Hello.
Har 2 st Mora MMIX B5 har problem att båda blir tröga och knarrar.
Efter flyttat in i nyckelfärdigt hus tog det 2 månader så fick vi problem med att kranarna blev så tröga att dem läckte,
mora skickade ut en service kille som bytte insatsen i båda sen kändes dem som nya.
Det tog ungefär 2 veckor så kände man på kranen att dem började blir tröga igen, så vi kontaktade mora igen, samma kille kom ut och bytte insatsen igen och sa att dem haft problem med dem kranarna, men mora åtgärdat problemet men den ny insats.
Men nu 2 månader med den nya åtgärdade insatsen så är dem tröga igen (vrider man mellan varm och kallt utan att starta vattnet låter de som att man gnider två bromsklossar motvandra).
Har Mora MMIX K5 i kök och tvättstuga som fungerar perfekt.

hittar bara forums trådar där folk har problem med gamla kranar, men detta är ju helt nya.
frågan är om någon annan har problem med mora kranar?
hur många gånger kan dem bara byte insats?

edit: Har kommunalt vatten.

Detta låter ju riktigt knepigt. Har ni särskilt hårt vatten eller något annat med vattnet som är onormalt? Kommunalt vatten brukar ju vara hyfsat OK. Ett långskott skulle kunna vara galvaniska strömmar, d.v.s. att olika material i vattenledningarna orsakar materialvandring. Det kan även vara ett elfel som gör att vattenledningarna leder en krypström vilket skulle kunna påverka materialet i kranen. Båda de teorierna är dock ganska långsökta. Jag tycker att tillverkaren borde byta hela blandarna nästa gång. Drabbas de i samma grad båda två? Sitter de i samma rum eller nära varandra på samma vattenledning?

Enligt konsumentköplagen (läs den, den är riktigt bra, tro mig!) så har säljaren tre försök på sig att åtgärda ett fel i varan. Därefter har du rätt att få pengarna tillbaka om felet uppstår igen (eller ett annat tillverkningsfel, behöver inte vara samma fel 4 gånger).

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/

/Fredrik

[QUOTE="fb35523, post: 2903843, member: 142550"
/Fredrik[/QUOTE]

Jo troligt är det helt enkelt feltillverkning, men min far och min svåger har haft problem med tröga kranarna lite till och från.
intressant teori med galvaniska strömmar, men det känns som fettet försvinner, eftersom dem känns bra i början men snabbt blir trögare.
Dem sitter i olika badrum, vad jag vet, enligt vatten ritningarna är det separata ledningar från varm-/kallvatten fördelaren till vardera badrum.
Har ju två andra köksblandare från mora som fungerar finfint.

Min far har en blandare i köket som blev trög efter några år och har en blandare i tvättstugan som har suttit 25 år och känns som ny.

Vatten hårdheten är 3,2-4,4 dH läser ja på kommunens hemsida.
Mycket mjukt 0-2,0
Mjukt 2,2-4,9
Medelhårt 5,0-9,8
Hårt 9,9-21
Mycket hårt >21

Fick tag i mora, killen i supporten blev förvånad att kranarna har blivit tröga för tredje gången.
Men nu ska dem skicka ut en service kille som ska byta båda.

M MegakriL skrev:
Hello.
Har 2 st Mora MMIX B5 har problem att båda blir tröga och knarrar.
Efter flyttat in i nyckelfärdigt hus tog det 2 månader så fick vi problem med att kranarna blev så tröga att dem läckte,
mora skickade ut en service kille som bytte insatsen i båda sen kändes dem som nya.
Det tog ungefär 2 veckor så kände man på kranen att dem började blir tröga igen, så vi kontaktade mora igen, samma kille kom ut och bytte insatsen igen och sa att dem haft problem med dem kranarna, men mora åtgärdat problemet men den ny insats.
Men nu 2 månader med den nya åtgärdade insatsen så är dem tröga igen (vrider man mellan varm och kallt utan att starta vattnet låter de som att man gnider två bromsklossar motvandra).
Har Mora MMIX K5 i kök och tvättstuga som fungerar perfekt.

hittar bara forums trådar där folk har problem med gamla kranar, men detta är ju helt nya.
frågan är om någon annan har problem med mora kranar?
hur många gånger kan dem bara byte insats?

edit: Har kommunalt vatten.
Har också MMIX B6 som de bytt insatsen på. Ett år senare är den trög och droppar igen. Nu blir det en ny blandare som inte är Mora eller FM Mattson (samma bolag).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.