27 807 läst ·
16 svar
28k läst
16 svar
Tröstlöst att inte få smörja klämringskopplingar...
Har monterat många klämringskopplingar genom åren och har aldrig haft några problem. Men då har jag alltid smort gängan i muttern och ibland även utsidan på konan.
Nu verkar flera tillverkar ha "förbjudit" smörjning vid montering: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/78997-ny-typ-av-klamring-kopparror-2.html
Vid senaste beställningen från Rinkaby fick jag VSH - Super-kopplingar och mycket riktigt anger monteringsanvisningen att kopplingen inte ska smörjas: http://www.vvsinfo.se/db/Mont/mont_560_1965000_gruppfil.pdf
Alltså försökte jag montera utan att smörja. Jag behöver montera flera 22 mm-kopplingar i ett rörpaket som ska in bakom en varmvattenberedare så det finns begränsade möjligheter att efterdra om någon koppling inte skulle blir riktigt tät. Kopplingarna behöver alltså dras utan att rören sitter inspända på plats.
Det stora problemet kanske inte att kunna dra muttern, men eftersom momentet blir så högt så är det omöjligt att fixera kopplingshuset på ett bra sätt. Med (stor) skiftnyckel gick det inget vidare. När jag i stället satte fast kopplingen i ett skruvstycke så blev både kopplingshus och rör ovala:
Det känns som en klick Locher-pasta skulle kunna lösa alla dessa problem men då blir man tydligen ovän med försäkringsbolaget eftersom man gjort en felaktig montering
Med en smord koppling brukar det dessutom vara lätt att känna när konan tar på röret. Här råkade jag flera gånger ut för att konan satt lös trots att jag dragit det föreskrivna 3/4 varvet. Det höga momentet bara för att övervinna friktionen och svårigheterna att fixera kopplingshuset gjorde det omöjligt att känna vad som hände.
Känns som om detta är ett enkelt sätt för tillverkaren att gardera sig mot spräckta kopplingar men det gör monteringen betydligt svårare.
Hur brukar ni göra ? Alla tips mottages tacksamt !
Nu verkar flera tillverkar ha "förbjudit" smörjning vid montering: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/78997-ny-typ-av-klamring-kopparror-2.html
Vid senaste beställningen från Rinkaby fick jag VSH - Super-kopplingar och mycket riktigt anger monteringsanvisningen att kopplingen inte ska smörjas: http://www.vvsinfo.se/db/Mont/mont_560_1965000_gruppfil.pdf
Alltså försökte jag montera utan att smörja. Jag behöver montera flera 22 mm-kopplingar i ett rörpaket som ska in bakom en varmvattenberedare så det finns begränsade möjligheter att efterdra om någon koppling inte skulle blir riktigt tät. Kopplingarna behöver alltså dras utan att rören sitter inspända på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stora problemet kanske inte att kunna dra muttern, men eftersom momentet blir så högt så är det omöjligt att fixera kopplingshuset på ett bra sätt. Med (stor) skiftnyckel gick det inget vidare. När jag i stället satte fast kopplingen i ett skruvstycke så blev både kopplingshus och rör ovala:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som en klick Locher-pasta skulle kunna lösa alla dessa problem men då blir man tydligen ovän med försäkringsbolaget eftersom man gjort en felaktig montering
Med en smord koppling brukar det dessutom vara lätt att känna när konan tar på röret. Här råkade jag flera gånger ut för att konan satt lös trots att jag dragit det föreskrivna 3/4 varvet. Det höga momentet bara för att övervinna friktionen och svårigheterna att fixera kopplingshuset gjorde det omöjligt att känna vad som hände.
Känns som om detta är ett enkelt sätt för tillverkaren att gardera sig mot spräckta kopplingar men det gör monteringen betydligt svårare.
Hur brukar ni göra ? Alla tips mottages tacksamt !
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag smörjer inte. Det brukar bli tätt.
EN rörmockare tipdsade mig om att när man har dragit åt kopplingen så skall man lossa muttern lite igen, och skruva ihop igen. Det tar bort en del materialspänningar.
EN rörmockare tipdsade mig om att när man har dragit åt kopplingen så skall man lossa muttern lite igen, och skruva ihop igen. Det tar bort en del materialspänningar.
Jag smörjer med locherpasta och, som sagt, dra åt, släpp och dra igen. Mässing är känsligt för spänningskorrosion.
Och jag köper alltid vatette klämringskopplingar (man kan ju alltid välja var man handlar) då det märket (enligt mig) är kungen av klämringskopplingar.
Och då dom kommer färdigsmorda från fabrik med korrekt fett är det svårt att misslyckas! Alltså behöver man ej smörja själv... Läs mer här högst upp på sidan sju.
Och då dom kommer färdigsmorda från fabrik med korrekt fett är det svårt att misslyckas! Alltså behöver man ej smörja själv... Läs mer här högst upp på sidan sju.
Tack för er input!
Den här gången var det ju VSH - Super som var tillgängligt så det fick bli dom och mjölksyra vid monteringen. Om man känner på gängorna så är de nog trots allt lite inoljade/infettade från fabrik. Men nog tyckte jag att de var svåra att dra på ett bra och kontrollerat sätt. Röret hade också en stark benägenhet att roterat med muttern trots att monteringsanvisningen säger att de är konstruerade så att just det inte ska hända.
Vilket är bästa stället för en glad amatör att få tag på Vatette ? SIgro ?
Den här gången var det ju VSH - Super som var tillgängligt så det fick bli dom och mjölksyra vid monteringen. Om man känner på gängorna så är de nog trots allt lite inoljade/infettade från fabrik. Men nog tyckte jag att de var svåra att dra på ett bra och kontrollerat sätt. Röret hade också en stark benägenhet att roterat med muttern trots att monteringsanvisningen säger att de är konstruerade så att just det inte ska hända.
Vilket är bästa stället för en glad amatör att få tag på Vatette ? SIgro ?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Jag har aldrig fattat varför man INTE ska smörja en gänga och/eller kona. Som gammal maskiningenhör och f.d. verkstadsmekaniker har jag dragit mängder med hydraulkopplingar och pneumatikkopplingar (för stålrör) genom åren. Jag kan inte se någon anledning till att inte smörja även VVS-kopplingar i mässing eller aducergods/stål. Vilofriktionen är ju betydligt större än rörelsefriktionen, speciellt för torra ytor. En smord gänga och klämring gör att man känner åtdragnings momentet utan risk för stick-slip och får mycket lättare att spänna kopplingen till rätt moment. Att ha torra ytor och hög friktion i gängor och mellan klämringen och och kopplingen har ingen påverkan på hur tät kopplingen blir. Jag använder fett för det mesta. Att rörläggare inte gör det beror på att de inte vill kladda med fett och ha extra arbetsmoment.Elkludde skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Det generella problemet är nog bara helt sonika att de flesta drar för hårt och smörja gör inte den saken bättre direkt. En klämring på ett kopparrör som i sig är ganska mjukt sätter sig korrekt ganska tidigt utan nån speciell kraft och att dra hårdare innebär bara att röret deformeras och riskerar att läcka enbart pga detta.
Det är inte särskilt sällsynt med läckande klämringskopplingar och de är ju med allra största sannolikhet dragna för hårt. Sen har de kanske till och med försökt kurera läckaget med att dra ännu hårdare.........
Det är ungefär som att dra en M8 skruv med nominella 23Nm. Att dra den hårdare tillför ingenting men prova sen att dra loss den med vanliga verktyg och antagligen kommer man att tycka att den inte är dragen ordentligt.
Det är inte särskilt sällsynt med läckande klämringskopplingar och de är ju med allra största sannolikhet dragna för hårt. Sen har de kanske till och med försökt kurera läckaget med att dra ännu hårdare.........
Det är ungefär som att dra en M8 skruv med nominella 23Nm. Att dra den hårdare tillför ingenting men prova sen att dra loss den med vanliga verktyg och antagligen kommer man att tycka att den inte är dragen ordentligt.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Smörjningen ändrar på förhållandet mellan åtdragningsmomentet och spännkraft på en bult/skruv. Det man vill åstadkomma med en gängad förbindelse är ju egentligen spännkraften. Den kan dock inte enkelt mätas och dörför tar man åtdragningsmomentet som mätstorlek. Drar du en bult smord och med ett visst moment får du högre spännkraft än om du drar samma bult osmord. Det kan faktiskt leda till förhög spännkraft som kan deformera ditt förband eller det du vill dra åt.
Åtdragningsmoment för skruvförband brukar avse smorda skruvar om inget annat anges.
http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/...moment/åtdragningsmoment-metriska-grovgangor/
http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/...moment/åtdragningsmoment-metriska-grovgangor/
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Egentligen är det inte en spännkraft som ska åstadkommas liknande ett bultförband. Klämringkopplingen kan betraktas mer som att få en deformation mellan klämring och rör/nippel. Jag menar att det är lättare att känna när deformationen är rätt om man inte har hög friktion, specillet om det är stick-slip vid åtdragningen.T Thomas_Blekinge skrev:Smörjningen ändrar på förhållandet mellan åtdragningsmomentet och spännkraft på en bult/skruv. Det man vill åstadkomma med en gängad förbindelse är ju egentligen spännkraften. Den kan dock inte enkelt mätas och dörför tar man åtdragningsmomentet som mätstorlek. Drar du en bult smord och med ett visst moment får du högre spännkraft än om du drar samma bult osmord. Det kan faktiskt leda till förhög spännkraft som kan deformera ditt förband eller det du vill dra åt.