Min Corroventa krypgrundsavfuktar fungerar ej. Det klickar om de relä som sitter dels nere i hygrometern, dels uppe i kontrollpanelen.

I hygrometern sitter det 2 st AZ761-1C-18DS
dvs sådana här https://www.onlinecomponents.com/american-zettler/az7611c18ds-10615231.html

Uppe i kontrollpanelen sitter det 1 st AZ761-1CB-12DE
dvs https://www.onlinecomponents.com/american-zettler/az7611c12de-10615216.html

AZ761-1C-18DS relä från American Zettler, svart rektangulärt komponent.

Det verkar dock vara svårt att få tag på original, är det någon som känner till var man kan få till utbyte som helst passar med benen ? då jag inte är någon höjdare på att lödda )))

Hur vet du att det är fel på det bara för att det klickar i det? kanske inte ens finns nån spänning att transportera vidare?

När man kör den manuellt (forcerad tillslag) så kör avfuktaren igång. Så där är ström genom. Det knattrar om reläet i kontrollpanelen när man drar ner hygrometern(dvs vil ha lägre RF) Sedan knattrar det intermittent i de som sitter i hygrometern...
:oops:

Kan ju lika gärna vara glappkontakt i kortet. Inget ovanligt med söndervibrerade lödningar på kort som sitter i märkliga miljöer. Skulle plocka bort och syna noga innan jag gör nå mer. Kan ju lika gärna räcka med att löda om strategiska punkter. Är man lite van och har synen i behåll så brukar man se som grå ringar i lödningarna där det har vibrerat och blivit sprickor i lödningarna.

Japp, jag ska ta ut dem och syna av. Har räddat några tidigare kort med hjälp av tops och lite sprit ;) Vill bara kör ner fuktigheten först i grunden.

Om reläna skrattar så är det nog dålig kontakt för drivspänningen , det är vanliga minirelän och finns ersättare för dom

Korten såg helt rena ut, inga ärgningar eller grå/mörka partier.

Finns spänning fram, jag måste åka och hämta min multimeter känner jag.

Har hittat på Ebay, men tyvärr säljs de i 10 pack....( Kanske bara blir en hygrostat för typ 300 kr på en stickpropp, har ju uttag nere i krypgrunden.

Det värsta är att jag vet varför ngt har gått sönder, bröt spänningen igår för att dra om en del av utebelysningen. När jag drog huvudbrytaren så stängde den inte ordentligt, fick trycka 3-4 ggr innan den fastnade nedtryckt. Samtidigt matade solcellerna in sin spänning, något jivade inte just då.

TACK för tipset, ska kolla igenom. enda knölet är väl att 18VDC hade 5 pins och 12 VDC har 4.. Den sista foten måste väl ha ett syfte?

Du får kolla upp kontaktfunktioen syns nog om man synar dom lite mera det är standardrelän och ska nog bara ge en kontakt till start och kanske någon indikering, ( en del har 2 eller 3 st potensialfria kontakter till/från i sig ) och många tillverkare, men tror Omron är störst vad jag vet

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
På sidan 207 i länken så finns kontaktfunktionen.och du kan jämföra med datablad för dina, sök på typen ( datasheet ) du har så hittar du

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tack , jag ska titta (y)

Hmm, har synat av kortet i hygrometern igen. En kondensator har lite lite elektrolyt under sig vid pinnarna, (ovanifrån är den dock slät och fin) misstänker denna nu. MEN den som sitter där är en1000uf 25V , jag har hemma i ett gammalt kretskort en ok konding på 1000uf 35V . Kommer den att fungera? Har för mig att man kan gå upp i volt men inte ner? Stämmer det?:thinking:

Det är normalt sett inga problem att byta till en med högre spänning.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tack för svaret, jag provar (y)(y)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.