Hej,
Har problem att få ur luften ur element, eller rättare sagt, jag har problem att fylla upp ett element med vatten.
Jag bor i ett tvåplanshus, och problemet finns i elementen en trappa upp (i bottenvåningens element är luften helt borta). Huset är från 1964

När jag luftar elementen på övre planet pyser det /bubblar i tre av fyra element. I det sista elementet kommer det på sin höjd ett pys, sedan händer ingenting, inget vatten/inget bubbel. Jag luftar med avstängd cirkulation, och jag har ställt trycket på 1,5 bar, trycket ändrar sig inte även om jag luftar. Alla element i huset har nya termostater/packningar. Jag behöver ingen värme i huset nu i augusti, men min bergvärmeanläggning (Nibe 1226) stänger av sig själv och larmar om att högtryckspressostaten har löst ut och att kompressordrift är blockerad, troligen på grund av luft i systemet...

Frågor:
Fylls vatten på i elementet jag lämnar luft luftningsnippeln öppen en längre tid? (det hörs inget...) Hur länge ska man i så fall ha nippeln öppen, tills det kommer vatten?
/Ulf

• Radiator med termostatventil och öppen luftningsnippel, tecken på luftproblem i elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart är trycket 1,5 bar? Du har inte råkat stänga av några ventiler?

Värmepumpen påverkas inte av att du har luft i ett element.

Tryckmätaren sitter intill bergvärmepumpen, på nedre våningen, trycket på 1,5 bar rör sig inte ur fläcken när jag luftar Tryckmätare på 1,5 bar monterad intill en röd expansionskärl nära en bergvärmepump i ett pannrum.
Skapa konto

Så här ser larmkoden från bergvärmepumpen ut
Display på bergvärmepump som visar en felkod om högtryckspressostat och potentiella orsaker.
Skapa konto

Är du säker på att tryckmätaren mäter trycket i värmesystemt? Det ser ut som ett ganska litet kärl och av placeringen att döma kan det vara till brine-kretsen. Dvs vätskan som cirkulerar ut i borrhålet.

Jag reagerar på första bilden där termostaten sitter längst ner på radiatorn vid tilloppen, har det verkligen funkat?

Ser inte ut att vara någon termostat utan bara ett ENH handvred. Viktigt att alla är öppna om det blir högtrycksfel.

Åtgärd nummer ett är att hitta rätt tryckmätare och säkerställa att det finns vatten i systemet.

Hade problem med luftning av en gammal radiator. Det var lite klägg i själva avluftningsventilen, kunde rota lite i den med gem eller liknande, minns inte. Kanske inte är ditt problem med pumpen, men ett tips. Tryck på 1,5 bar på radiatorslingan låter lite högt, men om inget händer med trycket om du luftar så är det nog ett annat tryck kanske.

Som tidigare har skrivit, kollat att det finns vatten? Det kommer väl vatten om du liftar något av dom andra elementen?

Tack för alla snabba svar

Mätaren på bilden är den enda synliga, har svårt att tro att det är något annat än en tryckmätare för den vattenburna värmen, litar också på den som monterade
Mikaelbe & CArl Johansson: ja det kommer vatten i de andra elementen
Useless: jag har inte stängd några element/ventiler.
Jonatan79: Termostaterna har alltid suttit där...och har fungerat bra hittills
Josth: Ja det är bara ett vred (alla är öppna) Jag har kollat "pinnen" i alla termostater, och den löper fint in och ut

Jag fick bergvärmen installerad i oktober förra året, och i april i år bytte jag alla termostater/termostatvred i elementen, allt har funkat galant tills nu
Kan det vara stopp ledningarna/elementen nånstans?

Redigerat:
Man tänker ju på de stålomspunna flexslangarna som sätts igen med åren men skulle det kunna ske innan installationen ens är ett år om det t.ex. ligger mycket magnetit i värmesystemet sedan tidigare? Eller bergvärmen kanske är installerad helt med kopparrör utan några flexslangar?

Redigerat:
Stiger mätaren/öppnar säkerhetsventilen om du fyller på mer vatten?

useless useless skrev:
Stiger mätaren/öppnar säkerhetsventilen om du fyller på mer vatten?
Japp, trycket i mätaren stiger direkt när jag fyller på systemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.