Byggahus.se
Är det någon som vet vad det kan vara för lucka samt uppskjutande rörstump som vi har i vårt gamla pannrum? Är det något som hör till den gamla pannan eller kan det vara någon som hör till ett forna avlopp? Huset är byggt 1931.
 
  • Slitet hörnrum med smutsigt golv, fläckar, rör, och skadad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ojje ojje skrev:
Är det någon som vet vad det kan vara för lucka samt uppskjutande rörstump som vi har i vårt gamla pannrum? Är det något som hör till den gamla pannan eller kan det vara någon som hör till ett forna avlopp? Huset är byggt 1931.
Inspektionslucka för avlopp gissar jag. Öppna och fota
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inspektionslucka för avlopp gissar jag. Öppna och fota
Planen är att lägga klinker i pannrummet. Jag öppnar och kollar innan vi ev lägger klinker över. Då går den nog bara ner i en stenkista i dag skulle jag tro. Vi har ett avlopp ut till ett reningsverk (om nu inte bara det tar denna väg....)
 
ullet
Vi hade en sån lucka i tvättstugan i förra huset, var en rensbrunn för utgående avlopp.

Går ju rätt fort att öppna och be nån spola i en toalett för att se ifall det rinner förbi nåt där nere för att veta om den fortfarande är aktiv.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Brukar vara en bultad lucka på röret under, helt öppet så skulle det lukta skit i hela källaren
 
J jonaserik skrev:
Brukar vara en bultad lucka på röret under, helt öppet så skulle det lukta skit i hela källaren
Blir mer och mer spännande att öppna :) Funderar dock om man törs lägga klinker över. Den där luckan har i alla fall inte öppnats sedan 1991...
 
Du måste nog öppna den för att se vad som finns under. Ett gjutjärnsrör kanske som börjar se sina bästa dagar bakom sig. Så att bara skrota är nog lite fel om det används. Har ni gjutjärn på andra ställen med så kanske det kan vara dax att tänka på nya rör i hela avloppssystemet. Men mycket jobb och källargolvet måste då huggas upp. Så att lägga klinkers nu är kanske att kasta pengarna i sjön. Finns det renslucka på annat ställe, brukligt att ha en strax över golvet där rören från ovan kommer ner.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Lägg inte klinkers över så den blir oåtkomlig utan täck luckan med klinkers så den går att öppna upp.
Kan vara guld värd om du får stopp i avloppet och behöver rensa.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
I
Varför öppnar man inte bara luckan och tittar? Mest troligt handlar det om en rensbrunn som används ex när det blir stopp i avloppet eller om man behöver inspektera systemet. Finner man ett aktivt avlopp under luckan så bygger man inte över det, det kan vara en ovärderlig tillgång en vacker dag. Vi har fått använt vår flitigt, hade den inte funnits så hade det varit ett STORT problem.

På bilden ser luckan limmad ut så ha någon tätningsmassa redo efter att ni inspekterat(kanske ta lite foto). Vanligen sitter det ett tätt lock på avloppsröret så doft borde inte vara ett problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Eftersom det inte är aktuellt med något tätskikt vad jag förstår så finns väl egentligen ingen anledning att kakla igen luckan? Gör som du fick tips om ovan, kakla luckan kan man ju göra men det är ju bra om man fortsatt kan öppna den.

Röret som sticker upp är det ju däremot möjligt att man kan korta ned och lägga under kaklet, det kanske inte behövs längre (jag vet inte).
 
  • Gilla
ojje
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Varför öppnar man inte bara luckan och tittar? Mest troligt handlar det om en rensbrunn som används ex när det blir stopp i avloppet eller om man behöver inspektera systemet. Finner man ett aktivt avlopp under luckan så bygger man inte över det, det kan vara en ovärderlig tillgång en vacker dag. Vi har fått använt vår flitigt, hade den inte funnits så hade det varit ett STORT problem.

På bilden ser luckan limmad ut så ha någon tätningsmassa redo efter att ni inspekterat(kanske target lite foto). Vanligen sitter det ett tätt lock på avloppsröret så doft borde inte vara ett problem.
Jo, "man" kommer att öppna luckan
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom det inte är aktuellt med något tätskikt vad jag förstår så finns väl egentligen ingen anledning att kakla igen luckan? Gör som du fick tips om ovan, kakla luckan kan man ju göra men det är ju bra om man fortsatt kan öppna den.

Röret som sticker upp är det ju däremot möjligt att man kan korta ned och lägga under kaklet, det kanske inte behövs längre (jag vet inte).
Ja, någon sådan lösning verkar det bli (om det är ett aktivt avlopp under, det ser jag ju när jag öppnar luckan). Blir nog snyggast att limma klinker på luckan som ligger där utan fog mot omkringliggande klinker. Tack
 
I Ironside skrev:
Varför öppnar man inte bara luckan och tittar? Mest troligt handlar det om en rensbrunn som används ex när det blir stopp i avloppet eller om man behöver inspektera systemet. Finner man ett aktivt avlopp under luckan så bygger man inte över det, det kan vara en ovärderlig tillgång en vacker dag. Vi har fått använt vår flitigt, hade den inte funnits så hade det varit ett STORT problem.

På bilden ser luckan limmad ut så ha någon tätningsmassa redo efter att ni inspekterat(kanske target lite foto). Vanligen sitter det ett tätt lock på avloppsröret så doft borde inte vara ett problem.
Jovisst är det så och ett garanterat "dolt fel" om huset skulle säljas och någon har lagt ett klinkergolv över en sannolikt viktig renslucka. Öppna, inspektera, fundera!
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
ojje ojje skrev:
Jo, "man" kommer att öppna luckan
Pillar ”man” bort färgen på skruvarna blir de lättare att få loss. 😉

Slitet vita golvplattor, smuts, skadad kant, spindel, röda pilar indikerar specifika punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja när vi gick genom vårt hus med säljaren, kom han fram med en skall karta, luckan ligger så många centimeter från vägg A och så många centimeter från vägg B. Luckan var alltså täckt med klinkers. Tänkte först hyggligt att säga till för det va inget vi tänkte på att leta efter men så klart ett bra sätt att se till att det inte är ett dolt fel. Renovering av utrymmet är på gång och får väll då passa på att se över lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.