Hej !
Har en Nibe 1145 med separat varmvattenberedare som är installerad via husföretaget. Efter ca 2 år skar kompressorn. Vi hade innan dess konstaterat att trycket på det lägre tryckutjämningskärlet sakta hade sjunkit och vi hade ställt frågor kring om det var normalt med sjunkande tryck.
Nu sedan nästan ett år sjunker trycket i samma kärl igen, sakta sakta. Jag tycker mig ana högre elförbrukning nu än när bergvärmepumpen var helt nymonterad och precis efter den lagades senast.
Vad gör det det lägre utjämningskärlet (rött) och varför sjunker trycket?
Har en Nibe 1145 med separat varmvattenberedare som är installerad via husföretaget. Efter ca 2 år skar kompressorn. Vi hade innan dess konstaterat att trycket på det lägre tryckutjämningskärlet sakta hade sjunkit och vi hade ställt frågor kring om det var normalt med sjunkande tryck.
Nu sedan nästan ett år sjunker trycket i samma kärl igen, sakta sakta. Jag tycker mig ana högre elförbrukning nu än när bergvärmepumpen var helt nymonterad och precis efter den lagades senast.
Vad gör det det lägre utjämningskärlet (rött) och varför sjunker trycket?
Kan du ta lite bilder så att vi förstår var kärlen sitter? Gissar att det ena sitter på värmebäraren och det andra kanske sitter på tappvarmvattnet. Har du något nivåkärl på köldbärarsidan (plastkärl med synlig nivå)?
Om kärlet ifråga sitter på värmebäraren så är det inte så konstigt att trycket sjunker något på våren när uppvärmningsbehovet minskar. Radiatorvattnets sjunkande temperatur medför att dess volym minskar. Det är just därför man har expansionskärlen - för att ta upp volymförändringar.
Om kärlet ifråga sitter på värmebäraren så är det inte så konstigt att trycket sjunker något på våren när uppvärmningsbehovet minskar. Radiatorvattnets sjunkande temperatur medför att dess volym minskar. Det är just därför man har expansionskärlen - för att ta upp volymförändringar.
Redigerat:
Kanske ska tillägga att om trycket varierar VÄLDIGT mycket så kan det vara ett tecken på att expansionskärlet har förlorat luften eller i värsta fall att gummiblåsan gått sönder. Men såsom du beskriver det verkar det vara den avsedda förändringen som du observerar.
tyvärr inga bilder på hela installationen tillgänglig just nu. Det kärl som sjunker sitter nära ett mellanstort vitt kärl, inget kärl är i plast.
Det översta kärlet tror jag är för varmvattnet, den mätaren är stabil.
Det översta kärlet tror jag är för varmvattnet, den mätaren är stabil.
Bäst med bilder. Men om du talar om vad trycket är i respektive kärl så kan det vara till hjälp. Är anslutande rör varma eller kalla? Om du inte har något plastkärl så kan det möjligen vara så att du har ett expansionskärl i plåt för köldbäraren. Men det blir bara spekulationer i brist på information var det sitter.
Aha. Det där kärlet sitter då sannolikt på köldbäraren eftersom det är Armaflexisolerat. Det är inte så vanligt, men jag råkar ha bytt mitt nivåkärl till ett sådant också. Ja, även köldbäraren ändrar volym lite grand med årstiden, men inte alls lika mycket. Om den sjunker mycket så kan det bero på att köldbäraren läcker. Skulle också kunna vara så att köldbäraren innehåller luft om variationerna är stora.
En bild från lite längre avstånd skulle vara bra för att försäkra att det verkligen är köldbäraren.
En fråga: Det är som sagt ovanligt med plåtexpansionskärl på köldbäraren. Har du kanske frikyla installerad? Eller går köldbärarrören ovanligt högt i förhållande till värmepumpen? Handduken ovanpå kärlet - vad används den till?
En bild från lite längre avstånd skulle vara bra för att försäkra att det verkligen är köldbäraren.
En fråga: Det är som sagt ovanligt med plåtexpansionskärl på köldbäraren. Har du kanske frikyla installerad? Eller går köldbärarrören ovanligt högt i förhållande till värmepumpen? Handduken ovanpå kärlet - vad används den till?
Redigerat:
Det röda strecket är där trycket var vid reparationen för ca 2 år sedan.
He! tack för ditt svar. Nej vi har ingen frikyla installerad, men hade tankar på det, så de kanske tog hänsyn till det vid installationen. Men trycker har varit stabilt men sjunker nu sakta. sista det skönk så skar hela pumpen. finns samma risk nu?
Ingen handduk, det är en skjorta som hänget i längre upp och snuddar vid kärlet.
Ingen handduk, det är en skjorta som hänget i längre upp och snuddar vid kärlet.
Pen skrev:Aha. Det där kärlet sitter då sannolikt på köldbäraren eftersom det är Armaflexisolerat. Det är inte så vanligt, men jag råkar ha bytt mitt nivåkärl till ett sådant också. Ja, även köldbäraren ändrar volym lite grand med årstiden, men inte alls lika mycket. Om den sjunker mycket så kan det bero på att köldbäraren läcker. Skulle också kunna vara så att köldbäraren innehåller luft om variationerna är stora.
Oj. Ja det är definitivt för mycket om det gått från 1bar till 0.3bar. Antingen är expansionskärlet trasigt (inte så sannolikt efter 3 år) eller så läcker din köldbärare. Har du inte observerat något läckage? Det ska smaka brännvin om du testar på tungan.
Skull dock vilja försäkra mig om att det verkligen är köldbäraren. Förstår inte varför de skulle ha fyllt upp till så högt tryck som 1bar om du inte har frikyla med konvektorer högt i huset.
Själv har jag frikyla och då har jag fyllt upp till 0.6bar för att hålla trycket positivt i övervåningen.
Skull dock vilja försäkra mig om att det verkligen är köldbäraren. Förstår inte varför de skulle ha fyllt upp till så högt tryck som 1bar om du inte har frikyla med konvektorer högt i huset.
Själv har jag frikyla och då har jag fyllt upp till 0.6bar för att hålla trycket positivt i övervåningen.
Redigerat:
Var läcker det då? utomhus eller inomhus? i någon ledning? var kollar jag?Pen skrev:
en fråga till, vad kan hända om trycker blir 0?
tack för dina svar
Pen skrev:Oj. Ja det är definitivt för mycket om det gått från 1bar till 0.3bar. Antingen är expansionskärlet trasigt (inte så sannolikt efter 3 år) eller så läcker din köldbärare. Har du inte observerat något läckage? Det ska smaka brännvin om du testar på tungan.
Trycket borde minst vara ungefär 0.1 gånger högsta höjd på köldbärarrören mätt i meter över själva mätaren. Blir det lägre än så, så är det inte bra. Exakt vad som händer i vilken ordning vågar jag mig inte på att besvara. Men spekulera kan jag:
- Cirkulationspumpen kan börja "kavitera" och gå sönder.
- Luft kan dras in i systemet - ljud börjar höras
- Till att börja med sjunker verkningsgraden
- Möjligen kan det så småningom leda till överhettning av själva kompressorsystemet.
- När cirkulationen upphör helt så riskeras nog frysing och sprängning av t.ex. värmeväxlaren.
Men här är jag ingen expert. Kanske någon annan fyller i.
- Cirkulationspumpen kan börja "kavitera" och gå sönder.
- Luft kan dras in i systemet - ljud börjar höras
- Till att börja med sjunker verkningsgraden
- Möjligen kan det så småningom leda till överhettning av själva kompressorsystemet.
- När cirkulationen upphör helt så riskeras nog frysing och sprängning av t.ex. värmeväxlaren.
Men här är jag ingen expert. Kanske någon annan fyller i.
Redigerat: