Hej!
Min pump har lagt av. Jag har en annan gammal dräneringspump från jula. Hur dåligt är det att använda den som byte?

Tacksam för input!
Etikett på smutsig dräneringspump från företaget E.M.S. med specifikationer: pumpmodell Länspump, 400 W, 230 V, GLI 5.0, maxhöjd 8 m, CE-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Meec Tools dräneringspump från Jula, 900W, med specifikationer och adresstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den funkar nog bra men håller troligen inte lika länge om den står i lite vatten konstant. Har den inbyggd nivåvakt?
De som hänger i en kabel kan fastna i både drift och avstängd, så någon form av indikator om det är vatten i brunnen kan vara bra.
Jag gjorde en enkel där en petflaska är en flottör som lyfter upp ett elrör om vattennivån stiger.

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Tack för svar. Både den gamla som satt monterad och den ”nya” från jula har flottör. Har ingen användning för julapumpen så det gör inget om den havererar om ett år eller så.

Frågan är väl om jag hittar lämplig koppling eller vad det kallas. Behöver en omvandlade som minskar ner ”hanen” på julapumpen. Den är några mm för stor för att gå in i ”honan” på röret. Som jag tror är R32.

Om det duger med en koppling i plast så har Biltema vattenkopplingssats 1 1/4" och 1 1/2", som borde passa på den dränkbara pumpen.

Alternativt så besöker du Bauhaus/Hornbach där passande kopplingar/förminskning i mässing borde finnas.

Redigerat:
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om det duger med en koppling i plast så har Biltema vattenkopplingssats 1 1/4" och 1 1/2", som borde passa på den dränkbar pumpen.

Alternativt så besöker du Bauhaus/Hornbach där passande kopplingar/förminskning i mässing borde finnas.
Stort tack för tips!

K Kreacon skrev:
Hej!
Min pump har lagt av. Jag har en annan gammal dräneringspump från jula. Hur dåligt är det att använda den som byte?

Tacksam för input!
[bild][bild]
Har en likadan sedan länge som har fått agera "stand in" ett tag när annat lagt av. Konstigt nog är jag ganska nöjd med kvaliteten på denna pump, kostade inte många 100-lappar och den har absolut betalat sig när orginal pumpen (en Pedrollo Rxm2 med vertikalvippa) lade av och jag behövde skaffa ny. Har även kunnat använda den (Meec) för att tömma och rensa dagvattenbrunn och suga ur jord, sand mm. Kanske inte optimalt, men den verkar tåla en hel del 😁👍

N Nordsjö skrev:
Har en likadan sedan länge som har fått agera "stand in" ett tag när annat lagt av. Konstigt nog är jag ganska nöjd med kvaliteten på denna pump, kostade inte många 100-lappar och den har absolut betalat sig när orginal pumpen (en Pedrollo Rxm2 med vertikalvippa) lade av och jag behövde skaffa ny. Har även kunnat använda den (Meec) för att tömma och rensa dagvattenbrunn och suga ur jord, sand mm. Kanske inte optimalt, men den verkar tåla en hel del 😁👍
Inte helt sällan det är så eller hur!
Tycker nog min pump som jag betalade 5-6000 för kunde hållit lite längre än 7 år.

• Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
K Kreacon skrev:
Inte helt sällan det är så eller hur!
Tycker nog min pump som jag betalade 5-6000 för kunde hållit lite längre än 7 år.
Ja, precis. Att en så dyr pump ska gå sönder/sluta fungera efter knappt några år blir ju en ganska dyr årskostnad.
Tänker på att en pump ofta har x-antal start/stopp som livsmått. Om en dyr pump går sönder så "lätt" borde garantierna vara bättre, eller att man borde kunna byta ut vissa delar på ett lätt sätt. Att behöva byta ut hela pumpen är egentligen både ekonomiskt och miljömässigt dumt. Tyvärr är det ju tillverkarna som borde skärpa sig eller få mer krav på sig att erbjuda alternativ. Det har tyvärr blivit så att det oftast är konsumenten eller brukaren som alltid ska få skuld eller rätta sig i ledet när det gäller funktion eller annat. Tillverkarna har fått gå fria från ansvar att producera produkter som kan repareras utan vill och får rent lagligt istället mängdsälja, sedan ska konsumenterna få skulden för sopberget det skapar på grund av att man måste byta ut hela produkten...😳

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Ja, precis. Att en så dyr pump ska gå sönder/sluta fungera efter knappt några år blir ju en ganska dyr årskostnad.
Tänker på att en pump ofta har x-antal start/stopp som livsmått. Om en dyr pump går sönder så "lätt" borde garantierna vara bättre, eller att man borde kunna byta ut vissa delar på ett lätt sätt. Att behöva byta ut hela pumpen är egentligen både ekonomiskt och miljömässigt dumt. Tyvärr är det ju tillverkarna som borde skärpa sig eller få mer krav på sig att erbjuda alternativ. Det har tyvärr blivit så att det oftast är konsumenten eller brukaren som alltid ska få skuld eller rätta sig i ledet när det gäller funktion eller annat. Tillverkarna har fått gå fria från ansvar att producera produkter som kan repareras utan vill och får rent lagligt istället mängdsälja, sedan ska konsumenterna få skulden för sopberget det skapar på grund av att man måste byta ut hela produkten...😳
Håller helt med. Ett teori som går att applicera på det mesta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.