Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Släng ut allt gammalt hemmameck och skaffa en ny anläggning
Vad är det för fel på det han har?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ojämnt tryck annars helt ok

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
C Christian15 skrev:
Ojämnt tryck annars helt ok
Ja jag menar det. Få i luft i hydroforen och kanske justera till och frånslagstryck så är det nog bra igen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
När du säger ojämnt tryck. Menar du då att pumpen startar och stannar ofta så att du får ett pulserande flöde?

Har du någon manometer på systemet?

För att få optimal mängd luft i tanken så gör du följande:

1. Spola vatten ur en kran och titta på manometern när pumpen startar. Skriv upp eller kom ihåg trycket. Om du inte har någon manometer kan du fortfarande kontrollera trycket med en luftpåfyllare i luftventilen på toppen.

2. Stäng av pumpen och fortsätt spola vatten tills nivån i tanken är i underkant på vattenståndsglaset. Kanske att du i ditt fall kan öppna den undre kranen till vattenståndsglaset snabbt och se om det kommer luft eller vatten. När det kommer luft har du tömt tillräckligt. Stäng kranen.

3. Fyll med kompressor i luftventilen på toppen av tanken. Du fyller luft tills trycket är samma som tillslagstrycket du tidigare skrev upp.

För att det skall gå smidigt att göra denna manöver bör du fixa dels en manometer om det saknas och dels bör du ersätta det saknade vattenståndsglaset. Inget av dem är någon dyr sak.

• Gilla
Christian15
  • Laddar…
Funderar vad "den vita tanken" har för funktion? Visar den vattennivån på något sätt? Ser ju också ut som om den har ett konstigt lock.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Funderar vad "den vita tanken" har för funktion? Visar den vattennivån på något sätt? Ser ju också ut som om den har ett konstigt lock.
Fick bara info att den skulle vara fylld till hälften
Trycket har varit bra de senaste 10 åren det är nu som det är ojämnt efter vintern

För mig ser den helt öppen ut. Det finns inte så mycket till översiktsbilder. Men om det rör sig om en ejektorpump eller en sugande pump från en grävd brunn skulle den kunna vara för att fylla rören före start av pumpen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C Christian15 skrev:
Trycket har varit bra de senaste 10 åren det är nu som det är ojämnt efter vintern
Det jag fortfarande saknar är en beskrivning av vad du menar med ojämnt tryck. Om det är att pumpen slår till och från med en hög frekvens är lösningen troligen mer luft i hydroforen. Om det å andra sidan är en stor hysteres mellan till- och frånslag men normala intervall på pumpen så kommer du inte att lösa det med att fylla luft. I så fall är det troligare att tryckströmbrytaren har problem.

A Avemo skrev:
Det jag fortfarande saknar är en beskrivning av vad du menar med ojämnt tryck. Om det är att pumpen slår till och från med en hög frekvens är lösningen troligen mer luft i hydroforen. Om det å andra sidan är en stor hysteres mellan till- och frånslag men normala intervall på pumpen så kommer du inte att lösa det med att fylla luft. I så fall är det troligare att tryckströmbrytaren har problem.
När jag öppnar tex duschen så kommer det stötvis ett tryck med kallvatten likadant i andra kranar

Suvi5700
B Bjober skrev:
Såg du inte bilderna

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Såg du inte bilderna
Jo. Det såg ut som vilken hydrofor som helst i vilken sommarstuga som helst.
Ställ dit en ny pump, ny tryckbrytare och en ny hydrofor....TS måste fortfarande ställa in pumptryck och hydrofortryck så inget är vunnet.

Den vita behållaren hör knappast dit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
C Christian15 skrev:
När jag öppnar tex duschen så kommer det stötvis ett tryck med kallvatten likadant i andra kranar
Hmmm, pumpen slår till och från misstänker jag , betyder att det inte finns någon luft i hydrofor tanken

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Någon har slagit sönder nivåröret (vattenståndsglas)och låtit bli att laga det och bara stängt ventilerna.
Då blir det svårare att veta exakt men det är ju inget magiskt..alla som har en hydrofortank vet att man måste ha luft i toppen annars startar pumpen direkt du öppnar kranen och stoppar direkt när du stänger den.
.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja nån sån anordning har man inte sett förut på nåt ställe 🤔🤔🤔. Vi har aldrig fyllt luft med kompressor i hydroforen här och har jämnt tryck på vattnet , bara tappar ur vattnet , stänger och startar pumpen igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.