611 läst ·
4 svar
611 läst
4 svar
Trasig TV
Hej på er
Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"
Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.
Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.
"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."
Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.
Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?
Mvh förvånad och förvirrad
Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"
Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.
Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.
"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."
Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.
Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?
Mvh förvånad och förvirrad
Hemförsäkringen hade täckt om den rasat ner från väggen och gått sönder pga en olycka. Att produkten inte håller som förväntat är ju något mellan dig och tillverkaren. Så inte särskilt konstigt egentligen. Däremot omfatats vitvaror normalt av hemförsäkringen. Så jag förstår om man hade förväntat sig det. Mend et är genomgående för alla hemförsäkringar jag sett, så inget konstigt.Skogspromenix skrev:
Hej på er
Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"
Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.
Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.
"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."
Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.
Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?
Mvh förvånad och förvirrad
Hade varit bättre om "grabben" hade råkat spela fotboll inomhus, eller lekt kuddkrig.
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Vad exakt står i försäkringsvillkoren? Vet att vissa "stora försäkringar" innehåller moment för fel eller skador på hemelektronik.
Sedan kan det ju vara värt att kolla med ngn serviceverkstad, det förekommer att tillverkare ger en förlängd goodwill garanti för vissa fel om det finns något särskilt illa kontruktions eller tillverkningsfel.
Sedan kan det ju vara värt att kolla med ngn serviceverkstad, det förekommer att tillverkare ger en förlängd goodwill garanti för vissa fel om det finns något särskilt illa kontruktions eller tillverkningsfel.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Är det rimligt att en tre år gammal TV slutar fungera?Skogspromenix skrev:
Hej på er
Vår TV som är tre år gammal slutade fungera. Backlighten slutade helt enkelt lysa på 70% av TV-ytan.
TV i fråga är en Philips 70"
Kontaktade försäkringsbolaget som i sin tur använde sig utav en underleverantör för att utreda skadan.
Det här är svaret jag fick.
Kan tillägga att vi har hemförsäkring modell större.
"Att TV:n slutar fungera av sig självt omfattas inte av försäkringen då det inte finns någon skadehändelse som kan prövas mot försäkringen. Vi rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren för att se om det finns garanti kvar, alternativt reklamation. Det här är vårt slutliga beslut i ärendet."
Det finns ingen garanti kvar, och reklamationsrätten har passerat.
Är detta rimligt? Varför har man en hemförsäkring om den inte täcker saker som går sönder?
Mvh förvånad och förvirrad
Jag har en 32 tums (CRT) Telefunken från 1999 som är flitigt använd och fortfarande används många timmar per dag.
Inte ett fel pä 26 år.
Kvalitet är idag ett alltmer okänt begrepp!
Klicka här för att svara
