Hej! Köpt hus nyligen på 83m2 och biarea 80m2.
Sitter en nibe fighter 1215 7kw installerad 2004.
Ingen inomhusgivare bara ute.

1:Ska man man ha termostaterna på radiatorerna fullt öppna och reglera värmen på pumpen när man har bergvärme??Tycer att kompressorn går så ofta

2:elkassetten slår igång redan vid -9 grader,ska det verkligen vara så?en inställningsfråga kanske?

detta står i displayen när jag bläddrar igenom den. dessvärre fattar jag ingenting av det än:(

VB FRAM 47 (57) GRADER
VARMVATTEN 51 GRADER
UTETEMP -18 GRADER
VB-R 44 (54) GRADER
VV START 51 (46) GRADER
KBF 1 GRADER
KBR 2 (-12) GRADER
KURVLUTNING 10
GRUNDINSTÄLLNING 0

Tack på förhand
 
1. Japp. Helst ska du skruva bort termostaterna helt medan du ställer in värmekurvan i vp-ns styrdator. Du ska också kolla så att du inte har någon radiator som har alldeles för högt vattenflöde - det gör du genom att känna så att det är ordentlig skillnad i temperatur mellan varje enskild radiators överdel och underdel. Om hela radiatorn är jämnvarm måste denna strypas medelst returventil/förinställning i radiatorventilen eller vad som nu finns.

2. Det går inte att svara på utan att veta hur stort effektbehov ditt hus har, vilket beror på klimatskalets standard. Många bergvärmepumpar är dimensionerade för att klara ungefär 10 minusgrader utan tillskott.

Dina siffror ser lite skumma ut. Är de verkligen tagna när kompressorn är igång? Nu när det är kallt är det ypperligt att justera vp. Ställ dig vid värmepumpen med ett tidtagarur. Tryck igång uret när kompressorn går i gång för att göra värme till radiatorerna (alltså inte vid varmvatten-körning). Vänta sedan cirka 15 minuters gångtid. Skriv nu upp värdena för vbfram, vbretur, kbfram, kbretur. Och så kolla det jag skrev med alla radiatorerna. Återkom sen.
 
2. Jag tror bara det är de kallaste 5 (typ) dagarna som elkassetten skall användas.
 
haavard skrev:
2. Jag tror bara det är de kallaste 5 (typ) dagarna som elkassetten skall användas.
Så går inte att säga. Det beror helt på hur man har valt att dimensionera vp-n i relation till husets effektbehov. En del dimensionerar så de klarar 25 minusgrader utan tillskott, en del dimensionerar så tillskottet behövs redan vid noll-strecket.
 
Jo, men det är ju en speciell dimesionering som räknas som den "rätta". Hur många dagar man räknar med är jag inte säker på.
I Skåne dimensionerar man så den klarar -15 grader och i Norrland så den klarar -30 grader. (Obs: bara ett tänkt exempel)
 
C
Man beräknar 90% (har jag för mig) effekttäckning, vilket innebär att om huset när det är som allra kallast kräver 10 kW så tar man en pump som kan ge 9. 90% effekttäckning (om jag nu kommer ihåg rätt) motsvarar 99% energitäckning, dvs 99% av energin du gör av med under året för uppvärmning kommer från kompressorn.

Att kompressorn går ofta kan bero på att den får arbeta mot för liten vattenvolym, vilket mycket väl kan bero på stängda termostater, men det kan också bero på att systemet helt enkelt är för litet.
 
  • Gilla
Brelis
  • Laddar…
1 du ska absolut ha alla termostater fult öppna, är bara i yttersta ndfal man ska ha en eller kanske 2 termostater på, om man testat allt annat o det ändå inte löser problemet med för hög tempratur (gäller alltså bara när ett rum får extärn värme från nått värmepumpen inte känner till, typ solsken)

2 elkaseten gå igång när huset behöver mer effekt än värmepumpen kan leverera, o det vareiear ju beroende på hur just din anläggning & hus ser ut.

Dina värden ser inta alls bra ut, det ser ut som du kör mot ett högtempratur system, vilket inte är bra, varken för pumpen eller din ekonomi.
Blir det 2-3 grader kallare ute, så kommer din värmepumpm att lösa ut på överhetnings skyddet, o går då enbart på elpatron tills du startat om värmepumpe.

du måste bygga om dit radiatorsystem !!! det går inte att köra värmepump mot et högtempratur system.

men det konstiga är att du säger att du har många starter, det borde du inte ha om det är ett högtempratur system, så har du tur så är det dina termostater & et tok fel inställd värmepump som gör desa siffror...
 
Hur är gradminuterna inställda? Hur många starter och gångtimmar har du totalt?
 
CarMan skrev:
1 du ska absolut ha alla termostater fult öppna, är bara i yttersta ndfal man ska ha en eller kanske 2 termostater på, om man testat allt annat o det ändå inte löser problemet med för hög tempratur (gäller alltså bara när ett rum får extärn värme från nått värmepumpen inte känner till, typ solsken)

2 elkaseten gå igång när huset behöver mer effekt än värmepumpen kan leverera, o det vareiear ju beroende på hur just din anläggning & hus ser ut.

Dina värden ser inta alls bra ut, det ser ut som du kör mot ett högtempratur system, vilket inte är bra, varken för pumpen eller din ekonomi.
Blir det 2-3 grader kallare ute, så kommer din värmepumpm att lösa ut på överhetnings skyddet, o går då enbart på elpatron tills du startat om värmepumpe.

du måste bygga om dit radiatorsystem !!! det går inte att köra värmepump mot et högtempratur system.

men det konstiga är att du säger att du har många starter, det borde du inte ha om det är ett högtempratur system, så har du tur så är det dina termostater & et tok fel inställd värmepump som gör desa siffror...
Helt rätt!


Det som gör att man kan ha många starter är att den slår ifrån på Hög retur. Detta gör den fabriksinställt på 53°c och nu står den på 54°c i retur.
Dvs: den står still pga att returen till VP är för hög.
Returen är för hög pga framledningen är för hög.
Framledningen är för hög för att huset(radiatorerna) kräver en så hög temp.

Du har en beräknad framledning på 57°c vilket innebär att tillsatsen måste gå till då kompressorn inte klarar att värma framledningen så högt.
Kompressorn slår till på -60 gradmin och tillsatsen på -360-60 gradmin.

Så precis som föregående talare, byt radiatorer till sådana som har en högre effekt och kräver mindre framledning.


Det är ju solklart!
Eller som britterna säger, clear av korvspad!
 
Joens skrev:
Helt rätt!


Det som gör att man kan ha många starter är att den slår ifrån på Hög retur. Detta gör den fabriksinställt på 53°c och nu står den på 54°c i retur.
Dvs: den står still pga att returen till VP är för hög.
Returen är för hög pga framledningen är för hög.
Framledningen är för hög för att huset(radiatorerna) kräver en så hög temp.

Du har en beräknad framledning på 57°c vilket innebär att tillsatsen måste gå till då kompressorn inte klarar att värma framledningen så högt.
Kompressorn slår till på -60 gradmin och tillsatsen på -360-60 gradmin.

Så precis som föregående talare, byt radiatorer till sådana som har en högre effekt och kräver mindre framledning.


Det är ju solklart!
Eller som britterna säger, clear av korvspad!
Nej, det är inte solklart för mig... Vet inte vad du får det ifrån att den slagit av på hög retur, den står ju på 44 i hans siffror? Det KAN vara som du säger, att han behöver uppgradera sitt radiatorsystem för att det inte kan avge all den effekt som kompressorn tillför. MEN det kan lika gärna vara att han har en kortslutning i en radiator. Som jag skrev i mitt första inlägg så bör trådskaparen börja med att skruva bort alla termostater och sen kolla så att ALLA radiatorer är kallare i nederkant än överkant. Om så är fallet, bör han sen justera hastigheten på cirkulationspumpen tills hans diff över kompressorn (VBFRAM minus VBRETUR) är ungefär 7-8 grader under stabil kompressorgång. Om han gjort detta, och fortfarande får problem med att eltillskott går in fast att kompressorn inte går, DÅ ska han börja fundera på om han behöver byta radiatorer eller sätta in en fläktkonvektor.
 
Sant sant.

Läste lite fel. det är VBR (54) ist för (53) så det är höjt en grad från fabrik.
Men först får man göra som du säger att kontrollera så alla radiatorer har fullt flöde igenom dem.
Jag tolkade siffrorna fel och såg (54) som att det var ärvärde 54°c.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.