Har gått och varit sugen på en Attefallare med bastu, relax och förråd för cyklar och trädgårdsredskap en längre tid. Lär inte hinna bygga något i år heller men kollade reglerna lite snabbt och såg detta:

"Byggnaden får bara uppföras på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus."

Min fastighet består av två tomter och om jag tolkar det rätt skulle jag alltså inte få bygga Attefallaren på den vänstra tomten 1:118. Jag har ritat en röd rektangel där jag skulle vilja ha byggnaden. Tomten med bostadshuset har inte plats för en Attefallare, syns dåligt på bilden men står äppelträd söder om huset som jag inte vill ta bort.

Flygbild över fastigheter med markstorleksangivelser, röd markeringsram runt ett område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det kört med Attefallare för mig?

Principen är att ett Attefallshus ska byggas i direkt anslutning till huvudbyggnaden på en tomt. Tomten kan mycket väl sträcka sig över två fastigheter. Tomt är ett område utan direkt definition, det handlar om hur utrymmet används och hur stort och långt från huvudbyggnaden det sträcker sig. Frågan är väl snarare om du klarar "i direkt anslutning"? Det ser dock inte ut att vara så långt mellan huvudbyggnaden och din planerade byggplats.

Om du har en bra bygglovsavdelning hos kommunen tycker jag att du ska ta ett snack med dem om det du vill göra och diskutera lösningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.