Byggahus.se

Trasig Nibe Fighter 310P, vad göra?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej, Jag har en NF 310P som började för en vecka sen säga A03, har kontaktat firman som ställde in den när huset byggdes, dom ska kika på den i nästa vecka... men det verkar som det är kompressorn :( dags att samla ihop 10000 kr....

återkommer när jag vet mer...

Btw. Den är från 2002..... bara 6 år...

2. J
    Medlem Nivå 1

Grannen har en IVT

Grannen har en IVT från 1992 som han gjort ett kompressorbyte på. Den har läckt under lång tid och nu har det tilltagit. Styrningen fungerar dåligt och trots att experter varit där för att justra detta så blir det inte riktigt bra. Verkar inte som gamla IVT är bättre än Nibe.
    MEN... Då jag pratade med försäkringsbolaget vid senaste tillfället då kompressorn havererade för 2:a gången så sa de att IVT har haft en mycket grundlig analys av kvalitetsarbetet och förbättrat processerna rakt igenom, vilket tydligen skulle ha gett reultat. Är det någon som kan bekräfta detta? Finns det några andra siffror att se på vid val av panna? Det är väl lika bra att börja spara nu, för det tar väl inte lång tid innan pannan klappar ihop för gott.

3. A
    Medlem Nivå 7
    En uppdatering:

Min nya kompressor från 2002 fungerar fortfarande, men med tanke på vad ni andra råkat ut för så är jag livrädd för att den skall ge upp andan när som helst. Har lagt undan pengar för att kunna byta när det väl händer, men NIBE kommer att få sina öron varma om och när det händer igen. Gillar inte den oro som hela tiden ligger och gnager, mina föräldrars jordvärmepump är 28 år gammal och fungerar fortfarande (borde nog bytas ut, men inget stort har havererat), men en modern NIBE håller inte ens lika länge som ett par jeans.

/ama

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man tittar hos folksam (sök på värmepump på deras hemsida) så finns där statistik för antal skador hos olika fabrikat ca.10 år bakåt i tiden. Statistiken gäller alla försäkringsbolag.

Nu kommer jag inte ihåg exakta detaljer men både IVT och Nibe hade väldigt många fler skadefall än ex. Thermia.

Jag har ingen aning om hur fördelningen av marknadsandelar ser ut mellan dessa tillverkare, men skillnaden var typ en faktor 100. Och SÅ mycket större är väl knappast IVT och NIBE. Nu kommer jag inte ihåg vem av dem som låg en faktor 100 sämre, så kolla själva innan ni dömer ut någon.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Om man tittar hos folksam (sök på värmepump på deras hemsida) så finns där statistik för antal skador hos olika fabrikat ca.10 år bakåt i tiden. Statistiken gäller alla försäkringsbolag.

Direktlänk!
    http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0A/CA/03/wkr0007.pdf

Man borde kolla upp lite mera innan man köper värmepump,
    själv gjorde jag det inte.

6. G
    Medlem Nivå 7
    Verkar som om NF310-P historiskt sett har haft en del problem, men hur är det med storebror NF360-P, enligt Folksams statistik är ju antal skador på denna pump i princip ingenting?

7. S
    Medlem Nivå 1
    Det är ju ett klassiskt argument för företag med dålig statisstik vad gäller fel. Oavsett om det gäller bilar, målarfärg eller värmepumpar.

"Det var lite barnsjukdomar, men dem vi tillverkar IDAG har inga problem". Så har färgtillverkare sagt de sista 30 åren om sina vattenbaserade färger, nu har väl en del av dem börjat fungera.

Skillanden mellan ett bra företag och ett dåligt är att det bra företaget lägger resurser på att säkerställa att deras produkter är bra. Det dåliga företaget lägger rersurserna på att bortförklara sina brister.

Finessen är att man skall inte finnas i folksams skadestatistik (på de övre platserna) från början, så slipper kunderna gissa på om det är ren slump att inte även den nya produkten (så som det var förra året, inte i år) råkar finnas med i statistiken.

8. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Har för mig att i stort sett alla VP-tillverkare fick problem när freon förbjöds som kylmedium. De använde då propan i stället som inte gick så bra ihop med den smörjolja som användes. Nibe har dock bytt smörjolja sedan dess och efter det har de mig veterligen inte ett oproportioneligt stort antal haverier på sina pumpar. Det dåliga ryktet verkar dock hänga kvar.

http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/915620024.html

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Efterssom vissa tillverkare är så överrepresenterade i statistiken så ser det ju onekligen ut som att de andra fick sina pumpar att fungera utan freon.

Det tyder ju på lite olika syn på kvalitet. Vissa utvecklar och testar sina produkter, börjar massproducera och sälja dem när de fungerar, andra verkar låta kunderna agera försökskaniner, och lägger ut utvecklingskostnaden på kunder och försäkringsbolag.

10. J
    Medlem Nivå 1

Någon kunning inom området?

Jag får också räkna mig till den skaran som gärna haft mer insikt i ämnet, men tyvärr bara försökt sätta mig in i vad som gäller för jag blivit tvingad då Nibe 310p har varit ett skämt. Alla ni som läser här kan ni inte försöka finna någon som arbetar med pumpar, beskitningar, försäkringsärenden eller liknande så att vi kan avsluta denna tråden med några riktigt bra tips. Som det är nu så konstaterar vi alla att det är bedrövligt som det är. Jag börjar att ge mina tips kring installation och drift som jag lärt mig på vägen:

1. Installalera med flexislang istället för rör. Lättare vid byte och mindre oljud och vibrationer.
    2. Stäng av cirkulation och elpatron på sommaren. Då värms varmvattnet med värmeväxlaren (dock något långsamare, fått tipset från Nibe och IVT).
    3. Installera inte nära sovrum, vilket är gjort i vårt hus. Dubbelgips och isolering är ett minimum. Dörren till rummet är en b30 (solid rackare).
    4. Vid nyinsatallation kan man montera en mätere på ena fasen som mäter förbrukning så att man ha koll vad som är uppvärmningsel resp. förbrukningsel. Jag saknar en sådan.
    5. Nya pumpar går att få med 5 års garanti numera.
    6. Luckorna fram på Nibe har ett utrymme på 3 cm som kan fyllas med en isoleringsskiva (motorrumsisolerning Biltema), det gör mycket för ljudet.
    7. Man kan få delarna gratis från Nibe om man haft riktig otur om man står på sig. Kräver säkert två haverier eller mer, men de verkar inse att deras produkter inte håller måttet.

11. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Hur kommer du fram till att Nibe är överrepresenterade? Att de haft många haverier kan ju helt enkelt bero på att de sålt fler pumpar än de som har färre haverier. Deras 310 har ju t.ex. länge ingått som standard i många huspaket så det kanske inte är så konstigt att man ser många sådana i statistiken.

12. S
    Medlem · Nivå 6
    Har en nibe 310 p jag med. tilverkad 00 och den rasade för en 14 dagar sedan. det konstaterades att kompressorn + förångaren ska bytas och någon ventil sats. detta kostar ca 15000 kr . jaha då var min fråga ska inte grejer för 45000 kr hålla mer än 8 år ? inte fan går jag byta motor i min bil på vart 8 år ? . frågade nibe om man på något sätt kunde se om läckage mm var på g . dom svarade nej. humma jag tänkte lite men går det inte propan gas som köldmedium ? tänd en tändsticka vid pannan så får jag en ny + ett nytt hus ,om pannan läcker :). Måste säga att jag blev otroligt bra bemöt av nibe och fick svar på alla mina frågor mm av dom så kretik ska dom inte alltid ha. fick även en del hjälp av dom med så kallad godwill..

13. B
    Medlem Nivå 6
    Har en nibe 310, tillverkad 00.
    Kommer att snart bli medlem i "310 kompressorbyteriklubben":(

14. M
    Medlem Nivå 1

Kompressor bekymmer är ofta fel på expansionsventilen

Hej, råkade ut för A03 förra helgen på en NF310P från 2001. Trist och blev knappast gladare av att gå in på forumet och läsa alla inlägg om samma problem. Ringde NIBE och fick höra att "din kompressor har ju hållt bra" Vaddå bra?! Ja, man får ju räkna med ett kompressor byte menade de på.......

Reparationer/service skulle kosta allt mellan 7000-13000 beroende på vad som var fel.

Min granne kom förbi idag och hjälpte mig fixa pannan själv. Det är en temporär lösning för expansionsventilen kommer kärva igen - den måste helt enkelt bytas. Varför? Håll i er nu: Ventilen är en R22 ventil som skall användas för Freon(finns fler kylmedier med liknande namn som klassas som R22) Nibe använder ju Propan sen 1999. De använder ju alltså en ventil som kommer kärva igen eftersom Propan är mycket "torrare" än Freon.

Hur mycket pengar har Nibe fått in på detta? Läge att ringa Sverker?

Skulle ni råka ut för nåt liknande kan ni testa er ventil genom att knacka försiktigt på den med en hammare precis när kompressorn går igång. Ni får göra omstart på pannan eller tvinga igång kompressorn. Skulle inte det funka finns några tricks till att göra men det kräver utförligare instruktioner och nu börjar inlägget bli långt:p

15. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla fantastiska människor som hjälper varandra!
    Mitt hus och min Nibe Fighter 310P fyller 10 år i januari.
    Jag har läst alla gamla trådar men hittar ingen färsk. Jag har läst igenom samtliga nedan mellan åren 2003 - 2008.
    1) Betyder detta att Nibes frånluftsvärmepumpar har blivit så mycket bättre sedan dess?
    Min VP brummar väldigt högt ibland, och har gjort så en längre tid. Brummandet håller på ca 15 - 20 minuter och återkommer då och då (ospecifikt, jag vet, men det senaste har jag inte hört det på ett par veckor).
    Sedan förra året märker jag en ökad elförbrukning om ca 2500 kWh på årsbasis (jag för statistik sedan 2006 men då bodde jag i det gamla huset med direktverkande el).
    Jag anser inte att jag har andra vanor än tidigare beträffande elkonsumtionen och vintern är ju ganska mild i Göteborgstrakten (framförallt förra året).
    2) En utomordentligt dum fråga - men jag måste ändå ställa den. Om kompressorn har havererat eller är på väg att kila vidare - kan VPn ändå fungera?
    3) I så fall - är det p g a detta som jag utläser en ökad förbrukning då elpatronen tar över?
    4) Ska jag köpa en ny kompressor för ca 6 tkr + en totalt okänd summa kr för installation?
    Det verkar vara lögn i he att hitta någon ungefärlig prisuppgift om detta.
    5) Eller - köpa en helt ny VP Nibe F370 med installation & frakt med avdrag för ROT,
    inalles 54 090 kr, hos Polarpumpen.se
    6) Är det någon här som har anlitat Polarpumpen och fortfarande är nöjd med dylika köp och installationer?
    7) Egentligen inser jag ju att jag borde ta hit en certifierad servicetekniker först. Men, man ska ju kunna lita på dem så att de inte säljer in något som ej är nödvändigt.
    Alla seriösa råd och fakta mottages tacksamt!
    Hälsningar,
    Annette i Lerkil