Hej på er

Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"

Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.

Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.

"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."

Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.

Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?

Mvh förvånad och förvirrad
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hej på er

Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"

Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.

Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.

"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."

Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.

Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?

Mvh förvånad och förvirrad
Hemförsäkringen hade täckt om den rasat ner från väggen och gått sönder pga en olycka. Att produkten inte håller som förväntat är ju något mellan dig och tillverkaren. Så inte särskilt konstigt egentligen. Däremot omfatats vitvaror normalt av hemförsäkringen. Så jag förstår om man hade förväntat sig det. Mend et är genomgående för alla hemförsäkringar jag sett, så inget konstigt.
Hade varit bättre om "grabben" hade råkat spela fotboll inomhus, eller lekt kuddkrig.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Vad exakt står i försäkringsvillkoren? Vet att vissa "stora försäkringar" innehåller moment för fel eller skador på hemelektronik.

Sedan kan det ju vara värt att kolla med ngn serviceverkstad, det förekommer att tillverkare ger en förlängd goodwill garanti för vissa fel om det finns något särskilt illa kontruktions eller tillverkningsfel.
 
Hade varit bättre att ta en hammare och slå ett rejält slag, då hade försäkringen hjälpt :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hej på er

Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"

Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.

Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.

"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."

Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.

Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?

Mvh förvånad och förvirrad
Är det rimligt att en tre år gammal TV slutar fungera?
Jag har en 32 tums (CRT) Telefunken från 1999 som är flitigt använd och fortfarande används många timmar per dag.
Inte ett fel pä 26 år.
Kvalitet är idag ett alltmer okänt begrepp!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.