21 444 läst ·
99 svar
21k läst
99 svar
Tryckluftslang 2016
Kanske man kunde få en bra anledning till att bygga sig en egen "Haywire Klamper" http://www.haywireklamper.com/videos.html
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Köpte min från England.S snowjim skrev:Denna är jag faktiskt inne på! Flexzilla som devizion tippsade om verkar inte häller helt dum, plus att den har en skrikande färg så att man kanske kan snubbla mindre över denProblemet är såklart att beställa från USA, tar massa tid, måste lägga på tull och moms för att inte prata om reklamations problem om man nu skulle stöta på problem. Finns det att köpa på närmare håll så kan den dock vara ett alternativ.
Provat väldigt många olika slangar i verkstaden, den trevligaste jag provat hittills är nog Cejns blåa PU-slang som sitter på några av de senaste vindorna vi satt upp. Kollat lite och den går att köpa på löpmeter också, själv tänkt att byta ut ett gäng slangar till denna. Den är dock ganska dyr, men väldigt smidig att jobba med, mjuk men ändå väldigt motståndskraftig mot att trassla sig.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kan bara instämma!mrVoodoo skrev:
Provat väldigt många olika slangar i verkstaden, den trevligaste jag provat hittills är nog Cejns blåa PU-slang som sitter på några av de senaste vindorna vi satt upp. Kollat lite och den går att köpa på löpmeter också, själv tänkt att byta ut ett gäng slangar till denna. Den är dock ganska dyr, men väldigt smidig att jobba med, mjuk men ändå väldigt motståndskraftig mot att trassla sig.
Essves såg ju intressant ut, jag som är på jakt efter en slang att ha permanent i carporten.
Men jag vill ju också ha en på en slangvinda..
Någon som har tips på hur jag kan göra en egen eller köpa en en tom vinda? Manuell spelar mindre roll...
Men jag vill ju också ha en på en slangvinda..
Någon som har tips på hur jag kan göra en egen eller köpa en en tom vinda? Manuell spelar mindre roll...
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
Den är säkert lika trevlig som Cejn's, gissar jag iaf eftersom det rör sig av samma typ av materialval. Dock är det ju bara 6,5mm slang, något jag känner är för klent om man letar efter en allroundslang. Absolut minimum 8mm ID, själv köra jag bara 10-12 ID, tycker man märker för stort tapp på flödet redan vid 8mm.Alltgår skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Essves slang expanderar när man trycksätter den, jag föredrar Cejns slang, då den inte expanderar, så upplever jag den även mjukare och mer följsam.mrVoodoo skrev:
Den är säkert lika trevlig som Cejn's, gissar jag iaf eftersom det rör sig av samma typ av materialval. Dock är det ju bara 6,5mm slang, något jag känner är för klent om man letar efter en allroundslang. Absolut minimum 8mm ID, själv köra jag bara 10-12 ID, tycker man märker för stort tapp på flödet redan vid 8mm.
Cejns slang är också blankare, vilket gör den mer lättare att hålla ren jämfört mot Essves matta slang.
Ni som har Cejn armerad PUR slang, hur pass mjuk/böjlig är den? Skulle man kunna ha en 10 m längd hängandes på en krok och lyfta av lite efter behov? Eller är den styv och knepig? Kände på biltemas flexibla svarta i armerad PVC, onekligen mjuk och följdsam.
Låter bra. 10 m 8x12 slang plus esafe streamline snabbkoppling och streamline nippel går på 671 spänn. Vindan med 10 m blir ett par tusen. Hur länge håller de där självinrullande vindorna egentligen?richardtenggren skrev:
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag tog över min vinda från pappa då de flyttade till lägenhet, så den har några år på nacken nu, men funkar perfekt ännu.Alltgår skrev: