte jag på en ny skåpsstomme. Men dom kostar en slant, och kräver ju en del jobb att byta.

Ett alternativ skulle vara att bygga om själva stommen. Slipper en del demontering, samt kostnaden för en ny stomme. Men jag har lite svårt att på förväg veta om det är gjörbart utan att demontera hela stommen.

Min tanke isf är att få plats med en 60cm ugn lägns ned, en kompaktugn ovan, samt låta den befintliga 45-cm nischen för micron vara kvar.

Vad säger forumet om en sådan ombyggnation? Dvs, ta bort en fast hylla, och göra en eller två nya beroende på om det går in en lucka för plåtar under den nedersta ugnen.

Skåpet i fråga: Utrymet under ugnen är 55cm... /:
Högskåp med inbyggd ugn och micro, två lådor under ugnen. Siemens apparater, kök med vit och träfärgad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl klart att det går. Bort med lådorna längst ned, dit med skenor för ugn, flytta upp nuvarande ugn och micro 5 cm och bytt passbit ovanför micron.
Har du el till en till ugn förberett?

• Gilla
dannan och 1 till
  • Laddar…
..hur ser ventilationen av värmen bakom och vid sidorna ut?
Är det såna där moderna ugnar som fläktar bort värmen ut i köket mot fronten av ugnen är det inga problem (bortsett från att står man framför känns det inte svalt).

• Gilla
dannan
  • Laddar…
Unikt namn
Mina nya ugnar har en turbofläkt som blåser ut allt framåt.
Samma både på vanliga ugnen och den mer kompakta micro/varmluftugnen.

Jag skulle inte vara orolig att stapla dessa.

• Gilla
dannan
  • Laddar…
Skönt att det är postiva svar :)
@Kane, vad är det för skenor du menar?

El finns bakom. Bara kollat snabbt utan att mäta, men det ser ut att finnas tre faser. Misstänker dock att ugnen delar säkring med hällen. Micron har ett eget uttag. Oklart vad den delar med...

D dannan skrev:
vad är det för skenor du menar?
Jag har L-profiler i stål i mitt IKEA-kök för ugnen.

Där ser man.. Detta skåp har en fast hylla för ugnen och micron. Har ifs inte provat att dra i dom.. Men tror inte dom går att flytta. Räknar med att sågen åker fram. och tänkte mig först nya hyllor i plyfa. L-profiler kan vara ett alternativ.

D dannan skrev:
Där ser man.. Detta skåp har en fast hylla för ugnen och micron. Har ifs inte provat att dra i dom.. Men tror inte dom går att flytta. Räknar med att sågen åker fram. och tänkte mig först nya hyllor i plyfa. L-profiler kan vara ett alternativ.
Numera verkar IKEA ha en konsol för ugn. Köp sådana om bredden funkar, https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-konsol-foer-ugn-foerzinkad-10301960/

• Gilla
dannan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.