Hej, jag har ett expansionskärl som jag undrar om det är trasigt. Det faller i tryck lite då och då och det kommer lite, lite vatten nästan hela tiden ur skvallerröret. Det kommer dock inget när pannan är i gång och då håller kärlet också trycket. Jag har försökt att kolla luften i kärlet genom att trycka på den lilla pinnen i ventilen under kärlet, men ingen reaktion.
Det kommer varken vatten eller luft ur där. Har också försökt fylla på med luft med en cykelpump, men ingen reaktion på trycket i barometern. Det var dock jättetungt att pumpa i luft. Kanske har jag använt fel sorts munstycke, men de andra munstyckena har inte passat alls som fanns med i förpackningen från Biltema.
vad kan det vara för fel?

Hej

Kan vara så att bälgen har vänt sig åt fel håll i expansionskärlet. Ligger alltså i botten, detta hände mig för några år sedan. Jag monterade ner expansionskärlet och pumpade upp tryck i luftventilen med en kraftig fotpump, till sist sa det pang och det bälgen vände sig. Har funkat bra sen dess.

Jepp, man måste ha trycklöst på vattensidan när man fyller kärlet med luft. Det bästa är att fylla med kompressor. Cykelpump går i nödfall, men tar en jäkla tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.