Hej!

Håller på med ett att nyanlägga ett våtutrymme (kombinerat tvättstuga/badrum) i en del av vårt hus som tidigare varit outnyttjat. Har bestämt mig för LK-system och har köpt in vad jag tror behövs. Har också läst på ordentligt i monteringsanvisningarna samt säker vatten. Eftersom jag är novis har jag dock några frågor som jag inte hittar svar på där. Om någon kan bidra med svar på en eller flera av följande frågor vore jag jättetacksam.

1. Inkommande vatten till fastigheten kommer från rummet bredvid. Jag har tänkt mata därifrån (varmvattenberedaren står också där). Totalt är det 8 rör (5 kv och 3 vv) som ska till det nya rummet, varav jag tänkt dra 5 genom golvbjälklaget. Utrymmet där rören ska komma in i det nya rummet har jag tänkt bygga in för att dölja rören samt annat och det finns därför utrymme att efter rören kommit in i rummet böja/bocka dessa för att få ned dem i bjälklaget. Jag behöver därför inte göra en skarp 90-gradersböj med väggbockstöd utan vill hellre gå rakt genom en kortling i väggen med en genomföringshållare (RSK 1880682) för att påbörja böjen därefter. Är det ok eller finns det ngt som hindrar det?

2. Hur stor diameter ska det vara på hålen för röret i bjälklaget? Tänker mig 26 mm och därefter trä igenom 25-mm tomröret. Är det feltänkt (tex för tajt)?

3. Måste alla hål genom bjälklaget vara räta eller får man, när man ska svänga med röret, göra hål diagonalt genom golvregeln (Bortse från bärigheten).? Inser att det är svårt att fixera röret när det löper diagonalt genom regeln men tänker att det kan fixeras vid nästa raka genomföring.

4. När man ska upp från golvet via väggen till blandaren - måste man tänka på ngt annat än att fixera röret vid böjens början och slut?

tack på förhand

Ingen?

Är absolut inte expert men har genomfört liknande jobb för något år sedan. Du verkar ha läst på noggrant, jag ser inga hinder att göra som du tänkt. Möjligen kan det bli lite tight med 26 mm hål men det är ju bara att vidga om det kör ihop sig någonstans.
Där det var svårt att fixera vid sneda genomföringar använde jag polyuretanskum, har inte märkt några olägenheter. Alla 90 grders böjar fixerades med metallstöd. Allt fungerar till belåtenhet idag.

surris
Lite svårtolkade frågor. Men kan göra mitt bästa.

1. Ja du kan använda en hållare igenom en kortling och ut genom väggen. Men varför ska du böja den sen?
2. Finns ingen anledning att göra det så tajt. Finns inget som säger att du inte kan göra det så tajt men onödigt krångligt att få igenom rören.
3. Diagonalt går bra.
4. Nej

Tack båda för bra svar! Verkar som jag är på rätt spår. Får fundera på hålens storlek och fixeringen. Anledningen till att jag ska böja röret efter genomföringen med hållare är alltså för att komma ner i bjälklaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.