hejsan jag har ett par frågor

fråga 1: Är det den svarta f kabeln/svarta koaxialkabeln som är kopplade till parabolens disceq switch och då är väl takantennen kopplade på samma switch som parabolen för att den vanliga antennkabeln får inte in tv signal från tv antennen på taket som är ny och jag hade adaptrarna nedan kolla bilderna nedan

Bild på koaxialkabel som är kopplade till tv uttaget:

5-3_utomhuskabel.jpg

Fråga 2: Kan man använda nedan två adaptrar där den ena går in i tv uttaget och den andra i satellitmottagarens honingång

Nedan kommer bild på adapter som kopplas in på satellitmottagarens honingång

bandridge-f-koaxadapter-hona-hane(189807)_1_Normal_Extra.jpg
Nedan kommer adapter som kopplas in på tv uttagets haningång

adapter-f-hona-till-antennhona

Och sista frågan är att denna kabel används för att koppla in adaptrarna väl

f-kabel-vit

TV-antennens signal går inte till DiseqC. DiseqC används när man har flera LNBs på parabolen.
TV-antennens signal mixas samman med SAT signalen om man vill dra en antennkabel.
Grå metallisk TER-SAT mixer från Televes med frekvensområde 47-2400 MHz för sammanblandning av TV- och satellitsignaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har pass-through för DiseqC styrningen.

Satelitsignalen och TV-signalen delas upp igen innan TV(box) och satelitbox.
Anslutningsuttag för TV och satellitsignal med märkningen SAT, TV och R.
Skapa konto

Har satelitboxen en RF-utgång för TV så kan det vara för dekodad signal på tex kanal 36. Möjligen skulle den kunna ha TV pass-through (finns på boxer-boxar, men vet inte om det finns på SATboxar), men det hjälper ju inte om TV-signalen filtrerades bort vid TV-uttaget vid väggen.

Har man en platt tv på väggen kanske det är bättre med vinklade kontakter
Vinklad koaxialkabelkontakt för antennanslutning.
Skapa konto
Vinklade TV-antennkontakter för att ansluta till vägguttag och enheter.
Skapa konto

Det duger med oskärmade kontakter men vill man lyxa till det kan man använda skärmade och göra kabeln själv. Eller så köper man en färdig kabel som brukar ha raka anslutningar som passar utan adaptrar.

Mellan TV och satelitbox har du väl HDMI kabel?

Redigerat:
hejsan jag har en tv med inbyggd box det vill säga boxen ligger i en låda under tv n en bang o olufsen typ

farhad88 farhad88 skrev:
hejsan jag har en tv med inbyggd box det vill säga boxen ligger i en låda under tv n en bang o olufsen typ
Hej och välkommen till forumet.

Förstår inte riktigt problemet eller vad du ska koppla ihop.
Vad jag förstått har du både tvantenn och parabol. Något du montrat själv?

Jag har sett TV där man delat skärm och mottagare i en separat box med bara en enda sladd till TV displayen. Då behöver man bara en sladd när man hänger upp den på väggen. Är det något sådant?

Har TVn eller "boxen i lådan" både ingång för parabol/satellit med F-kontakt och en vanlig kontakt för vanlig tv/kabeltv?

boxen har både f kontakt och vanlig tv ingång och den vanliga tv ingången använde jag ovan adapter kolla bilder

Ja, det går lika bra med adaptrar i varje ände som en färdig sladd med rätt kontakter.

Min sista fråga är vilken kabel är det som leder tv antennen ner från tak antennen till tv uttaget är det den vita koaxialkabeln eller den svarta koaxialkabeln kolla bilder

Gällande koaxialkabel så ska den för både vanlig antenn och för parabol ha en impedans av 75ohm.
Svart koaxialkabel brukar klara uv-ljus och/eller markförläggning, alltså en utomhuskabel.
Vit koaxialkabel kan klara uv-ljus, används oftast bara inomhus.

farhad88 farhad88 skrev:
Min sista fråga är vilken kabel är det som leder tv antennen ner från tak antennen till tv uttaget är det den vita koaxialkabeln eller den svarta koaxialkabeln kolla bilder
En förkontakterad vit kabel är antagligen inte avsedd för utomhusbruk.
Jag har använt vit utomhuskabel både ute och inne, för TV och parabol.
F-kontakter och en skarvhylsa(hona/hona) kan också vara bra om man vill skarva kabeln, byta färg eller dimension.

"Bilder säger mer än 1000 ord". Vet inte om det gäller att man ritar på mobilen...
Antenn + Parabol
Ritad skiss i rött som visar kopplingsschema för antenn och parabol till ett SAT+TV-uttag.
Skapa konto

En kabel från taket till SAT+TV uttaget
Ritad skiss av en TV- och satellitmottagare kopplingsschema med HDMI och SAT märkningar.
Skapa konto

Jag hade en Satelitbox med boxer tv-motagare inbyggd, men boxer-motagaren funkade inte när man scannat in satellitkanalerna. :(

Nere vid TVn så måste du dela upp signalen igen, bäst är via ett antennuttag med sat-anslutning utöver ”R & TV”, eller så kan man använda kombinern baklänges men nackdelen är att det kan bli störningar om inte alla förgreningar har något anslutet till sig pga stående vågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.