Hej på er.
Jag skulle gärna få råd om den här lite suddiga bilden. Det är så att vår hamster-jäkel smet in bakom kylskåpet och behagade gnaga sig så gott som igenom den bruna sladden som ni ser. Den verkar inte varit på någon annan sladd. Kylen funkar. Men kan det vara farligt? Och i så fall hur? Kan kylen bli strömförande eller är det en brandrisk med tanke på ev damm bakom kylen?
Tack!
Jag skulle gärna få råd om den här lite suddiga bilden. Det är så att vår hamster-jäkel smet in bakom kylskåpet och behagade gnaga sig så gott som igenom den bruna sladden som ni ser. Den verkar inte varit på någon annan sladd. Kylen funkar. Men kan det vara farligt? Och i så fall hur? Kan kylen bli strömförande eller är det en brandrisk med tanke på ev damm bakom kylen?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där måste du helt klart göra/låta göra något åt!
Går det inte att komma åt att byta sladden så skulle jag skarva i en frisk bit med presshylsor av god kvalite sedan krympslang utanpå.
Går det inte att komma åt att byta sladden så skulle jag skarva i en frisk bit med presshylsor av god kvalite sedan krympslang utanpå.
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Om hamstern nästa gång väljer att tugga av jordkabeln och denna redan trasiga kabel får kontakt med metallhöljet som i detta fallet ligger oroväckande nära så har ni definitivt en farlig situation! Isolera åtminstone med eltejp i väntan på en riktig lösning. Har ni jordfelsbrytare?
Tejpa genast och byt så fort som möjligt! Inge kul om någon får en elchock.
Möjligen, eller så är det bara kräm på när kompressorn går.
Att först tejpa som temporär åtgärd brukar sedan bli en permanent lösning i många fall, egen erfarenhet
och sedan faller det i glömska, speciellt bakom ett kylskåp
Hade det bara varit isolering så hade jag gjort det, nu verkar kopparn vara skadad så åtgärda det trasiga direkt, "för tidens tand läker inte dessa sår".
Hade det bara varit isolering så hade jag gjort det, nu verkar kopparn vara skadad så åtgärda det trasiga direkt, "för tidens tand läker inte dessa sår".
Kommer du inte åt att byta ut hela tråden, verkar vara en RK 1,5 så är det bara att klämskarva bort den trasiga biten. Tejpa sen området. Jag skulle också mäta om kylen verkligen är jordad. Ser ut som det är tändtrådarna till kompressorn, den lurviga typen kan iof knaprat när inte komp jobbat. Kraftigt skadad kabel kan snabbt brinna av vid kompressorstart.
Ta ett snack med den ludna, med dessa böjelser kan det snabbt bli både dyrt och farligt hehe.
Ta ett snack med den ludna, med dessa böjelser kan det snabbt bli både dyrt och farligt hehe.