Byggahus.se
Jag letade länge och väl efter en lång ek-planka 3,20 lång. Det visade sig svårare än jag trott. Jag hade sneglat ett tag på att använda gamla bänkskivor som låg i garaget, men jag ville inte ha löpande mönster i det. Jag fick inspiration från ett kubbgolv som jag alltid velat lägga, men inte fått tillfälle för. Då tröskeln dessutom skulle passas in med 10 mm nivåskillnad skulle det bli enklare att trixa med småbitar. Det blev (som det ofta blir här hemma) ett större projekt än tänkt. Bara torktiden var c:a 2 veckor om man slår ihop det. Det tog lite mer än en månad att färdigställa. Jag kan väl säga att det är den överlägset mest överarbetade detaljen i vårt attefallshus :geek:

Så, fram med bänksågen och klyva lister av skivorna, hälften 30mm och andra hälften 20 mm.

Ekplanka på bänksåg med arbetsmaterial och verktyg utomhus på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppklyvda eklistar i olika storlekar ordnade på stenplattor utomhus, förberedda för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan valde jag att limma dem löpande ändå, men det blir ju lite annat mönster än "vanligt golv"

Träbitar limmas ihop på en arbetsbänk med flera skruvstäd som håller dem på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel av ekplankor under tillverkning med skruvtvingar, lim och slipmaterial på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några rundor med elhyveln från helvetet (Biltema) var det dags för inpassning. Glömde att dokumentera avfasningen, men det blev i alla fall gjort med en överhandsfräs.
En handgjord tröskel av ek med kubbmönster intill en fönsterdörr, ovanpå ett mörkt golv med synlig torktidstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser bra ut. Tyvärr knäckte jag tröskeln med hyveln, så det får bli två bitar att jobba med, blir ändå enklare. Först lagning av alla små hål med expoxy-resin. Torktid på 24 timmar :rolleyes: Två omgångar epoxy blev det.
Nybyggd och obehandlad trätröskel med kubikmönster på arbetsbockar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom trösklarna började slå sig med expoxyn så bestämde jag mig för att täta baksidan med en tveksam slatt med vattenburen lack. Nu blev det riktiga bananer av dem. Tanken var att de skulle rätta till sig efter lacken på ovansidan kom på.

Ektrösklar under bearbetning utomhus på arbetsbänkar, en delvis lackad och limmad, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel av trä under bearbetning på arbetsbänk utomhus med slipmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då tröskeln hade blivit för kort när jag råkade knäcka den fick jag skruvlimma på en bit till

Träplankor i processen att bli en tröskel fixerade i arbetsbänk med verktyg på uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmad och klämd trätröskel med kubiskt mönster och reparationsskarv i skruvtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för lackning. Expoxy klarar inte UV så bra, så hela fick täckas in med Polyuretan-lack. Jag testade en billig från biltema.efter första strykningen stod det klart att det krävdes 24h torktid även på denna :rolleyes:. Nio strykningar blev det, med mellanslipning :seenoevil:
Bananerna har åtminstone rätat ut sig så nu är de hyfsat raka igen.

Material och verktyg för tröskelbygge med klyvda lister, epoxy, och lack på ett schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våg visar 252,7 g med genomskinlig plastmugg med epoxiharts på en grå platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätröskel på arbetsbänk bredvid en slipmaskin, nyslipad och förberedd för lackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt skapad tröskel med limmade träbitar och en gul tejp på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel av ek med kubbgolvsmönster och synlig limfog, vid en glasdörr, ovanpå ett stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlutningsvis blev det handslipning med 600-papper plus någon slags svamp-slip från biltema. Finishen ser ut som en oljad variant.

Handgjord trätröskel med kubbmönster vid en dörröppning, mellan matta och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen limmades den på plats med "Interior High Grip" från Bostik. Den har lite rörelse även när den torkat. Bra om det kan röra sig lite tänker jag.

Nyinstallerad tröskel med kubbmönster mellan kaklat golv och träveranda, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.