Hej.
Någon som begriper mer än mig kanske kan ha någon teori.
Eldar ved i en atmospanna mot ackumulatortankar. På senare tid har trycket sjunkit i systemet, ibland så lågt att det då hörts "porlande ljud" i radiatorerna, varpå jag fyllt på lite vatten i systemet. Noterade för några dagar sedan att expansionskärlet var kass då "bilventilen" pissade vatten. Kärlet är nu bytt, men trycket stannar inte kvar ändå. Fyller jag vatten till 1 bar på mätaren så har det efter några timmar gått ner till hälften. Kärlet är bytt ganska nyss så har ännu inte gjort någon eldning.
Någon som har någon idé om vad det kan bero på? Kan det saknas vatten i systemet, lite grann rinner väl ut vid byte av kärl.
Jag förstår väldigt lite tekniskt om anläggningen överhuvudtaget, den råkar sitta i vårt hus installerad av tidigare ägare och erbjuder ekonomisk uppvärmning.

Mvh Jonas

Du har en läcka någonstans.

Det är ju möjligt, men då borde det väl rimligtvis bli blött någonstans?
Fyller jag på expansionskärlet med vatten till 1,5 bar så tar det inte mer än nån timme innan det försvunnit igen, och när det blir tillräckligt lågt börjar cirkulationspumpen äta luft eller nåt istället för nån värme kommer inte runt.
Luft i systemet kan inte ha något med symptomen att göra?

Kan ju läcka precis vart som helst om du har otur och vatten rinner ju nedåt vilket kan betyda att har du värmerör/slang dragen i tex golv så kan det ju läcka ner i isoleringen och då kan det ta tid innan det märks på levnadssidan av golvet

Bara för att dubbelkolla...
Finns förtryck i exp-kärlet?

Lufttryck alltså? Det pyser åtminstone luft om man trycker på bilventilen. Kollar jag det med typ kompressor och däcktrycksmätare?

Däcktrycksmätare. Och då ska systemet egentligen vara trycklöst (öppna en radiator på översta punkten och räkna bort vattenpelarens höjd när du fyller)
Kommer inte ihåg formeln/rekommendationen på rak arm men det gör säkert någon annan på BH.

Det räcker inte att expansionskärlet är trycklöst på vatten för att kolla lufttrycket? Tömmer sig på vatten gör den ju så bra själv för tillfället.

En åtgärd som du borde göra så snabbt som möjligt medans det är hyfsat varmt ute är att låta pannan svalna och sedan trycksätta systemet för att kontrollera om läckaget är i pannan. Om läckaget är inuti pannan märker du inget läckage då du eldar, det blir vattenånga och far ut med rökgaserna. Om du har ventiler så att du kan separera radiatorsystemet från panndelen med tillhörande tryckkärl så är det en metod som snabbare kan ge dig svar på vilken del av systemet som läcker.
För övrigt har kompis till mig som eldar med ved konstaterat att problemet med vedpannor idag är att hitta en "röris" som kan och förstår sig på ett vedeldningssystem.

J JonasMunding skrev:
Det räcker inte att expansionskärlet är trycklöst på vatten för att kolla lufttrycket? Tömmer sig på vatten gör den ju så bra själv för tillfället.
Om du fyller mot ett stumt system så fylls inte luftkudden till förtrycket. Du måste öppna en radiator överst och låta det rinna ut medans du fyller luft.
Ska förtrycket vara 0,2 bar och du har 4 m vattenpelare så är måltrycket vara 0,6 bar innan du stänger radiatorn och fyller vatten till systemtrycket 1 bar (exempelsiffror)
https://somatherm.se/expansionskarl-tappar-tryck/

Luftningsnippel öppen på översta elementet och då kolla lufttrycket i kärlet alltså? Då visar däcktrycksmätaren 1,5 bar vilket ju är 1 bar mer än instruktionen från rinkabyrör menar att trycket ska ligga på. Jag kanske gör något knasigt..

Större kärl levereras oftast med 1,5 bars förtryck. Man måste justera ned förtrycket.

Det har jag gjort nu. Justerat ner till ungefär 0,6 bar förtryck, och fyllt på med vatten igen. Får se hur det artar sig under dagen. Kan det vara så enkelt så ska jag fira med en glass.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.