Hej på er.

Jag skulle gärna få råd om den här lite suddiga bilden. Det är så att vår hamster-jäkel smet in bakom kylskåpet och behagade gnaga sig så gott som igenom den bruna sladden som ni ser. Den verkar inte varit på någon annan sladd. Kylen funkar. Men kan det vara farligt? Och i så fall hur? Kan kylen bli strömförande eller är det en brandrisk med tanke på ev damm bakom kylen?
Tack!

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det där måste du helt klart göra/låta göra något åt!
Går det inte att komma åt att byta sladden så skulle jag skarva i en frisk bit med presshylsor av god kvalite sedan krympslang utanpå.

• Gilla
Ska
  • Laddar…
Eltejp?

Ripper500 skrev:
Eltejp?
Bättre än inget men eftersom hamstern verkar ha skadat kopparn så ska man nog dit med en ny bit.

Hej,

Tack för ditt svar. Är det någon fara med att sladden ser ut som den gör tills dess att vi får bytt? Vad är det som skulle kunna hända?

Om hamstern nästa gång väljer att tugga av jordkabeln och denna redan trasiga kabel får kontakt med metallhöljet som i detta fallet ligger oroväckande nära så har ni definitivt en farlig situation! Isolera åtminstone med eltejp i väntan på en riktig lösning. Har ni jordfelsbrytare?

• Gilla
Ska
  • Laddar…
Ska skrev:
Vad är det som skulle kunna hända?
Dödsfall till följd av elchock eller brand skulle t.ex. kunna hända.

Tejpa genast och byt så fort som möjligt! Inge kul om någon får en elchock.

Varför brann inte den stackars hamstern upp, frågar man sig? Räddad av korkoplasten?

Möjligen, eller så är det bara kräm på när kompressorn går.:cool:

Ja, han kan väl knappast ha stått på metallchassit och samtidigt tuggat på den spänningssatta ledaren

Att först tejpa som temporär åtgärd brukar sedan bli en permanent lösning i många fall, egen erfarenhet;) och sedan faller det i glömska, speciellt bakom ett kylskåp
Hade det bara varit isolering så hade jag gjort det, nu verkar kopparn vara skadad så åtgärda det trasiga direkt, "för tidens tand läker inte dessa sår".

Man ska inte ha gnagare som husdjur....:D

PST skrev:
Man ska inte ha gnagare som husdjur....:D
Inte bakom kylskåpet i alla fall.

När jag var liten var det en kanin och en frys. Kaninen klarade sig den med.

Kommer du inte åt att byta ut hela tråden, verkar vara en RK 1,5 så är det bara att klämskarva bort den trasiga biten. Tejpa sen området. Jag skulle också mäta om kylen verkligen är jordad. Ser ut som det är tändtrådarna till kompressorn, den lurviga typen kan iof knaprat när inte komp jobbat. Kraftigt skadad kabel kan snabbt brinna av vid kompressorstart.
Ta ett snack med den ludna, med dessa böjelser kan det snabbt bli både dyrt och farligt hehe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.