Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Min Corroventa krypgrundsavfuktar fungerar ej. Det klickar om de relä som sitter dels nere i hygrometern, dels uppe i kontrollpanelen.
I hygrometern sitter det 2 st AZ761-1C-18DS
dvs sådana här https://www.onlinecomponents.com/american-zettler/az7611c18ds-10615231.html
Uppe i kontrollpanelen sitter det 1 st AZ761-1CB-12DE
dvs https://www.onlinecomponents.com/american-zettler/az7611c12de-10615216.html
Det verkar dock vara svårt att få tag på original, är det någon som känner till var man kan få till utbyte som helst passar med benen ? då jag inte är någon höjdare på att lödda )))
I hygrometern sitter det 2 st AZ761-1C-18DS
dvs sådana här https://www.onlinecomponents.com/american-zettler/az7611c18ds-10615231.html
Uppe i kontrollpanelen sitter det 1 st AZ761-1CB-12DE
dvs https://www.onlinecomponents.com/american-zettler/az7611c12de-10615216.html
Det verkar dock vara svårt att få tag på original, är det någon som känner till var man kan få till utbyte som helst passar med benen ? då jag inte är någon höjdare på att lödda )))
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Hur vet du att det är fel på det bara för att det klickar i det? kanske inte ens finns nån spänning att transportera vidare?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
När man kör den manuellt (forcerad tillslag) så kör avfuktaren igång. Så där är ström genom. Det knattrar om reläet i kontrollpanelen när man drar ner hygrometern(dvs vil ha lägre RF) Sedan knattrar det intermittent i de som sitter i hygrometern...

Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Kan ju lika gärna vara glappkontakt i kortet. Inget ovanligt med söndervibrerade lödningar på kort som sitter i märkliga miljöer. Skulle plocka bort och syna noga innan jag gör nå mer. Kan ju lika gärna räcka med att löda om strategiska punkter. Är man lite van och har synen i behåll så brukar man se som grå ringar i lödningarna där det har vibrerat och blivit sprickor i lödningarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Japp, jag ska ta ut dem och syna av. Har räddat några tidigare kort med hjälp av tops och lite sprit
Vill bara kör ner fuktigheten först i grunden.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Korten såg helt rena ut, inga ärgningar eller grå/mörka partier.
Finns spänning fram, jag måste åka och hämta min multimeter känner jag.
Har hittat på Ebay, men tyvärr säljs de i 10 pack....( Kanske bara blir en hygrostat för typ 300 kr på en stickpropp, har ju uttag nere i krypgrunden.
Det värsta är att jag vet varför ngt har gått sönder, bröt spänningen igår för att dra om en del av utebelysningen. När jag drog huvudbrytaren så stängde den inte ordentligt, fick trycka 3-4 ggr innan den fastnade nedtryckt. Samtidigt matade solcellerna in sin spänning, något jivade inte just då.
Finns spänning fram, jag måste åka och hämta min multimeter känner jag.
Har hittat på Ebay, men tyvärr säljs de i 10 pack....( Kanske bara blir en hygrostat för typ 300 kr på en stickpropp, har ju uttag nere i krypgrunden.
Det värsta är att jag vet varför ngt har gått sönder, bröt spänningen igår för att dra om en del av utebelysningen. När jag drog huvudbrytaren så stängde den inte ordentligt, fick trycka 3-4 ggr innan den fastnade nedtryckt. Samtidigt matade solcellerna in sin spänning, något jivade inte just då.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Finns styckevis på Conrad, det är 12VDC på ett och 18VDC på det ändra , kolla här och scrolla det verkar som att dom kan gå med 75 % överspänning så då blir en 12VDC ett 18VDC relä https://www.parallax.com/sites/default/files/downloads/400-00052-Omron-12V-Relay-Datasheet.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
TACK för tipset, ska kolla igenom. enda knölet är väl att 18VDC hade 5 pins och 12 VDC har 4.. Den sista foten måste väl ha ett syfte?
Du får kolla upp kontaktfunktioen syns nog om man synar dom lite mera det är standardrelän och ska nog bara ge en kontakt till start och kanske någon indikering, ( en del har 2 eller 3 st potensialfria kontakter till/från i sig ) och många tillverkare, men tror Omron är störst vad jag vet
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Tack , jag ska titta 
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Hmm, har synat av kortet i hygrometern igen. En kondensator har lite lite elektrolyt under sig vid pinnarna, (ovanifrån är den dock slät och fin) misstänker denna nu. MEN den som sitter där är en1000uf 25V , jag har hemma i ett gammalt kretskort en ok konding på 1000uf 35V . Kommer den att fungera? Har för mig att man kan gå upp i volt men inte ner? Stämmer det?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Tack för svaret, jag provar