Hej! Toaletten fyller bara på lite vatten. Den slutar efter bara några centimeter upp i cisternen.

Har tagit bort inloppsventilen från toalettstolen och kopplat in vattnet för att bara spola vatten igenom, det är inget stopp där. Har "motionerat" flottören så det är inget som sitter fast. När jag kopplar tillbaka ventilen på toaletten hör man att vattnet fylls på, och cisternen fylls. När jag däremot har spolat en gång händer ingenting. Vattnet fylls inte på.

Jag blir inte klok på vad som kan vara snett?

Någon idé?

Edit: Ska tilläggas att vi har väldigt mycket järn och kalk i vattnet, och att det kan sättas igen. Det jag inte får ihop är hur det kan fyllas på efter jag kopplat bort ventilen och kopplat tillbaka den, för att efter en spolning inte fyllas på.

Ser nu att inloppet står faktiskt och droppar. Så lite, lite vatten kommer igenom... Skumt.

Okej, det här var ju mycket intressant. Nu har jag bara denna del inkopplad (se bild). Någonting i denna del stoppar upp vattnet när det blivit fullt tryck. Det har ingenting med flottördelen att göra, utan denna del. Hur kan denna del stanna vattnet? Blir bara mer o mer förvirrad. Vad är det ens som KAN styra nu?

• En hand håller en vit plastdel i ett rörsystem mot en ljus bakgrund, del av en diskussion om vattentrycksreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att du har järn i vattnet. Du har nog en av järn-avlagringar tillverkad "backventil" i den delen...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser att du har järn i vattnet. Du har nog en av järn-avlagringar tillverkad "backventil" i den delen...
Ja, det är väl helt enkelt så att det blivit nån järn-plugg nånstans i delen....

lägg den i blöt i citronsyra i några timmar och försök sedan spola och peta ur så mycket järn som möjligt samtidigt som du motionerar delen. Det har fungerat för mig i liknande situationer (jag har också järn i vattnet och inte allt fångas upp av vattenfiltret).

pacman42 pacman42 skrev:
lägg den i blöt i citronsyra i några timmar och försök sedan spola och peta ur så mycket järn som möjligt samtidigt som du motionerar delen. Det har fungerat för mig i liknande situationer (jag har också järn i vattnet och inte allt fångas upp av vattenfiltret).
Bra tips! Ska installera filter om några veckor, så kommer inte ha dessa problem framöver. Men toalett är ju trevligt att ha tills dess:)

B Beckidekk skrev:
Bra tips! Ska installera filter om några veckor, så kommer inte ha dessa problem framöver. Men toalett är ju trevligt att ha tills dess:)
Ett filter kommer inte helt att lösa problemet. Men kanske till 90-95% i alla fall.

pacman42 pacman42 skrev:
Ett filter kommer inte helt att lösa problemet. Men kanske till 90-95% i alla fall.
Bättre än mina jula-filter som sitter nu :)

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Har nu beställt en helt ny inloppsventil. Är 100 på att i denna del (se bild) sitter nåt klägg som inte går att komma åt. Det är den enda delen som inte går att ta isär.

Hoppas det löser problemet (i alla fall temporärt).

• Vit inloppsventil med komplex form, visas hållen i handen.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.