1 193 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Trögt att vrida om nyckel trots ny cylinder?
Sida 1 av 2
Har problem med en dörr där nyckeln går extremt trögt att vrida om, även med ny cylinder. Om man lossar skruvarna till cylindern på motsatta sidan så går det inte trögt längre, men då sitter å andra sidan cylindern löst och glappar. Antar att det är något knas med låshuset, eller kan det vara något annat? Nog ska man väl kunna dra fast skruvarna till cylindern ganska hårt utan att det ska gå trögt att vrida om nyckeln? Det är ett klassiskt låshus från typ 80-talet, och helt vanlig cylinder, inga nymodigheter. Har plockat ut låshuset och ser inget direkt yttre fel på det, och sätter man i en skruvmejsel och vrider om så låser det lätt. Det verkar som att problemet uppstår när låshuset trycks ihop i och med att man skruvar fast cylindern i det så kärvar det. Några kända problem här i forumet?
Det har funnits en del låshus som gått trögt om man dragit cylinderskruvarna hårt.
Styr cylindermedbringaren in rätt i cylinderroddaren? annars kan det bli bekymmer.
Är det endast ny låscylinder efter befintliga nycklar eller är både låscylinder och nycklar nya? men det verkar fungera bra om det inte sitter hårt åtdraget.
Styr cylindermedbringaren in rätt i cylinderroddaren? annars kan det bli bekymmer.
Är det endast ny låscylinder efter befintliga nycklar eller är både låscylinder och nycklar nya? men det verkar fungera bra om det inte sitter hårt åtdraget.
Nya nycklar och ny cylinder och ny medbringare. Ja tom vred och beslag är nytt, det enda som är gammalt är låshuset. Med cylinderroddaren, menar du "krysset" på motsatt sida som går in i låshuset? Det ligger rätt iaf, sedan om det möjligen på något sätt inte sitter helt centrerat pga något fel i själva låshuset har jag inte tänkt på. Det märkliga är att om man drar åt skruvarna till cylindern precis så försiktigt och löst man utan att de sitter "lösa" och skramlar så går låset trögt. Lossar man dem från detta läge typ ett varv så går låset lätt igen, men då glappar cylindern lite som sagt, och gissar att det med tiden riskerar att cylindern helt enkelt lossnar pga vibrationer med mera. Just nu har jag löst det med lite Loctite. Men känns som en dålig långsiktig lösning1 123abc skrev:Det har funnits en del låshus som gått trögt om man dragit cylinderskruvarna hårt.
Det går trögt även utan vredet monterat. Det räcker att man försöker fästa cylindern rimligt hårt (precis så att den inte glappar), då blir det extremt trögt att vrida om nyckeln. Detta gäller även om dörren är öppen dessutom, så har inget med själva låskolven att göra heller.Ulltand skrev:
Har du kontrollerat så att pilen i låshuset pekar nedåt. Jag hade samma problem som du vid en installation och hade missat positionen på pilen.
https://eja.se/wp-content/uploads/2015/03/montering-låscylinder.pdf
https://eja.se/wp-content/uploads/2015/03/montering-låscylinder.pdf
Produkter som diskuteras: "låshus 8765"
Låshus 8765 universal Assa
Justerbar sym/osym, höger/vänster
1 305 kr inkl moms
Läs mer
Det ser i stort sett ut så här:1 123abc skrev:
https://criseq.se/produkt/lashus-565-osym-ho-assa-abloy/
Produkter som diskuteras: "låshus 565"
Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
848 kr inkl moms
Läs mer
Nu såg jag pilen ja, men har inte tänkt på att det skulle finnas en pil där. Jag får helt enkelt kolla den nästa gång jag är vid stugan. Men borde det inte gå trögt alltid om man nu har pilen åt fel håll? Nu går det bara trögt om man drar åt skruvarna.Bart skrev:
låser du ett helt varv eller ett kvarts varv med nyckeln?I irrbloss skrev: