Byggahus.se
H heimlaga skrev:
Har du då någon anslutning för kontinuerlig inpumpning medan du kör?

Jag menar...... en normal punktering brukar släppa ut så pass mycket luft att man inte hinner köra någonstans mellan påfyllningarna.... förutsatt att den inte släpper ut mer luft än någon kompressor kan pumpa in.
Du börjar med att spruta in en sån här.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/dackfix-2000017072
 
H heimlaga skrev:
Har du då någon anslutning för kontinuerlig inpumpning medan du kör?

Jag menar...... en normal punktering brukar släppa ut så pass mycket luft att man inte hinner köra någonstans mellan påfyllningarna.... förutsatt att den inte släpper ut mer luft än någon kompressor kan pumpa in.
Man brukar få med en flaska klegg också... Den har också ett bäst före datum så den var de så snälla och böt i min bil på senaste servicen, för 300 spänn... Reservhjul? Det tjänar man inga pengar på, de ligger ju bara där?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
A
Du hade ju tjänat 300 spänn om du haft ett reservhjul istället...:geek:
En del bilar har väl ett opumpat(komprimerat) reservhjul plus en liten kompressor.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har du då någon anslutning för kontinuerlig inpumpning medan du kör?

Jag menar...... en normal punktering brukar släppa ut så pass mycket luft att man inte hinner köra någonstans mellan påfyllningarna.... förutsatt att den inte släpper ut mer luft än någon kompressor kan pumpa in.
nej det är tänkt att användas i kombo med lagning på burk eller för långsam pyspunka. Inte när man kör.
 
TeroM TeroM skrev:
Och Makita, [länk].

Borde väl finnas till ”alla” batterisystem?

Edit, bra om man klickar på länkar innan postning ..:rolleyes:
Bosch har inte.
 
Jag skaffade en sån här för att ha om jag behöver ström eller luft i mina fordon.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
I mina bilar ligger det redan en 12V luftpump för att fylla ett däck, istället för reservhjul. Kan inte en sådan fungera då?
Jodå, har som sagt också en sådan i bilen och jag har faktiskt använt den ett antal gånger som inte varit nödsituationer, men det är på flera sätt uppenbart att den inte är avsedd för något annat än att rädda dig vid några enstaka tillfällen när man hamnat vid vägkanten med punktering.

Majoriteten verkar vara inne på batteripickorna, det hade jag faktiskt inte förväntat mig. :thinking:

Bonuspoäng till @Robert-san01 för ett nytt alternativ jag inte hade tänkt på.

Men alla alternativen funkar för att pumpa ett däck, det är jag redan övertygad om.
Nu vill jag att ni skall sälja in erat favoritalternativ här - varför är de bättre än en fotpump för 150 spänn? :rofl:

Har så klart ett eget resonemang, men väntar lite med det.
 
C
ceson ceson skrev:
Jag skaffade en sån här för att ha om jag behöver ström eller luft i mina fordon.
Intressant alternativ - plus för flera användningsområden. Har du hunnit testa den?
 
Jag har använt den men mest till starthjälp, kompressorn är ju inte blixtsnabb men fyllde pyspunkan jag hade utan problem.

Köpte den efter att jobbat mig trött i skogen och satte mig i en varm och go bil som inte hade ström nog att starta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
nej det är tänkt att användas i kombo med lagning på burk eller för långsam pyspunka. Inte när man kör.
Lagning på burk brukar inte göra någon nytta på större punkteringar har jag förstått. Aldrig använt det själv men man kan ju ibland trä in hela handen genom hålet om det har gått illa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ni verkar ju alla ha glömt den mest logiska lösningen? Börja dyk för sjutton! Eftersom man aldrig vet när dyksuget sätter in förvaras utrustningen lämpligen ändå i bilen och då har du redan fylld flaska, reg samt givetvis en liten påfyllare som kopplas in där slangen till torrdräkten vanligen sätts. Vips kan du fylla bildäck, toppa upp en hydrofor eller blåsa upp en luftmadrass på stranden. Som extra grädde på laxen så öppnar sig en ny värld och då menar jag givetvis inte undervattensvärlden utan en ny värld med oäääändligt mycket utrustning av olika slag och som varje försäljare kommer hävda är totalt nödvändig för att ens titta på vatten på avstånd utan att drunkna. Så vad väntar du på? Eftersom den som har flest prylar när den dör vinner och du med en dykutrustning löser ditt problem så tycker jag du skall börja dyka bums!

;)
 
  • Haha
  • Gilla
245 Lux och 5 till
  • Laddar…
Puh. Skönt att det alltid finns någon i omgivningen som kommer på den mest naturliga och logiska lösningen så att vi andra bara kan lyssna och lära.
 
H heimlaga skrev:
Lagning på burk brukar inte göra någon nytta på större punkteringar har jag förstått. Aldrig använt det själv men man kan ju ibland trä in hela handen genom hålet om det har gått illa.
Så är det nog. Har för egen del haft TVÅ punkteringar på 20 år och försöker ha med mig ett riktigt reservhjul där så är möjligt, så jag har aldrig testat den där guckan in praktiken.
 
Val av pump handlar det ju mycket om både hur ofta man kan tänkas behöva den och om den är tänkt att finnas med eller hämtas vid behov. Är det stora däck så blir det tröttsamt med en manuell pump och en normal tank ger lite för lite volym för att man ska slippa åka flera gånger (inte dyktub då). Då frågan handlar om pump verkar det ju som att det inte handlar om stora hål då det ändå skulle innebära lagning med allt vad som krävs då. Batteri är bra och smidigt men det gäller att batteriet är laddat när man behöver det så då är det ju smidigt om man redan har en sort till andra saker så man kan ha med sig flera batterier om det behövs mycket luft. Och här är det ju svårt att ha den med hela tiden någonstans i fordonet och hoppas att batteriet ska funka när man nu står där.
Kolsyre patroner tar liten plats och man kan ha flera med sig lätt men blir en kostnad om det används ofta.
12V av lite bättre kvalitet än de som ligger med från början i en bil gör nog sitt jobb om man vet att det finns 12V att tillgå.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Du börjar med att spruta in en sån här.
[länk]
Funkar vid plusgrader. Men så fort temperaturen sjunker en bit under nollan, då fungerar den inte. Fråga mig inte hur jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.